• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09-2025
Hoi,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe tv.
Ik wil graag een LED tv hebben voor de hogere contrast waarden en energiezuinigheid.

Nu zag ik de Samsung 7000 series 55 inch.

Maar ik lees in een review dat een tekortkoming is dat bij veel zwart beeld, ook het wit erg donker is.
Ik dacht dat zulke tv's dus veel ledlampjes hadden, en dat ze niet per se allemaal gedimd worden als er veel zwart is. Ik dacht dat dat juist dynamische LED verlichting was. Maar blijkbaar worden alle ledjes tegelijk gedimd.

Weet iemand hoe het dan wel heet, zoals ik het wil, zodat ik er op kan zoeken?

En weet iemand of Sony (de helft duurder :( ) het wel goed heeft begrepen?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De term die je zoekt is local dimming. De Samsung 9000-serie gaat dit krijgen. Deze wordt van de zomer geïntroduceerd. Verder heeft local dimming ook bepaalde ongewenste effecten zoals halo.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
ari3 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 01:12:
De term die je zoekt is local dimming. De Samsung 9000-serie gaat dit krijgen. Deze wordt van de zomer geïntroduceerd. Verder heeft local dimming ook bepaalde ongewenste effecten zoals halo.
Halo? Zou je ons daar wat meer over kunnen vertellen? Ik heb geen flauw idee wat het is namelijk. :)

• nl-x
Waarschijnlijk een opgelicht dof stukje zwart in de buurt van witte pixels...
Want je hebt niet een LED per Pixel... Dus wanneer een Pixel op wit moet, moet de LED van de hele regio aan.

Heb ik het goed gegokt?

Bedankt Ari. Nu kan ik ten minste zoeken.
Mijn eerste zoek geeft nu aan dat die Samsung (7000) dus edge-lit is en niet back-lit...

Maar nogmaals, weet iemand of Sony X series dit wel hebben...

[ Voor 19% gewijzigd door nl-x op 18-05-2009 09:39 ]

• nl-x
Weet iemand in hoeverre halo zich voordoet op de Sony X series dan ?