• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:37
Hallo mensen,

Heb van te voren al veel research gedaan via dit forum. (om een uitbrander te voorkomen lol). Ben ook al zelf aan de slag gegaan:

Eerst van mijn M2N32 SLI Deluxe de Bios ge-upgrade naar de laatste versie (2205)

Ik heb mijn AMD 4200 processor vervangen door een Phenom X4 9850 black edition. Ik heb deze ook al stabiel overgeklokt naar 2900 MHz (Alleen via Multiplier, 3.5 uur foutloos gelopen op Prime 95)
Idletemp = 35 a 36 gr.C (bron: everest en coretemp)
Nu denk ik (via forums) dat mijn geheugen, 4 x 1 GB Adata DDR 2 800 Mhz nu de bottleneck is.

Mijn vraag is dan ook, welk geheugen kan ik het beste erbij zetten? Via Asus website word ik ook niet veel wijzer, want ze gebruiken daar nog de memory comp.list van 3 jaar geleden :-(. Op mijn mail word ook niet gereageerd.

Hier zijn de specs van mijn systeem:

Windows XP prof SP3 (32 bit)
Asus M2N32 SLI Deluxe moederbord met chipset nVIDIA nForce 590 SLI, AMD K10
4 x ADATA DDR2 800 MHZ geheugen / unganged
AMD phenom X4 9850 black edition OC 2900MHz (14.5 x 200) met zalman CNPS9700 NT koeler
Voeding: HKC 580 Watt (......vraag het me niet, werd erin gezet door de pc-zaak lol)

Het geheel zit in een Antec 300 behuizing met 1 x front 120 mm zalman, 1 x top 120 mm antec, en 1 x back 120 mm antec casefans.

Hier nog wat info

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/cpuid.png

Ik zal geheid info vergeten zijn. Vergeef me, ik heb mijn best gedaan ;)

Verwijderd

Hoezo is je memory de bottlenek? Waar maak je dat uit op?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 12:51

@r!k

It is I, Leclerq

Als je 4GB geheugen hebt zou je dan niet eens upgraden naar xp of vista 64 bit? Nu heb je het wel leuk maar kan windows er niet zoveel mee.

En je hebt het over bottleneck, wat is je probleem dan want dat kan ik nergens terugvinden.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• roland kroes
Ooh, da's snel zeg _/-\o_

Nou, 'men' heeft mij verteld dat ik beter bijvoorbeeld 2 (x2)GB sneller geheugen (1024 of zelfs 1200 MHz) erin kan zetten, dan dat ik die 3.2 in XP blijf gebruiken? Na de updat van mijn processor, zou de snelheid van mijn geheugen achterblijven.

Maar ja, als dat niet hoeft...... :P

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zolang je de snelheid van je geheugen niet aanpast, verandert er natuurlijk niets aan de snelheid van je geheugen ;)

Rail Away!

• roland kroes
Maar dat is natuurlijk de vraag, hoe kan ik dat dan het beste doen? :?
Er staan wel vaktermen in mijn eerste post, maar qua overclocken ben ik niet zo'n genie 8)7

• roland kroes
Aangezien ik de 'edit' knop nergens kan vinden, hier nog even een add-on post. Ik ben via google terecht gekomen op deze site. Hier staan een aantal dingen die het wel een stuk duidelijker maken. Kan ik deze toepassen op mijn geheugen?

http://www.bouweenpc.nl/artikel/24/3

Verwijderd

roland kroes schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:09:
Ooh, da's snel zeg _/-\o_

Nou, 'men' heeft mij verteld dat ik beter bijvoorbeeld 2 (x2)GB sneller geheugen (1024 of zelfs 1200 MHz) erin kan zetten, dan dat ik die 3.2 in XP blijf gebruiken? Na de updat van mijn processor, zou de snelheid van mijn geheugen achterblijven.

Maar ja, als dat niet hoeft...... :P
Ik weet niet wie 'men' is, maar ze baseren het op niets. De winst die je hebt in echte applicaties van 800mhz naar 1200mhz is marginaal. Zelfde geld voor lagere latency. Waarbij je het meeste gaat merken in benchmarks. Tenzij je graag sneller wil benchen, is zonde van je geld om daar in te investeren.

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Is het zo dat 'men' jou adviseert sneller geheugen te kopen? of vindt je de pc zelf ook niet echt lekker werken?

Heb even opgezocht hoe jouw moederbord is opgesteld en het heeft op jouw moederbord niet heel veel zin om sneller geheugen erop te zetten. Je zou het eventueel het huidige geheugen kunnen overklokken naar 1000Mhz, maar daar zal je bijna niets van merken.

Ik zou zeggen:
1) Ben je tevreden? mooi houden zo.
2) Wil je sneller? koop een nieuw moederbord die sneller geheugen aan kan.

Verwijderd

Bramos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:26:

2) Wil je sneller? koop een nieuw moederbord die sneller geheugen aan kan.
Nutteloos, wil je sneller koop dan een Phenom II en eventueel nieuw moederbord als dat nodig is. ;)

• roland kroes
Ah ok. Dus sneller geheugen kan wel, maar is maar een minimale winst? Ok dan weet ik genoeg.

Ik dacht gewoon dat na mijn wissel van mijn oude processor, een AMD dualcore X2 4200+, naar de nieuwe, de X4 9850, het ook logisch zou zijn om het geheugen te upgraden.

Als overclocken van dit geheugen dan ook zo goed als nutteloos is, dan zijn al mijn vragen beantwoord.

Bedankt voor de snelle antwoorden d:)b

Verwijderd

overklokken van je geheugen hoeft niet zinloos te zijn, je klokt gewoon de fsb van je cpu over en dan gaat je ram daarin mee. alleen het verschil wat je dan merkt is vooral door je snellere processor, als je het al merkt.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Het "probleem" op dit moment is dat je geheugen al 1 op 2 loopt. Zou je in het ideale geval willen komen dat je je geheugen 1/1 wilt laten lopen (iets wat onder Intel met een 333Mhz bus een HEEL eind gemakkelijker is) dan betekend dat een 100% OC. Dit is iets dat ik niet snel zie gebeuren met AMD procs.

Met een Intel kun je als je 800Mhz geheugen hebt en een beetje geluk je proc gewoon op 400 Mhz draaien waardoor je FSB en geheugen 1/1 draaien. Met een AMD die een basis bus snelheid van 200 Mhz aanhoud word dat een ietwat lastiger ;)

• roland kroes
Ok bedankt. mag slotje op.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topics gaan hier, en op de rest van GoT, alleen op slot als er iets mis mee is. De rest zakt gewoon af uit de listing, zoals deze ook waarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 01-06-2009 18:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1