[HTML] Vrije ingave in option element

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Hoi,

Ik heb met een option element in combobox gemaakt (en dit werkt goed).

Nu wil ik echter de mogelijkheid om behalve de voor ingegeven waardes te selecteren, ook andere waardes in te typen.
Kan dit uberhaupt met een option element of moet ik hier iets anders voor gebruiken?

Als dit kan, graag een duwtje in de goede richting.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Nee, kan niet. Je kunt het hooguit simuleren met javascript en dat soort ellende. Als toegevoegde "bonus" gaat de toegankelijkheid aardig naar beneden.

Het webplatform is beperkt, en de ontbrekende zaken erbij beunen is imo niet altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het laatste option element iets als "anders, nml..." geven en als die gekozen worden, een text-input laten verschijnen. Dat lijkt me de minst instrusieve manier. Een screenreader leest dan wel dat laatste element als laatste voor, tenzij de blinde gebruiker "weet" dat ie de laatste moet selecteren. Andersom kan natuurlijk ook.

Verder eens met Fuzzi. Het web-platform is geen vervanging van een desktop-omgeving, dus je zult wat consessies moeten doen.

Vraag jezelf trouwens ook vooral af waarom je dit wilt. Gezien een dergelijke constructie erg ongebruikelijk is, is er een goeie kans dat je het helemaal niet nodig hebt. En als het antwoord op je waarom-vraag niet voldoende is, vraag dan "waarom [antwoord]" :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03
Wil je misschien iets zoals Google, met "hints" aan?
Zodra je begint te typen krijg je een soort van drop down list, maar je kan ook gewoon vrije ingave leveren.

In dat geval is AJAX je vriend. Of als je alle informatie al client side hebt kan je het daar met javascript regelen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
kijk eens naar dojo javascript framework hier zit een type combobox zoals jij bedoeld in!

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Overigens is het normaliter een dropdownlistbox en wordt het een combobox als je er ook in kunt typen :)

Hier zijn wel scripts voor te vinden online om het te simuleren, maar het is inderdaad geen standaard element in html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Thx, voor de duidelijke reacties! _/-\o_

Ik zal opzoek gaan naar een dojo javascript framework/AJAX dingetje.

De rede dat ik een dropdownlistbox wil gebruiken met vrije ingave is, omdat de gebruiker dan makkelijker een formulier in kan vullen. In een veld zal waarschijnlijk erg vaak een zelfde input worden geleverd (waarschijnlijk 6 keuzes welke zeer vaak terug komen). Echter zal in sommige gevallen de gebruiker iets anders in willen vullen.
Een dropdowlistbox met mogelijkheid om dan van de al aanwezige opties af te wijken werkt dan erg intuïtief.

Ik zal jullie laten weten waar de zoektocht eindigt.

[ Voor 0% gewijzigd door chicky op 18-05-2009 20:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat is er mis met zoiets?

Of zoiets:

Geen AJAX, JS, complete frameworks en andere zaken nodig die de useability naar beneden halen; overzichtelijk (alle keuzes zijn meteen zichtbaar) en enkel basic elementen. Simplicity for the win.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 18-05-2009 21:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1