[Ubuntu 9.04 x86_64] pam configureren per applicatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb dus na veel proberen mijn fingerafdruk scanner actief gekregen en wil deze als een 2e beveiliging laag gebruiken...

Aangezien bepaalde mensen iedere keer mijn wachtwoord weten te achterhalen wil ik dat bij het inloggen en en het ontsleutelen van de desktop eerst mijn wachtwoord wordt gevraagt en dat daarna alsnog mijn afdruk wordt gecontrolleerd...

1. wat heb ik tot nu toe gedaan

deze howto gebruikt

Ik heb de goede source aan apt toegevoegt en ik heb het volgende geinstalleerd

code:
1
sudo apt-get install fprint-demo libfprint-dev libfprint0 libpam-fprint -y --force-yes

Ik heb daarna de volgende code toegevoegt aan /etc/pam.d/common-auth

code:
1
auth sufficient pam_fprint.so

door het onderaan in het bestand toe te voegen wordt er altijd eerst naar mijn ww gevraagt en pas dan naar mijn vingerafdruk... en dit werkt perfect op een paar plekken na.

2. Mijn probleem
Als ik gebruikerbeheer start, de datum&tijd wil aanpassen of een een verandering wil aanbregen in netwerk manager dan vraagt deze wel naar het wachtwoord maar slaat dan 2 tot 5 min vast en komt vervolgens met de melding "cannot authorize".

Als ik de regel code regel boven aan zet in "common-auth" dan slaan deze interfaces gelijk vast...
inloggen, unlocken, sudo en de update manager, enz , enz werken wel goed.

3. Mijn idee

Ik weet dat je in pam de beveiliging per applicatie/functie kunt regelen, en dit wil ik dus ook proberen.

Weet iemand hoe ik het zo kan instellen dan hij de regel tekst alleen gebruikt voor het inloggen/unlocken van de computer en nergens anders voor ? (hij moet eerst naar mijn ww vragen en dan pas naar mijn fprint)

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik ben er de hele dag mee aan het uitzoeken geweest maar het is me gelukt:

Het probleem zit erin dat de policykit vast loopt met het uitvoeren van "libpam_fingerprint.so"

Dit kan je makkelijk oplossen door een copy van common-auth te maken en die common-auth-no-fingerprint te noemen... (wel even de fingerprint code verwijderen uit dat bestandje dan he :P )

Vervolgend pas je het bestandje /etc/pam.d/polkit aan en verander je de regel waar staat "@include common-auth" in "@include common-auth-no-fingerprint" en je policykit gebruikt vanaf dat moment de versie zonder fingerafdruk herkenning 8)

Mocht je nog een ander programma hebben wat niet goed werkt met fprint dan kan je verwijzing daarvan ook gewoon aanpassen in diens pam bestandje...

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hee, nuttige info. Ik gebruik ook mijn fingerprint scanner, maar dat is onder 8.04.
En ook hier zijn er een paar dingen die daar inderdaad niet mee overweg kunnen (usermanager, networkmanager, etc), eigenlijk zo'n beetje hetzelfde.
Ik heb destijds wel e.e.a. geconfigureerd, maar het nooit lekker werkend gekregen, maar met deze info ga ik ook nog eens even aan de slag !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien bepaalde mensen iedere keer mijn wachtwoord weten te achterhalen
Moet je je niet eerst eens gaan afvragen hoe het komt dat "bepaalde mensen" je wachtwoord achterhalen voordat je allerlei trucs gaat uihalen?

Neemt niet weg dat het natuurlijk wel leuk en techy is om vingerafdrukbeveiliging te hebben, maar ik vraag me af je wel het juiste probleem bij de oplossing aan het zoeken bent...