Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302667

Topicstarter
Hallo, ik ben 18 jaar en ga over 2 maand op men eigen.
Ik ben voor 80~100 afgekeurd en heb dus een wajong.
Als ik dus een appartement krijg, Krijg ik dan meer geld van een instantie,
Of zal ik het van me wajong moeten doen ?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meer geld zal niet...

Je kan altijd huur- en zorgtoeslag aanvragen...

Google helpt :P
http://www.internetwerkt.nl/forum/index.php?showtopic=1225

[ Voor 35% gewijzigd door RaZ op 18-05-2009 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De WA-Jong is een uitkering die ongeacht leefsituatie is. In- of uitwonend verandert daar an sich niets aan.
Waar je wel voor in aanmerking kan (zal) komen is huursubsidie.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=23333&term=huurtoeslag

Verder is het goed een met de gemeente te babbelen. Daar zijn soms projecten of potjes beschikbaar voor bepaalde zaken. Dit kan gaan van tegemoetkoming in aanpassing van de woning tot een bijdrage in extra kosten - maar goed, de invulling kan verschillen per gemeente, dus je zal even langs moeten bij de gemeente waar je wil gaan wonen. :)

Postbus 51 heeft ook wat info, en meldt ook tegemoetkoming in de vorm van een zorgtoeslag.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-05-2009 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11
Anoniem: 302667 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 02:32:
Hallo, ik ben 18 jaar en ga over 2 maand op men eigen.
Ik ben voor 80~100 afgekeurd en heb dus een wajong.
Als ik dus een appartement krijg, Krijg ik dan meer geld van een instantie,
Of zal ik het van me wajong moeten doen ?
Dat laatste, maar je komt vast in aanmerking voor huurtoeslag en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Het zal niet overhouden maar ik ken mensen die het doen (klein huisje/appartement huren met alleen Wajong), dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Complicerende factor kan zijn dat de uitkering is gebaseerd op het minimum (jeugd)loon:
Dat wordt uitgedrukt in een percentage. Afhankelijk daarvan krijgt u een gedeelte van de geldende uitkeringsgrondslag. Die grondslag is een wettelijk vastgesteld bedrag dat ongeveer gelijk is aan het bruto minimum(jeugd)loon.
Bij een volledige Wajong komt het uit op 75% van de grondslag en dat zal op 18 jarige leeftijd niet meevallen. Dat is minder dan de helft van wat een volwassene zou ontvangen!

Ik zou het eerst nog eens goed uitrekenen. Voor deze doelgroep is er binnen de gemeente soms een sociaal of maatschappelijk werker beschikbaar met wie je dit soort situaties door kunt nemen en die je kunnen begeleiden bij het aanvragen van de juiste regelingen :)