The R Project for Statistical Computing
Ik zou graag een grafiek willen maken in R waarbij de kleur van de dots afhangt van de de waarde in een bepaalde column.
Dus als volgt:
De dots die de geplannede uren voorstellen krijgen een neutrale kleur. Blauw bijvoorbeeld. De dots die de gemaakte uren voorstellen krijgen de kleur rood of groen. Dit hangt af van het feit of de geplande uren overschreden zijn. In dit voorbeeld zouden alle dots van de Gemaakte uren dus Rood moeten zijn aangezien ze allemaal de geplande uren overschrijden.
Er moet dus ergens een check inkomen.
Hier pseudo code die een het idee verder moet verduidelijken.
Hier de grafiek in pdf formaat die ik tot nu toe heb
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ik zou graag een grafiek willen maken in R waarbij de kleur van de dots afhangt van de de waarde in een bepaalde column.
Dus als volgt:
De dots die de geplannede uren voorstellen krijgen een neutrale kleur. Blauw bijvoorbeeld. De dots die de gemaakte uren voorstellen krijgen de kleur rood of groen. Dit hangt af van het feit of de geplande uren overschreden zijn. In dit voorbeeld zouden alle dots van de Gemaakte uren dus Rood moeten zijn aangezien ze allemaal de geplande uren overschrijden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| # Maak de volgende tabel: # Activiteit A Activiteit B Activiteit C Activiteit D Activiteit E # Geplande uren 1 2 3 4 5 # Gemaakte uren 6 7 8 9 10 uren <- matrix( c(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10), ncol = 5, byrow = T ) # Geef de matrix zijn rown namen rownames(uren) <- c( "Geplande uren", "Gemaakte uren" ) # Geef de matrix zijn column namen colnames(uren) <- c( "Activiteit A", "Activiteit B", "Activiteit C", "Activiteit D", "Activiteit E" ) # Hiermee kan de marge van de figuur vergroot worden. par( xpd=T, mar=par()$mar+c(0,0,0,0) ) # maak een dot grafiek aan. # col staat hier voor de kleuren: # main is de titel # xlab = x as label dotchart( uren, col = c("blue", "red" ), main = "Dit is de Titel", xlab = "Tijdsbesteding in uren", ) # Zet de marge weer terug op de default waarde: par( mar= c(5,4,4,2) + 0.1 ) |
Er moet dus ergens een check inkomen.
Hier pseudo code die een het idee verder moet verduidelijken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| if ( uren[geplande uren][x] < uren[gemaakte uren][x] ) { color dot[x] = "green" } else { color dot[x] = "red" } |
Hier de grafiek in pdf formaat die ik tot nu toe heb
Hoe krijg ik dit voor elkaar?