[Vista/2008] Licenties KMS of MAK*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben een beetje de bomen kwijt door het bos...
De nieuwe licencing methode van Microsoft heb ik het dan over.

Wij hebben KMS als het goed is (het is toch of/of en niet en/en?)

Maar nu las ik dat je per 25 clients of per 5 windows 2008 servers een KMS server nodig hebt...
Dit is niet echt handig als je 2000 werkplekken en 200 servers hebt staan...

Ik begrijp de bedoeling niet echt hierin... Wat willen ze nou? Het hele voordeel van volume licence is dan toch weg?

En dan heb je nog MAK en daar hebt je VAMT voor nodig... Dus dat installeer je op ieder product dat activation nodig heeft toch? Bij MAK kan je wel kiezen voor Proxy activation.

Nu gebruiken we hier een proxy server, zitten we dan automatisch aan MAK vast?
En heeft MAK dan geen server nodig?
Is dit makkelijk om te zetten (we hebben nu volgens mij KMS)?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 16:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dfrenner schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:28:
Maar nu las ik dat je per 25 clients of per 5 windows 2008 servers een KMS server nodig hebt...
Dit is niet echt handig als je 2000 werkplekken en 200 servers hebt staan...
Nee, een KMS Server moet eenmalig geactiveerd worden. Hij doet dit zelf en pas wanneer minimaal 25 clients of 5 server bij de KMS aangemeld zijn. Dit is om te voorkomen dat ook "kleine" partijen gebruik gaan maken van KMS. Voor dergelijke kleine partijen is MAK bedoeld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:17:
[...]

Nee, een KMS Server moet eenmalig geactiveerd worden. Hij doet dit zelf en pas wanneer minimaal 25 clients of 5 server bij de KMS aangemeld zijn. Dit is om te voorkomen dat ook "kleine" partijen gebruik gaan maken van KMS. Voor dergelijke kleine partijen is MAC bedoeld.
Okee, dat klinkt beter, maar in het geval van een proxyserver zitten wij toch alsnog aan MAK vast?
Het is er in ieder geval niet duidelijker op geworden, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij kan je met een proxyserver ook gewoon werken met een KMS?

Een MAK is eigenlijk bedoelt voor kleinere organisaties of voor 'zeevaarders' (mensen die 1 keer per jaar connectie maken met het netwerk), voor de rest is KMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lees onderstaande whitepaper even door, al je vragen staan daar wel in:

Volume Activation 2.0 Planning Guide

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 15:06
Je hebt toch niet goed gelezen over KMS licensing. Als bedrijf koop je een KMS licentie OF een MAK licentie.

Bij een MAK moet je elke Windows 2008 / Vista activeren over internet rechtstreeks naar de MS servers of via een MAK proxy. Met de VAMT tools kun je vervolgens de geactiveerde MAK servers / clients beheren.

Installeer je een 2008 Server met een KMS Server key en activeert de deze server daarna bij Microsoft, dan word deze server vanzelf de KMS Server voor je netwerk. Je KMS server kan dan alleen nog geen servers / clients activeren.

2008 Servers moet je dan inrichten zonder key of met een KMS Client key en vervolgens opnemen in hetzelfde AD domain als je KMS Server. Pas als de 5e server in de AD is gehangen worden ze ineens allemaal automatisch geactiveerd door je eigen KMS server. Dit zelfde geld ook voor Vista, alleen moet dan eerst 25 desktops in je AD hebben hangen voordat de Vista pc's automatisch geactiveerd worden.

Alle volgende servers en desktops worden dan ook automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Met als opmerking daarbij dat clients minstens één keer in de 180 dagen contact moeten hebben met de KMS-server. Vandaar ook de opmerking van Elevator dat voor "zeevaarders" MAK handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Daarnaast hoef je volgens mij tijdens de aankoop niet te kiezen, volgens mij kies je dat bij het activeren van je licenties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maar ik heb een artikeltje gevonden en daar kwamen nog een aantal zaken uit, wat ik alsnog niet weg van ben:

- Max is 500 clients per KMS server.
- Ik las ergens dat het gaat om minimaal 5 fysieke servers.

"the host won't begin activating clients until it receives a certain number of activation requests from physical (i.e., not virtual) machines"

Dat is leuk, nu we alles aan het virtualiseren zijn...

Zitten wij dan automatisch aan MAK vast? Volgens mij zit er aan MAK namelijk wat meer "handwerk" vast. Daar worden we niet blij van.

Volgens mij is het geheel nog een vrij wazig verhaal of heb ik dat verkeerd?
Er was hier laatst een meneer van Microsoft en die "zou er nog op terugkomen".

Ze dragen deze methode zogenaamd aan om het voor ons makkelijker te maken, maar volgens mij is dat de drogreden in dit verhaal. Het is er natuurlijk gekomen om iedereen te moeten laten betalen...

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 19-05-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat toch ook letterlijk in de eerder door mij aangehaalde white paper?
KMS can activate both physical and virtual computers, but to qualify for KMS activation a network must have a minimum number of physical computers, called the activation threshold. KMS clients activate only after this threshold is met.

To ensure that the activation threshold is met, a KMS host counts the number of physical computers requesting activation on the network. The count of activation requests is a combination of both Windows Vista and Windows Server 2008 computers. However, each of these operating systems begins activating after a different threshold is met. The Windows Server 2008 KMS client threshold is five (5) physical computers. The Windows Vista KMS client threshold is twenty-five (25) physical computers. Virtual computers do not contribute to the activation count, but virtual computers are activated by KMS after the physical computer threshold is met.
Lees nu gewoon de white paper eens goed door, kijk naar je eigen situatie en bepaal welke methode het meest handige voor je eigen situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:11:
Staat toch ook letterlijk in de eerder door mij aangehaalde white paper?

[...]

Lees nu gewoon de white paper eens goed door, kijk naar je eigen situatie en bepaal welke methode het meest handige voor je eigen situatie is.
Ik heb het doorgelezen, maar ik wil gewoon wat praktijk voorbeelden...
De karige reacties hier zeggen mij al wel genoeg denk ik.

Van de week zaten er twee mannen van Microsoft bij onze architect. Deze mannen waren bij ons om de huidige licenties door te spreken.

Toen onze architect begon over KMS en MAK, wisten ze hier niets zinnigs over te vertellen en kwamen met het antwoord: Hier komen we nog op terug.

Ik zoek PRAKTIJK voorbeelden, van wanneer je wat moet kiezen.
Is het echt kiezen?
Zitten we aan MAK vast als we alleen virtueel willen?

We willen geen fysieke servers, laat staan 5...
Het is toch omslachtig?

Dit komt niet naar voren uit die whitepapers, ik vraag me af wat wijsheid is in onze situatie.
Anders had ik de vraag hier ook niet neergezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als jij niet aan vijf fysieke servers of vijfentwintig fysieke clients komt, zit je inderdaad vast aan MAK, aangezien je KMS Server zichzelf niet activeerd. Dat staat letterlijk in de whitepaper. De keuze die jullie dus gemaakt hebben voor KMS is dus een foutieve geweest.

Praktijkvoorbeelden voor wanneer je wat moet kiezen zijn moeilijk aan te geven. Er staan in de whitepaper overigens enkele scenario's uitgewerkt. Samengevat zijn de regels zijn simpel en duidelijk:
  • Bij meer dan vijf fysieke servers, of vijfentwintig fysieke clients kan een KMS-server ingezet worden.Bij deze aantallen activeerd deze zichzelf nl. en kan vervolgens zowel fysieke als virtuele hosts activeren.
  • Haal je dit aantal niet, dan zul je via MAK je clients moeten activeren, eventueel via een MAK-proxy.
  • Machines met een KMS-key moeten 1x in de 180 dagen verbinding hebben met de KMS-server. Gebeurd dit niet, dan vervallen ze in RFM (Reduced Functionality Mode).
dfrenner schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:50:
[...]Dit komt niet naar voren uit die whitepapers, ik vraag me af wat wijsheid is in onze situatie. Anders had ik de vraag hier ook niet neergezet...
Even een letterlijke copy/paste uit de whitepaper.

Well connected lan

If physical computers ≤ KMS activation threshold:
  • MAK (by telephone or Internet)
  • MAK Proxy
Volgens je gegevens halen jullie de KMS Activation Treshold niet, dus zullen jullie gebruik moeten maken van MAK.

Ik snap overigens niet goed waarom je aangeeft dat je het niet uit de white paper kunt halen. De regels staan er letterlijk in, er staan voorbeeldscenario's in, en eea is nog in tabelvorm weergegeven. Welke info heeft jullie architect nog meer nodig? De white paper is duidelijk genoeg.

Dat het een beroerde keuze voor MS is om Virtuele machines niet mee te laten tellen voor de activation treshold ben ik roerend met je eens. Maar ach, er zijn wel meer keuzes van MS waar ik wat moeite mee heb...

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 19-05-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:41:
Als jij niet aan vijf fysieke servers of vijfentwintig fysieke clients komt, zit je inderdaad vast aan MAK, aangezien je KMS Server zichzelf niet activeerd. Dat staat letterlijk in de whitepaper. De keuze die jullie dus gemaakt hebben voor KMS is dus een foutieve geweest.

Praktijkvoorbeelden voor wanneer je wat moet kiezen zijn moeilijk aan te geven. Er staan in de whitepaper overigens enkele scenario's uitgewerkt. Samengevat zijn de regels zijn simpel en duidelijk:
  • Bij meer dan vijf fysieke servers, of vijfentwintig fysieke clients kan een KMS-server ingezet worden.Bij deze aantallen activeerd deze zichzelf nl. en kan vervolgens zowel fysieke als virtuele hosts activeren.
  • Haal je dit aantal niet, dan zul je via MAK je clients moeten activeren, eventueel via een MAK-proxy.
  • Machines met een KMS-key moeten 1x in de 180 dagen verbinding hebben met de KMS-server. Gebeurd dit niet, dan vervallen ze in RFM (Reduced Functionality Mode).
[...]
Even een letterlijke copy/paste uit de whitepaper.

Well connected lan

If physical computers ≤ KMS activation threshold:
  • MAK (by telephone or Internet)
  • MAK Proxy
Volgens je gegevens halen jullie de KMS Activation Treshold niet, dus zullen jullie gebruik moeten maken van MAK.

Ik snap overigens niet goed waarom je aangeeft dat je het niet uit de white paper kunt halen. De regels staan er letterlijk in, er staan voorbeeldscenario's in, en eea is nog in tabelvorm weergegeven. Welke info heeft jullie architect nog meer nodig? De white paper is duidelijk genoeg.

Dat het een beroerde keuze voor MS is om Virtuele machines niet mee te laten tellen voor de activation treshold ben ik roerend met je eens. Maar ach, er zijn wel meer keuzes van MS waar ik wat moeite mee heb...
Dank je wel voor je reactie!
Het is nu iets duidelijker.

Maar daar zijn we dan mooi klaar mee...

Want het voordeel van KMS is toch dat hij het aantal actieve clients "telt"?
Dus als je een PC weg haalt, kun je die licentie voor de nieuwe PC weer gebruiken?

En bij mak krijg je toch een code, waar een x aantal licenties aan vast zit. Dan is eenmaal activeren voor altijd activeren toch? Dus nieuwe pc is nieuwe licentie? En de oude blijft dan toch meetellen?

Dat is wat ik er nu van begrijp... Dat is niet zo mooi met iedere keer een testserver aanmaken om te testen en vervolgens weg te gooien. Om vervolgens de volgende test server aan te maken.

Zo begrijp ik het nu, als dat niet zo is, wat is dan het grote voordeel van KMS tov MAK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Het idee is als volgt:

We gaan 5 werkstations inrichten met 2008 server, puur om die KMS server te activeren.

Waarom?
Omdat we echt KMS willen gebruiken. We hebben een x aantal licenties die niet zo veel verschillen van het werkelijke aantal server wat we willen gaan draaien en de werkplekken (in de toekomst).

Als je met MAK dus een pc neer zet die activeert, dan is die licentie gebruikt en als je dan je pc vervangt, dan is die licentie bij MAK weg.

Bij KMS houdt hij dynamisch bij, hoeveel licenties er gebruikt worden.
Als een pc het hier niet doet, dan wordt hij direct vervangen voor een nieuwe... Opnieuw een PC inspoelen komt regelmatig voor, als dat allemaal licenties kost (bij MAK), dan moeten we toch naar KMS toe... Liever nu meteen, dan in de toekomst te moeten switchen.

Dus vandaar de keuze om 5 servers, even voor de activatie, klaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Of het problematisch wordt bij een testomgeving ligt aan de doorlooptijd van je testen, wederom uit de whitepaper:
In a lab environment, computers are reconfigured often and usually have a large number of virtual computers. You should first determine whether the computers in test and development labs need activation. You can reset the initial 30-day grace period of a Windows Vista computer three times without activating it. If you have Windows Vista Enterprise edition, you can reset the grace period five times. The initial grace period of Windows Server 2008 computer is 60 days and can be reset three times. If you rebuild lab computers often enough, within 120 days for Windows Vista, within 180 days for Windows Vista Enterprise edition, and within 240 days for Windows Server2008, you do not need to activate lab computers.
Een normale versie van Vista (geen Enterprise) kan dus 120 dagen gebruikt worden, en Windows Server 2008 kan 240 dagen gebruikt worden zonder activatie.
dfrenner schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 00:10:
Want het voordeel van KMS is toch dat hij het aantal actieve clients "telt"?
Dus als je een PC weg haalt, kun je die licentie voor de nieuwe PC weer gebruiken?
Goede vraag :)

Een KMS-server houdt geen aantallen bij. Je installeerd de KMS-server met een bepaalde key. Deze key bepaald welke producten hij allemaal mag activeren (Standard, Enterprise, Datacenter, etc). Er zit geen limiet op aantallen clients welke geactiveerd kunnen worden. Er wordt over het algemeen van bedrijven met Volume licenties verwacht dat zij zich aan het licentiebeleid houden. Zie ook: MAK and KMS Key Activations
Information on KMS Activations
Each KMS key provides for the activation of six KMS host machines for up to 10 uses per host machine. Each host can activate an unlimited number of machines running Windows Server 2008, Windows Vista Business, and/or Windows Vista Enterprise editions.
Een MAK key kan inderdaad maar een x-aantal keren gebruikt worden voor activatie. Mocht een herinstallatie van een eerder geactiveerde machine plaats moeten vinden, dan zal de "tweede" activatie van dezelfde machine geen invloed hebben op het aantal al geactiveerde machines. De GUID van de machine wordt immers met het activatieverzoek meegestuurd en MS "ziet" dan dat dit een herinstallatie en geen nieuwe machine betreft. Intressanter wordt het inderdaad tijdens vervanging van je machines. Dat betreft allemaal nieuwe GUID's.

Volgens het hierboven aangehaalde document over MAK en KMS Activation counts, komt het aantal activaties met een MAK licentie niet compleet overeen met de aantallen in je Volume Agreement.
Information on MAK Activations
Each MAK is associated with a specific number of activations. MAK activation limits are calculated based on Volume License agreements and levels and do not match your organization’s exact license count. We have estimated an initial MAK activation count that is adequate for most customers.
Ik vermoed dat MS standaard dit aantal standaard al verhoogt om rekening te houden met vervanging van hardware. Mocht dit aantal activaties wat je uit kunt voeren toch niet voldoende zijn (bv ivm vervanging van grote aantallen hardware), dan is dit aantal met een belletje richting MS te verhogen.
If you need to change the activation limit of your MAK up to double the amount of activations originally allocated, the call center can help with these activations during the phone call. If the amount of activations needed is more, the Call Center representative will guide you through the steps needed to take part in the MAK exception process (MAKADD).
Edit: je aannames in je bovenstaande post kloppen dus niet.... Een KMS houdt geen aantallen bij en opnieuw inspoelen kost geen licentie in het geval van MAK. Lees gewoon alle info op de MS site goed door en plan je Activatiemechanisme nadat je alle info goed helder hebt.
dfrenner schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:23:
Het idee is als volgt:

We gaan 5 werkstations inrichten met 2008 server, puur om die KMS server te activeren.
....
Dus vandaar de keuze om 5 servers, even voor de activatie, klaar te zetten.
Erg slecht idee :N. Ik kan hieruit halen dat je gewoon de aangereikte info niet leest. Uit de white paper:
Activation Count Cache

To track the activation threshold, the KMS host keeps a track of the KMS clients that request activation. Each KMS client that connects to the KMS host is given a unique client identification (CMID) that is saved to a table on the KMS host. Each activation request remains in the table for 30 days. When a client renews its activation, the cached CMID is removed from the table, a new record is created, and the 30-day period begins again. If a KMS client does not renew its activation within 30 days, the corresponding CMID is removed from the table and the activation count is reduced by one.
Oftewel na dertig dagen zijn je vijf Windows 2008 servers "verdwenen" uit de cache en zit je KMS-server beneden de Activation Treshold en clients activeren niet meer.... MS is uiteraard niet onnozel....

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 20-05-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:51:
Erg slecht idee :N. Ik kan hieruit halen dat je gewoon de aangereikte info niet leest. Uit de white paper:

[...]
Oftewel na dertig dagen zijn je vijf Windows 2008 servers "verdwenen" uit de cache en zit je KMS-server beneden de Activation Treshold en clients activeren niet meer.... MS is uiteraard niet onnozel....
Daar heb ik overheen gelezen.

Maar dat is dan lekker, degradeer je gewoon even door dit idee van een enterprise omgeving naar een kleine organisatie...

Met MAK mis je dan gewoon het voordeel van KMS en bij MAK:
MAK Cons

* MAK activation needs extra care during the deployment process: Every time you deploy a new Vista machine, you have to take care of its activation afterwards. You can deploy the MAK with the Vista image, but you’ll always need an extra step for activating your Vista machines. KMS is easier to handle here. Once your KMS infrastructure stands, you don’t have to think about activation during the deployment process.
* Every MAK allows only a limited number of activations: This number is dependent on the number of licenses you purchased. If you increase the number of Vista clients, you have to increase your possible MAK activations, too. But this is not the only problem. It is quite probable that you will need more MAK activations than the licenses at hand. For instance, if you have to reinstall a machine, you have to activate it again which decreases the number of times you can use this MAK. The same applies to test installations. If you used up all your possible activations, you’ll have to contact Microsoft again. It will, then, depend on their goodwill if they allow you activations that are more than the number of purchased licenses. With KMS, you won’t have this problem since the KMS host can activate an infinite number of Vista clients. As far as I know, this number is not transmitted to Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de bron van bovenstaand artikel? Het komt een beetje negatief gekleurd over. Zoals in mijn eerdere post te lezen is, klopt de inhoud ook niet helemaal. MS houdt standaard nl. al rekening met her-activatie en standaard zijn al meer activaties mogelijk dan de hoeveelheid licenties die je hebt.

Het enige echte nadeel wat ik uit jouw quote haal,is dat je verplicht wordt beter je gebruikte licenties te registreren maar dat is nauwelijks een nadeel te noemen. Dat moet je eigenlijk sowieso al doen.

Activatie is ook niet zo'n issue. Daar kun je een MAK proxy voor inzetten.

Overigens heeft het inzettten van MAK niets te maken met het "degraderen" van je omgeving. Ik ben zelf net bezig met het ontwerpen van een omgeving binnen een DMZ. Het aantal servers binnen de DMZ is te weinig om een eigen KMS server in de DMZ te plaatsen en vanwege restricties mogen deze niet naar een KMS-server buiten de DMZ. Ik heb dus geen andere mogelijkheid om deze machines telefonisch middels MAK te activeren. Lekker boeiend verder, ik slaap er nog net zo goed om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:31:
Wat is de bron van bovenstaand artikel? Het komt een beetje negatief gekleurd over. Zoals in mijn eerdere post te lezen is, klopt de inhoud ook niet helemaal. MS houdt standaard nl. al rekening met her-activatie en standaard zijn al meer activaties mogelijk dan de hoeveelheid licenties die je hebt.

Het enige echte nadeel wat ik uit jouw quote haal,is dat je verplicht wordt beter je gebruikte licenties te registreren maar dat is nauwelijks een nadeel te noemen. Dat moet je eigenlijk sowieso al doen.

Activatie is ook niet zo'n issue. Daar kun je een MAK proxy voor inzetten.

Overigens heeft het inzettten van MAK niets te maken met het "degraderen" van je omgeving. Ik ben zelf net bezig met het ontwerpen van een omgeving binnen een DMZ. Het aantal servers binnen de DMZ is te weinig om een eigen KMS server in de DMZ te plaatsen en vanwege restricties mogen deze niet naar een KMS-server buiten de DMZ. Ik heb dus geen andere mogelijkheid om deze machines telefonisch middels MAK te activeren. Lekker boeiend verder, ik slaap er nog net zo goed om ;)
Bron:
http://4sysops.com/archiv...ivating-vista-using-maks/

Ik vind het ook een vrij negatief verhaal. Extra handelingen... Dat was juist altijd de kracht was van volume licencing.

Het is gewoon een onduidelijk, omslachtig verhaal, waar niet veel ervaringen over te vinden zijn.

Ik wil ervaringen om eventuele knelpunten van te voren af te vangen...

Dat is belangrijk bij de keuze: Willen we wel naar 2008? Er blijken namelijk ook problemen te zijn met SCCM icm 2008. En dat zou vanaf SP2 pas opgelost zijn (volledige ondersteuning). En die komt naar alle waarschijnlijkheid pas twee weken na de lancering van Windows 7, die eind dit jaar gepland staat.

Dus misschien moeten we het maar afkappen en is het weer een product dat nog niet "af" is, in ieder geval voor ons nog niet.
De architect gaat contact opnemen met Microsoft mbt tot KMS en MAK, dus dat wachten we nog even af, want die wisten er de afgelopen week zelf niet eens iets zinnigs over te vertellen toen ze hier waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dfrenner schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:48:
[...]
Het is gewoon een onduidelijk, omslachtig verhaal, waar niet veel ervaringen over te vinden zijn.

Ik wil ervaringen om eventuele knelpunten van te voren af te vangen...
Het spijt me wel, maar KMS en MAK is niet onduidelijk, mits je de beschikbare documentatie vantevoren goed doorneemt. Jullie zijn begonnen met het inzetten van KMS, maar als je vantevoren de docu gelezen had dan was bekend geweest dat KMS niets voor jullie architectuur is. Vervolgens verzinnen jullie een workaround, die ook niet blijkt te werken. Beide gevallen waren voorkomen geweest als jullie de docu goed bestudeerd hadden.
Dat is belangrijk bij de keuze: Willen we wel naar 2008? Er blijken namelijk ook problemen te zijn met SCCM icm 2008. En dat zou vanaf SP2 pas opgelost zijn (volledige ondersteuning). En die komt naar alle waarschijnlijkheid pas twee weken na de lancering van Windows 7, die eind dit jaar gepland staat.
Wat heeft dit te maken met de keuze voor MAK of KMS?
De architect gaat contact opnemen met Microsoft mbt tot KMS en MAK, dus dat wachten we nog even af, want die wisten er de afgelopen week zelf niet eens iets zinnigs over te vertellen toen ze hier waren...
Wat wil hij ermee bereiken? MS gaat echt geen wijzigingen aanbrengen aan activatie van systemen omdat er toevallig één klant is die het niet eens is met de gekozen opzet door MS. Voor inhoudelijke vragen over activatie zal MS je gewoon wijzen op de beschikbare docu...

Even in het algemeen: wat is jullie grote weerstand nu tegen het gebruik van MAK? In plaats van een KMS-server plaats je nu een MAK proxy. Maakt dat nu echt zoveel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 11:07:
Even in het algemeen: wat is jullie grote weerstand nu tegen het gebruik van MAK? In plaats van een KMS-server plaats je nu een MAK proxy. Maakt dat nu echt zoveel verschil?
Heel het voordeel van Volume Licencing was dat je een code invoerde en deze direct automatisch werkte.

Bij MAK moet je na de installatie nog eens gaan activeren... Lees op verschillende plekken dat dit een handmatige handeling is. Niet erg wenselijk dus, gezien het feit dat hier regelmatig hele afdelingen in een weekend over gaan naar andere systemen.

Ik zeg nergens dat ze iets moeten aanpassen... Ik zeg alleen dat ik het een slechte keuze van MS vind.
En dat ze er nog op terug gaan komen, dus ik vraag me wel af wat ze gaan vertellen ja. En nee, dat zal niet zijn: Lees de docu maar eens door, dat zou niet erg klantvriendelijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dfrenner schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 00:14:
Lees op verschillende plekken dat dit een handmatige handeling is. Niet erg wenselijk dus, gezien het feit dat hier regelmatig hele afdelingen in een weekend over gaan naar andere systemen.
Dan kun je dat ook scripten (slmgr gebruiken).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:46
dfrenner schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:42:
Maar ik heb een artikeltje gevonden en daar kwamen nog een aantal zaken uit, wat ik alsnog niet weg van ben:

- Max is 500 clients per KMS server.
- Ik las ergens dat het gaat om minimaal 5 fysieke servers.

"the host won't begin activating clients until it receives a certain number of activation requests from physical (i.e., not virtual) machines"

Dat is leuk, nu we alles aan het virtualiseren zijn...
mischien leuk om te weten dat met de komst van Windows 7/2008 R2 de KMS host nu ook virtuele machines telt ipvp alleen fysieke machines.

er waren inderdaad klanten die wel KMS wilden draaien maar geen 25 fysieke Windows hosts hadden draaien maar wel honderden VM's :P

dat is dus nu opgelost :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Even een kickje.

Wij hebben hier een bestaand windows domain met ongeveer 80 2003 servers en ongeveer 1200 XP clients.
Gisteren hebben wij voor het eerst een 2008 R2 Domain Controller opgezet in het bestaande domein, deze geactiveerd met een MAK key.

Mijn baas had iets gehoord over KMS en ik mocht het uitzoeken.
Nu heb ik al veel info gevonden over hoe en wat nodig etc.
maar ik heb nog 1 vraag.
Al onze servers en werkstations zijn reeds geactiveerd door een VLK.
Als ik nu een KMS server opzet, moet ik dan 5 nieuwe hosts activeren voordat KMS gaat werken of registreren de bestaande servers en clients ook op deze KMS server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan moet ik toch eerst verwijzen naar Question Mark's eerder gegeven aanwijzingen de documentatie door te lezen voor de antwoorden.
Je weet welke OS varianten met KMS of MAK geactiveerd worden (toch?), en je weet hoeveel fysieke instances je in dat geval ook nodig hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik zit met een vraagje.

Wij draaien hier al enkele weken een KMS server.
Ondertussen hebben wij 14 windows 2008 R2 machines draaien en die zijn nu succesvol geactiveerd.
Ondertussen zijn we bezig met windows 7 te testen. Maar die krijgen de melden dat ze nog niet geactiveerd kunnen worden vanwege insufficient count.

Dit klopt je moet 25 machines hebben.
Maar nu de vraag.. voor die 25 moeten dit allemaal Windows 7 machines zijn of mogen er ook servers bij zitten? we hebben nu 14 servers, betekend dat we nog 11 Clients nodig hebben of moeten het echt 25 Clients zijn? Ik kan nergens een antwoord vinden..

De count op de KMS server telt wel alles bij mekaar op namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

uit de whitepaper:
KMS can activate both physical and virtual computers, but to qualify for KMS activation a network must have a minimum number of physical computers, called the activation threshold.

KMS clients activate only after this threshold is met. To ensure that the activation threshold is met, a KMS host counts the number of computers requesting activation on the network. The count of activation requests is a combination of both Windows Vista and Windows Server 2008 computers. However, each of these operating systems begins activating after a different threshold is met.

The Windows Server 2008 KMS client threshold is five (5) computers. The Windows Vista KMS client threshold is twenty-five (25) computers.
In gewoon nederlands:
  • Alle systemen worden op één hoop gegooid ("a combination of both Windows Vista and Windows Server 2008 computer")
  • Servers activeren bij een treshold van vijf
  • Vista/Windows 7 systemen activeren bij een treshold van 25.
Je bent dus nog maar 11 clients nodig, en geen 25 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 18:19
Ik dien ook het een en het ander uit te zoeken mbt KMS vs MAK.

Eerder in dit topic staat (zo ook in MS Volume Activation 2.0 Planning Guide) dat enkel physical computers of servers gelden voor de Activation Treshold.

Echter, in het document Volume Activation Planning Guide (Windows 7 and Windows Server 2008 R2) wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen physical en virtual clients.

Blijkbaar toch een verschil t.o.v. Vista en W2K8 KMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Was al gemeld in dit topic: :)
Powershell schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:30:
[...]

mischien leuk om te weten dat met de komst van Windows 7/2008 R2 de KMS host nu ook virtuele machines telt ipvp alleen fysieke machines.

er waren inderdaad klanten die wel KMS wilden draaien maar geen 25 fysieke Windows hosts hadden draaien maar wel honderden VM's :P

dat is dus nu opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik durf het bijna niet opnieuw aan te zwengelen, want blijkbaar snap ik er gewoon niets van ;)

Ik had een Windows 2008 32bit KMS host en die kon prima al deze servers valideren.
Prima, toen kwam R2 uit en wilde we ook Office 2010 gaan opvoeren als key, daar was R2 voor benodigd (of 64bit).

Dus vanochtend heb ik onze virtuele KMS host weggegooid en opnieuw aangemaakt in de vorm van een 2008 R2 server. Nu kan ik R2 en Office 2010 wel prima opvoeren, maar de eerdere versies (W2K8 32 bit) weer niet...

Doe ik iets verkeerd of moet ik voor ieder OS een andere KMS host hebben?! Dat kan toch niet waar zijn?
Het liefst voer ik natuurlijk alle mogelijke KMS licenties op in ''en enkele host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij zal je Windows 2008R2 kms host ook Windows 2008 servers activeren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ZeRoC00L schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:32:
Volgens mij zal je Windows 2008R2 kms host ook Windows 2008 servers activeren.
Maar het zijn twee verschillende key's en die laatste kan ik niet toevoegen...

Voor de duidelijkheid gebruik ik dit commando:
cscript C:\windows\system32\slmgr.vbs /ipk <KmsKey>

Die heb ik gebruikt om de host zelf te activeren, maar volgens mij moet ik die ook gebruiken om andere key's toe te voegen.

Microsoft zegt namelijk dit bij dat commando:
To install your KMS key, type the following at the command prompt, and then press Enter:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:16:
[...]

Maar het zijn twee verschillende key's en die laatste kan ik niet toevoegen...
Ik bedoel dus dat je met de Windows 2008R2 key die je al ingevoerd hebt, ook je windows 2008 servers kunt activeren, je hoeft geen extra key in te voeren, dat doe je voor windows 7 toch ook niet /

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ZeRoC00L schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:20:
Ik bedoel dus dat je met de Windows 2008R2 key die je al ingevoerd hebt, ook je windows 2008 servers kunt activeren, je hoeft geen extra key in te voeren, dat doe je voor windows 7 toch ook niet /
Aha...

Nou ja, aangezien ik hier voor alle verschillende os'en ook verschillende KMS key's heb, dacht ik dat ik Vista, 7, 2008, 2008R2 allemaal apart moest opvoeren als key.
Dat moet voor office ook... En wie zegt dat als ik gebruik maar van 2008, dat ik ook windows 7 mag gebruiken? Ik dacht dat dat altijd helemaal gescheiden van elkaar was.

Maar met de key van 2008 R2, kan ik dus ook de normale 2008 en vista en windows 7 activeren?

• BlakHawk
Misschien kan anderen dit tooltje verder helpen:
http://www.microsoft.com/...7b898ad582&displaylang=en

Hiermee kun je de KMS server aan de hand van een GUI beheren.

• ZeRoC00L
  • Niet online
uit de KMS FAQ:

Windows Server R2 KMS keys can be used to activate a KMS host, which will in turn activate Windows Server 2008, Windows 7, and Windows Vista.

http://www.microsoft.com/...oduct-activation-faq.aspx

Volg je bankbiljetten

• BlakHawk
ZeRoC00L schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:12:
uit de KMS FAQ:

Windows Server R2 KMS keys can be used to activate a KMS host, which will in turn activate Windows Server 2008, Windows 7, and Windows Vista.

http://www.microsoft.com/...oduct-activation-faq.aspx
Dat is leuk, maar via de cmd box kun je geen andere keys toevoegen met het commando, probeer maar eens ;)

Nu met de VAMT, voeg je alle KMS licenties die je hebt in en gaat hij zelf andere stations licenseren.

Pagina: 1