Lessons learned voor kopen op e-Bay

Pagina: 1
Acties:

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:14
Ik heb een minder positieve ervaring met de afhandeling van een DOA op e-Bay. Door hier mijn ervaring te posten hoop ik anderen te wijzen op wat aandachtspunten en problemen te besparen.

Korte samenvatting
In het kort kocht ik een processor voor 116 euro. Deze bleek niet te werken (DOA), en de verkoper bood aan om hem terug te sturen. Bij het terugsturen met TNT bleek ik geen track & trace te hebben, ook al had ik daar uitdrukkelijk om gevraagd. De verkoper hanteerde een vertragingstactiek door te ontkennen dat er iets was ontvangen. Omdat we nog aan het afwikkelen waren en dit goed leek te gaan verliepen de e-Bay feedback en Paypal claimtermijnen. Uiteindelijk blijkt de verkoper geen actie te willen ondernemen. Gezien het geringe bedrag zijn er verder geen acties mogelijk. Volgens de rechtsbijstand is het aanspreken van TNT voor de ontbrekende track & trace moeilijk en is de schade te klein om op te pakken.

Mijn lessons learned voor kopen bij e-Bay
  1. Betaal via Paypal en betaal Paypal met je creditcard. Creditcardmaatschappijen geven meer bescherming dan Paypal zelf, en via afschrijving met machtiging heb je niets.
  2. Let op de claim termijn van Paypal van 45 dagen en zorg dat je binnen die termijn tevreden bent óf een claim indient, ook als je nog in onderhandeling bent over afwikkeling. Daarna sta je op jezelf.
  3. Kopieer altijd alle communicatie naar jezelf via e-mail en bewaar dit. E-bay heeft een beperkte bewaartermijn voor communicatie via hun systeem.
  4. 96% klant-tevredenheid op e-Bay kan schijn zijn, ik kon na 60 dagen geen feedback meer geven toen pas later bleek dat we een dispuut hadden.
  5. Tracking uit Hongkong blijft niet oneindig beschikbaar. Na 2 maanden zijn de gegevens niet meer beschikbaar.
Op e-Bay kopen kan best, maar eis je rechten... op tijd. Ontvang je een werkend product dan heb je waarschijnlijk minder betaald dan in een winkel. Ik heb dus geen ervaring met de kopersbescherming van Paypal. Mocht iemand daar wat over posten hoor ik dat graag.

Chronologische volgorde van gebeurtenissen
[list]
• 2 februari koop ik ene processor op e-Bay met betaling via Paypal. Paypal betaal ik weet met een machtiging van mijn rekening. Mijn redenatie was dat storneren makkelijker en minder risicovol is dan je creditcard gegevens aan Paypal te geven. Nu denk ik dat mijn creditcard meer zekerheid had gegeven.
• 4 februari krijg ik een mailtje met een tracking nummer. Track & trace werkt inclusief de uitlevering aan mij in Nederland.
• 10 februari haal ik het pakket op van het postkantoor.
• 12 februari probeer ik de processor voor de eerste keer, deze blijkt defect.
• 15 februari probeer ik de processor nogmaals voor de zekerheid, en meldt DOA via e-Bay aan de verkoper.
• 16 februari komt het antwoord uit Hongkong, hij kan teruggestuurd worden voor een refund of een vervangend product.
• 18 februari verstuur ik het pakket met TNT Post, inclusief track & trace. Waarschijnlijk de grootste fout, aangezien TNT geen track & trace biedt buiten de EU, alhoewel de medewerker aangeeft dat met aangetekend er wel track en trace is, én het verzendbewijs de track & trace mogelijkheid vermeld.
• 20 februari werkt het track & trace nummer nog steeds niet. Navraag bij TNT post leert dat zij geen internationale track & trace bieden. Als reden wordt aangegeven dat het niet goed werkt met internationale partijen, maar naar Nederland toe blijkbaar wel...
23 februari wordt het pakket bezorgd, echter dat weet ik niet omdat de verkoper dit ontkend, en TNT geen track & trace heeft.
• ~26 februari vraag ik bij TNT wanneer ik bevestiging kan verwachten. TNT geeft aan pas na 3 weken een onderzoek uit te kunnen voeren.
• ~11 maart vraag ik een onderzoek aan bij TNT waar dit poststuk is gebleven.
• ~14 maart krijg ik ee bevestiging van de aanvraag, met de mededeling dat zo'n onderzoek 3 maanden kan duren. Zo'n tijd kan de waarde van componenten behoorlijk beïnvloeden natuurlijk...
• 23 april krijg ik bericht van het onderzoek van TNT. De postorganisatie in Hongkong geeft aan het pakket 23 februari afgeleverd te hebben. Er zit ook een Hongkong track & trace nummer bij, waar deze gegevens online inzichtelijk zijn.
• 28 april ontkent de verkoper dat het pakket is aangekomen
• 29 april geeft de verkoper aan dat het pakket geweigerd is omdat het buiten de return policy viel. Ik besluit om bij Paypal een claim in te dienen.
• 30 april ontvang ik van Paypal de mededeling dat een claim tot 45 dagen na de oorspronkelijke transactie kan worden ingedient. Helaas dus. Paypal noemt deze 45 dagen nadrukkelijk op hun website. I should have known...
• 4 mei bel ik met mijn rechtsbijstand om advies. Mijn rechtsbijstand hanteert een minimale waarde van 220 euro. Ik verwacht ook geen leger advocaten, maar telefonisch geven ze wel advies om een klacht in te dienen bij TNT.
• 6 mei probeer ik feedback te geven op e-Bay, dit verhaal leek me reden genoeg. Dat kan niiet (meer) en ik vraag e-Bay om opheldering.
• 7 mei ontvang ik van e-Bay de mededeling dat feedback in de regel tot 30 dagen na aankoop kan worden gegeven. Geen negatieve feedback voor deze wanprestatie voor de verkoper.
• 7 mei dien ik een klacht in bij TNT.
• 10 mei wordt de return policy eindelijk gemaild (volgens mij voldeed ik aan alle eisen):
[list]
• Buyer has FIVE days upon receipt of item to contact me if the item is defective.
• Returns will only be accepted if the item shipped is DOA, defective, or we have shipped you the wrong item. I will refund the cost of the item or replace it
• Shipping fee is not refundable. Items must be returned to us in its original condition without any physical changes within 18 days of receipt of goods.
• Purchaser is responsible for all return shipping costs
[/list]
• 18 mei ben ik nog aan het ping-pongen met TNT over schadevergoeding, die zij afhouden. Ze erkennen wel het misverstand, maar vinden track & trace geen onderdeel van hun product.
[/list]

Voordat je nu denkt "heeft hij niets beters te doen", zal ik maar duidelijk maken dat het mij niet gaat om de 116 euro, dat is jammer maar zo gaan die dingen. Waar ik minder mee kan is de manier waarop negatieve feedback uit e-Bay wordt gehouden, en bedrijven aansprakelijkheid vermeiden. Daar wil ik af en toe nog wel eens een mailtje aan wagen.
Het is ook niet mijn bedoeling die specifieke verkoper te flamen, daar zou e- bay voor zijn...

Ik heb mijn les geleerd, en hier gedeeld. Tenzij nu een hele stapel reacties met vergelijkbare ervaringen opduiken is het enige gevolg dat in ieder geval ik de volgende keer dit lesje zal toepassen.