[OC] Q6600 + P5Q-E Probleem

Pagina: 1
Acties:

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:00
Beste tweakers. Ik heb onlangs een Thermalright 120 extreme gekocht. En wou nu mijn Q6600 G0 overclocken.
Dus zoals gezegd clock ik mijn cpu richting de 3 ghz. vcore staat dan op 1.3000 en draait 6 uur prime stabiel op 55 graden. Maar dan speel ik een potje COD5 en dan krijg ik een spontane reboot. ( videokaart op stock. pcie op 100 mhz... )

punt 2 is dat ik bij 3,2 ghz maar geen post screen krijg :( Ik gebruik dan deze settings.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Ai Overclock Tuner            Manual
CPU Ratio Setting             8.0x
CPU FSB Ratio                400
FSB Strap to North Bridge  400
Dram Frequency        800Mhz
PCIE bus                          100

--
Geheugen timings manual ( 5-4-4-15 )
--

DRAM static read control    AUTO
DRAM Read Training        AUTO
MEM. OC Charger        AUTO
AI Clock Twister                AUTO
AI Transaction Booster    AUTO

Voltage's:
CPU Voltage                     1.35000
CPU GTL VOLTAGE ref.. (0/2)    AUTO
CPU GTL VOLTAGE ref.. (1/3)    AUTO
CPU PLL Voltage            1,56
FSB Terminal Voltage        AUTO?
DRAM Voltage                    2.1
NB Voltage                    1.28
NB GTL Reference                AUTO?
SB Voltage                    AUTO?
PCIE SATA Voltage                AUTO

Load-line Calibration                Enabled
CPU Spread spectrum        Disabled
PCIE Spread spectrum        Disabled

Kan iemand mij vertellen 'wat' ik moet doen/verhogen voor 8x400?
Ik heb al veel op google gezocht en naar andere bios settings gekeken. Ik hoop dat tweakers er me weer uithelpt.

Met vriendelijke groet,

Martin

EDIT: specs :o
Q6600 G0
Asus P5Q-E
OCZ Fatal1ty PC6400 op 2,1 v
8800GT ( stock )

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gebruik eens een andere stabiliteitstest programma. Zoals IntelBurnTest voor de CPU en Furmark voor de GPU.
En een paar uurtjes Memtest86+ zijn ook niet verkeerd. ;)

Misschien ook even met andere voltages proberen te spelen, zoals de NB.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• martinzweep
Ik heb memtest gedraaid en het geheugen is goed. Ik heb nog niet de stress voor de CPU gedaan en nog geen furmark. Op de 8800GT zit een du0rb dus ik denk niet dat die te warm is.

Ik heb ook al een keer de NB voltage flink verhoogd. Dat hielp niks. Ook met de andere voltages + instellingen niet.

Bij 9x345 kom ik windows niet meer in. weet iemand wat er dan verhoogd moet worden?

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Als je 3GHz nog niet 100% stabiel hebt, zou ik niet verder proberen te klokken maar eerst de 3 GHz stabiel krijgen.
Heb je de blend test gebruikt of de small/large FFT?

Sowieso is het aan te raden zoveel mogelijk settings van AUTO af te halen en zelf in te stellen.
Hierbij denk ik vooral aan FSB termination (1,30 al geprobeerd?) en eventueel ook CPU GTL ref 0/2 1/3 en NB GTL ref.

De truc bij mijn bord (ook een P5Q-E) was om de NB GTL ref op 0,59 te zetten bij een FSB boven de 400 en een FSBv van 1,30.
De precieze waarde van dat referentievoltage is namelijk afhankelijk van de FSB termination voltage.
Op een FSB van 520 is bij mij zelfs een NB GTL reference van 0,55 vereist.

(de gtl referenties zijn een afgeleide van de FSB termination voltage en voor zover ik het begrijp is het een soort scheidingslijn voor het moederbord of een voltage een 0 of een 1 moet voorstellen. Volgens mij kan je met de gtl referenties dus niets slopen.)

• martinzweep
Heb je de blend test gebruikt of de small/large FFT?
Heb net even de blend test gedaan. en hij blijft nu stabiel op 3 ghz.
( dit keer met videokaart op stock ) Ik denk dat hij de overclock daarvan op 3 ghz niet leuk vind? Nu gaat hij bij CoD4 ook niet meer spontaan rebooten.

Dat van die GTL reference snap ik nog niet helemaal O-)
Nu nog de stap naar 3,2 ghz. ( wordt lastiger denk ik )

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:11
ik heb dat zelfde probleem. Alleen dan met een Q6600 en een P5K Pro een P35 moederbord dus.

tot 3Ghz gaat wel, daarvoor moet hij wel op 1,35 Volt staan (speel op safe voor stabiliteit), NB heb ik met 0.2 Volt verhoogd. Maar meer dan 3.06Ghz gaat ie niet. ook niet als ik de multiplier omlaag haal naar 8.0x.

Ik denk zelf dat ik aan het einde zit van de CPU zonder dat ik moeilijk moet gaan doen.

Na 8uur Prime96 TortureTest is de temperatuur 60C met een omgevingstemperatuur van 25C, dit op 3.03Ghz

Proc: Q6600 G0 op 3.03GHz
Mobo: Asus P5K Pro
Mem: 2x Corsair TWIN2x4096 op 842.4MHz
Video: Asus Ati radeon HD3870 512Mb

Mijn Systeem

[ Voor 6% gewijzigd door bassiexp op 18-05-2009 21:53 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
martinzweep schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:10:
[...]
( dit keer met videokaart op stock ) Ik denk dat hij de overclock daarvan op 3 ghz niet leuk vind?
Dus je had de videokaart wél overgeklokt?
Eerder meldde je nl. dat je op stock had getest. :?
martinzweep schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:15:
videokaart op stock. pcie op 100 mhz...
(...)
8800GT ( stock )

• martinzweep
Ja klopt. Ik dacht dat hij op stock speed liep. Maar toen ik keek bij het programmatje van xpertvison. Zag ik dat hij nog overgeclockt was :( Die dus uitgezet en nu kan ik stabiel gamen ;)

CPU loopt nu op 8x400 = 3,2 ghz. met een vcore van 1,304 :D

Bedankt voor alle hulp jongens

• martinzweep
Even weer wat anders. Ik heb mijn CPU op 3,2 ghz staan en mijn geheugen op de stock 800 Mhz.
Eerst deed hij het perfect maar nu freezed heel mn pc bij cod4/5. dus heb ik weer prime95 gedraait en die ging 6 uur goed op blend. ( memtest was ok )

Kan dit liggen aan mijn videokaart. dat die het niet leuk vind dat ik heb limiteer op 100 ( pcie bus ) Want zodra ik de core van 600 naar 650 zet ( waar hij altijd op gedraaid heeft ) loopt hij al in de eerste 10 min vast :(

Ik heb al een GTX275 besteld ( voor dit probleem nog ). Ik hoop ik daar geen gezeur mee krijg.
Ik heb een 700 watt voeding dus die moet het gewoon trekken. Niet?

• -The_Mask-
  • Niet online
Je limiteert de videokaart niet met een PCIe bus van 100MHz, daar hoort die op te draaien.

Als je de videokaart op de standaard frequentie laat lopen kun je dan wel Furmark draaien? En hoe hoog wordt je temp van de videokaart hier max mee? Is uit te lezen met GPU-z.

Om wat voor voeding gaat het?

AMD Nieuwsdiscussie

• martinzweep
Ik heb een 8800GT van Xpertvision. Deze hebben gek genoeg geen temp sensor. Dus die kan ik niet uitlezen. Op de kaart zit een Thermalright DuO-orb op en zal dan denk ik niet gek warm worden.

Ik heb een voeding van OCZ. Deze om precies te zijn:
http://www.ocztechnology....ealthxstream_power_supply

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt er dus een andere koeler op gezet. Dan zal de GPU wel aardig koel blijven, maar worden de andere onderdelen op de videokaart dan niet te warm?

De voeding zou het probleem niet mogen zijn iig. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• martinzweep
Ik denk niet dat de rest te warm wordt. Want hij staat nu weer op 2,4 ghz met alles in de bios weer op auto en nu draait hij goed. Op 3,2 draait de CPU + geheugen stabiel. maar dan nog de freezes in games wat ik met stock niet heb :(

PS. hij heeft goed gedraait met dezelfde settings met 3,2 ghz. enige punt is. het is nu wel warmer in mijn kamer. 27 ipv 20-22. misschien de oorzaak? ik kan helaas geen temps zien :(

[ Voor 28% gewijzigd door martinzweep op 24-05-2009 14:59 ]

Verwijderd

Als t bios van dat bord een beetje lijkt op dat van mijn rampage formula kan t aan veel dingen liggen. Zet eens wat meer instellingen op manual zoals DRAM static read control op enabled. AI Clock Twister op Moderate of Light. AI Transaction Booster op Manual en dan je Performance lvl op 8 of 9. Ook kan het veel schelen door te spelen met je NB GTL Reference, zet die eens op 0.67x of 0.63x.
Verder kan je NB voltage ook nog een stuk hoger, P45 wordt dacht ik niet zo heel heel, mits je beetje airflow hebt.

• martinzweep
Ik heb een beetje met de GTL settings gespeeld en hij lijkt het nu goed te doen ;)
Kijken wat ik eruit kan krijgen met een GTX275.
Pagina: 1