• glenn2509
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-02-2022
Ik heb een P4 met 3.2ghz processor en 3gb intern geheugen.
Sinds een maand is de PC is heel gevoelig; bij de geringste aanraking/verschuiving bevriest deze helemaal en is dan heel moeilijk op te starten. Ook een paar uur wachten heeft dan geen zin. Ik doe de pc ook niet meer uit omdat dan het opstarten weer een probleem is.

Bij het opstarten draait de cooler van de CPU en van de videokaart om daarna meteen weer te stoppen.
Dan moet ik de aan/uit knop ingedrukt houden voor een nieuwe opstartpoging. Na +/- 10 keer proberen en soms de pc plat te leggen/schuin houden start deze weer op. Dan laat ik pc plat liggen omdat bij het rechtzetten deze weer bevriest en alles weer vanaf aan begint.

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe cooler van Salmon geinstalleerd met de bijbehorende coolpasta. Maar de problemen die ik heb zijn pas sinds een maand. ;(

Als de pc draait werkt deze goed maar kan soms ook willekeurig na een paar uur bevriezen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn.....

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Controleer eerst eens of alle kabels wel goed zitten aangedrukt. Dus niet half erin ofzo.

Money for nothin' and your chicks for free

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Misschien een losse connector ergens? Ik zou in elk geval alle bekabeling in je computerkast eens loshalen en opnieuw stevig vastzetten. Misschien is er ergens een connector die gewoon slecht contact maakt en het bij de geringste beweging kortstondig verliest.

Overigens is de stroomkabel die aan de achterzijde je computer in gaat ook vrij gevoelig. Al uit zich dat vaker in complete uitval in plaats van crashen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Staat je PC aangesloten op een geaard stopcontact? (Dat is mijn eerste gedachte namelijk..)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meestal een slecht contact.
Hetzij van de insteek kaarten, geheugen of processor of voeding.
Haal alles eruit wat eruit kan en weer terug steken is vaak een oplossing.

Soms kan een los liggende schroef ook voor leuke taferelen zorgen.
Of het moederbord wat aan de onderzijde net wel/net niet sluiting maakt met de kast.

/zodan... snel hier. :P

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 18-05-2009 11:55 ]

Alles kan stuk.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 23:58
Ik zou eens kijken naar de temperatuur in je kamer.
Als ie bij het minste of geringste bevriest dan moet het er wel erg koud zijn ;-)

Maar even on topic.

Kan het zijn dat je door het plaatsen van de nieuwe koeler ervoor gezorgt hebt dat je sluiting maakt met je mobo/kast?

• glenn2509
Ik heb dit weekend het moederbord eruitgehaald en alles opnieuw erin gezet...maar helaas.
Het opstarten ging wel moeizaam, maar de pc startte al na 3 pogingen. Daarna na 5 uur weer vastgelopen en weer gestart na 2 pogingen. Het is dus wel verbeterd! Kan het iets te maken hebben met de koelpasta?

De PC is aangesloten op een geaard stopcontact en de stroomkabel heb ik ook al verwisseld.

Mijn configuratie:
Intel® Pentium® 4 processor 3,2 GHz. HT processor, FSB 800, 3 GB DDR-RAM intern
geheugen, 2x 200 GB HD 7200 rpm SATA harde schijf, Ati x600 Pro 256 MB videokaart,
DVD +/- R/RW brander, DVD-ROM 16x48x, 5, Lan 10/100, cardreader.

Weet iemand mij te vertellen welke socket dit is?

[ Voor 41% gewijzigd door glenn2509 op 18-05-2009 12:12 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad en ontdekte dat er 1 afstandsbusje onder het moederbord niet goed geleidde ;) Die maakte dus kortsluiting controleer dat eens.

• glenn2509
Donwesje, bedankt voor je antwoord!
Kun je me uitleggen wat een afstandsbusje is en hoe ik die kan herkennen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:12:
Ik heb dit ook gehad en ontdekte dat er 1 afstandsbusje onder het moederbord niet goed geleidde ;) Die maakte dus kortsluiting controleer dat eens.
Als een afstandsbusje niet goed geleid, dan maakt hij geen kortsluiting...

Alles kan stuk.

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:54

Zenyatta

Tsjakka!

Zijn dat niet die schroefjes die tussen mobo en kast zitten en ervoor zorgen dat je mobo niet tegen de kast komt maar een een halve centimeter boven hangt?

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk moederbord heb je erin hangen? Test het evt met een ander bordje of voeding.

• glenn2509
Het moederbord is een MSI MS-7046 Motherboard Chipset Intel Grantsdale i915P

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 11:39
glenn2509 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:00:
....
Mijn configuratie:
Intel® Pentium® 4 processor 3,2 GHz. HT processor, FSB 800, 3 GB DDR-RAM intern
geheugen, 2x 200 GB HD 7200 rpm SATA harde schijf, Ati x600 Pro 256 MB videokaart,
DVD +/- R/RW brander, DVD-ROM 16x48x, 5, Lan 10/100, cardreader.

Weet iemand mij te vertellen welke socket dit is?
Misschien dat je het kan zien met behulp van CPU-Z, bij mij staat er wel in dat ik socket 775 heb

Afbeeldingslocatie: http://www.duclou.eu/avatars/zooi/cpu-z.jpg

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

Verwijderd

Christijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:35:
Zijn dat niet die schroefjes die tussen mobo en kast zitten en ervoor zorgen dat je mobo niet tegen de kast komt maar een een halve centimeter boven hangt?
De afstandsbusjes zijn de schroefje waarmee je moederbord vastzit in de kast.

@ Topicstarter controleer dit eens.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Je hebt niet toevallig nog een of andere PCI-kaart die net niet helemaal lekker vastzit? ik had zo'n probleem met een Audigy 2, iedere keer als ik mn benen strekte en net iets te hard mn kast raakte bevroor de boel ook. Onder Vista ineens niet meer, maar dan was ik weer 10x bezig met rebooten voor ie de Audigy weer vond. Ben inmiddels overgestapt op onboard geluid, denk niet dat ik veel verschil merk in Age Of Empires II ;)

Kalm aan! En rap een beetje!

• glenn2509
Ik heb ook nog een netwerk kaart erin hangen; zal deze eens verwijderen en kijken of het wat uitmaakt.
Bedankt voor je reactie!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 14:07
Heeft je computer het alleen als ie een aantal uren aan heeft gestaan en je hem dan aanstoot of gelijk ?
Pagina: 1