[OC] Q6600 overclocking+HD4870

Pagina: 1
Acties:

• Rapidz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:56
Hoi,

Dit is mijn allereerste topic op tweakers.

Ik heb al een hele tijd een slechte score met 3DMark 06. 12500 ofso. Specs:

Mobo: ASUS P5QL-E
Graka: HD 4870 512 MB
CPU: Intel Quad 6600 2,4GHz @ 3,2 GHz
Ram: Kingston 4GB 800 MHz DDR2
Voeding: Coolermaster M520 520 Watt

Ik en mijn vriend hebben heel wat geprobeerd om mijn lage score te verklaren. Chipset geupdate, bios geupdate etc...
Later hebben we mijn HD 4870 in zijn computer gezet en kijken wat voor score hij zou krijgen.

Zijn specs:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400
Mobo: DFI Lanparty DK P45-T2RS+
Ram: 4GB DDR2 OCZ Platinum XTC 1066MHz CL 5-5-5-18 @ 1001 MHz
Voeding: Corsair TX-750
Graka: Saphire ATI Radeon HD4850 x2 (Toen HD4870 dus)

Hij had een score van 14839. Een groot radsel dus voor ons waarom die hoger is.
Later kwamen we weer terug en hadden we de HD 4870 weer terug gezet.
En voor de lol dachten we maar even om mijn CPU te overclocken, en kijken wat mijn score dan zal zijn.
En ja, mijn SM2 en SM3 score (en cpu natuurlijk) waren hoger. Dat betekende dus dat mijn videokaart het tog beter deed deze keer.

Onze concolusie is dat de standaar fsb: 266 van een quad core niet genoeg data door de northbridge kan sturen. Met een hogere FSB, nu 350 kan hij dus meer data er door heen halen.

En ik dacht dit is misschien een leuk onderwerp om over te discuseren.

Groeten Rapidz!

[ Voor 4% gewijzigd door Rapidz op 18-05-2009 12:04 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Het lijken mij sowieso erg lage scores? Ik haal met een zelfde quadcore (ongeveer, X3210) en een HD3870 al 13000 punten in 3dmark06. Voor een 4870 vind ik het dan redelijk mager.

Wat ook zo is is dat een cpu op 2,4GHz gewoon niet snel genoeg is voor een nieuwe snelle videokaart. Omdat de cpu de boel nekt gaat het geheel beter als je dat ding overklokt. De bussnelheid verhogen helpt zeer zeker maar ik denk dat als je alleen de multiplier zou veranderen (kan helaas niet) dat dat ongeveer hetzelfde effect zou geven. Het verhogen van de kloksnelheid zou in ieder geval merkbaar moeten zijn. :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Rapidz
In dit geval kun je dus altijd beter een duo core kunnen kopen, of een quad core die standaart al 3,4 GHz is ofso?!

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
ik denk dat dat voor de prestaties van je videokaart(bandbreedte/bottleneck) niks uitmaakt. de hoogte van je FSB is meestal de eerste bottleneck. Dus als je je CPU nog wat hoger clockt als het mogelijk is zou je betere scores moeten hebben logischerwijze.

Edit: typo

[ Voor 10% gewijzigd door _FrostBite_ op 18-05-2009 12:17 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

R-O-Y schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:36:
[...]

Wat ook zo is is dat een cpu op 2,4GHz gewoon niet snel genoeg is voor een nieuwe snelle videokaart. Omdat de cpu de boel nekt gaat het geheel beter als je dat ding overklokt.
Pas op voor generalisaties... het niet altijd zo dat een 2,4 GHz CPU 'te traag' is voor je GPU. Dat hangt ook af van het spel dat je speelt, de gebruikte grafische instellingen (resolutie, AA etc) en nog meer zaken.
In het algemeen kun je onderscheid maken tussen puur grafische taken (texture rendering, AA-berekeningen, resolutie, lichteffecten) die door de GPU worden gedaan en overige taken (AI, aantal units, aantal polygonen) die door de CPU worden gedaan. Heeft een spel meer van het laatste, zal je CPU sneller een bottleneck vormen bij het soepeler laten draaien. Wil je echter overschakelen van 2xFSAA naar 16xFSAA zal je CPU daar niet tot nauwelijks last van hebben.
[...] De bussnelheid verhogen helpt zeer zeker maar ik denk dat als je alleen de multiplier zou veranderen (kan helaas niet) dat dat ongeveer hetzelfde effect zou geven. Het verhogen van de kloksnelheid zou in ieder geval merkbaar moeten zijn. :)
Je kunt je kloksnelheid verhogen door danwel de FSB te verhogen, danwel de multiplier te verhogen (of beide uiteraard). Het is dus niet ongeveer hetzelfde effect, het is exact hetzelfde effect.

Daarnaast leunt 3dmark voor de berekening van de uiteindelijke score voor een groot gedeelte op de CPU-score. Deze is niet alleen afhankelijk van de kloksnelheid, maar ook van het aantal cores (1,2 of 4) en de cache. Deze afhankelijkheid is imho onevenredig groot; de meeste games maken effectief geen gebruik van cores 3 en 4 bij quad-cores. In je 3dmark score tellen ze echter wél flink mee. Til dus niet te zwaar aan 3dmark scores, het geeft slechts de theoretische snelheid van je gehele pc weer; belangrijker is wat de uiteindelijke invloed op games is.

[ Voor 43% gewijzigd door Icephase op 18-05-2009 13:05 ]

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
Ik bedoelde dat dualcore of quadcore niet uitmaakt kwa bottleneck voor de GPU. daarnaast is het multi verhogen of FSB verhogen niet hetzelfde ook al verhogen of verlagen ze de clock snelheid wel maar de multi verhoogt de geheugen en NB niet wat je met FSB clocken wel hebt.

dit is puur uit het oogpunt van de CPU - GPU bottleneck, niet vanuit 3dmark06 oogpunt

Verwijderd

woelders schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:00:
Je kunt je kloksnelheid verhogen door danwel de FSB te verhogen, danwel de multiplier te verhogen (of beide uiteraard). Het is dus niet ongeveer hetzelfde effect, het is exact hetzelfde effect.
Onwaar. Door de MP te verhogen (waar mogelijk) blijft doorgaans de bus op stocksnelheid draaien en daarmee doorgaans het geheugen ook. Bij het verhogen van de FSB til je doorgaans ook het geheugen mee omhoog en creeër je daardoor meer bandbreedte. Dat geeft een hogere performanceboost dan enkel de MP opschroeven.

Ja je kunt de FSB omhoog trekken en het geheugen op een andere multiplier laten draaien tov de bus en je geheugen dus nagegenoeg stock laten draaien, maar ik ken maar weinig mensen die dat doen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:13:
[...]

Onwaar. Door de MP te verhogen (waar mogelijk) blijft doorgaans de bus op stocksnelheid draaien en daarmee doorgaans het geheugen ook. Bij het verhogen van de FSB til je doorgaans ook het geheugen mee omhoog en creeër je daardoor meer bandbreedte. Dat geeft een hogere performanceboost dan enkel de MP opschroeven.

Ja je kunt de FSB omhoog trekken en het geheugen op een andere multiplier laten draaien tov de bus en je geheugen dus nagegenoeg stock laten draaien, maar ik ken maar weinig mensen die dat doen.
Dan heb je niet goed gelezen; ik had het over het verhogen van de kloksnelheid, niet over het creëren van meer bandbreedte ;)
Mijn opmerking klopt dus gewoon. Uiteraard hebben wijzigingen in multiplier danwel FSB ook andere effecten dan alleen het verhogen van de kloksnelheid maar daar had ik het niet over...

• Rapidz
Zelf ben ik hier niet zo'n expert hier in, maar ik hoop dat er een goed en duidelijk antwoord uitkomt.

Verwijderd

gewoon je fsb zoveel mogelijk verhogen, eventueel je multiplier verlagen zodat je fsb nog hoger kan, en dan merk je het verschil wel denk ik.

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 10:15
Ik heb een vergelijkbare opstelling als dat jij hebt, verdacht gelijk moet ik zeggen, ik zal ook eens een 3dmark06je voor je draaien:

Mobo: MSI P45-Neo2FR
Graka: HD4870 512MB
CPU: C2Q 9450 @ 2,66 (stock, kan em later ook nog een runnetje laten doen op 3,4~6 indien gewenst)
8 gig kingston
& Coolermaster M620 (of 640)

En nu komt het "interessante" gedeelte:

12873 = Mijn score in 3dmark06

Echter is mijn FSB een stuk hoger op 333 stock, het verschil is niet mega vergeleken met jouw 12500.

Ik heb overigens wel wat issue's met 3dmark omdat ik Win7x64 draai, kan er ook mee te maken hebben.

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jouw scores zijn wel erg mager...
Met een q6600@3Ghz
9600gt@818/2045/959
2gb kingston cl5 833mhz 5-5-5-18
intel dp35dp
hkc 430 watt

haal ik 13854 in 06.
met vista 32 bit haal ik 128**
Beste bench os'es:
1. XP64
2. XP
3. Vista x64
4. Windows 7 x64
5. Vista
6. Windows 7

Als je je virusscanner helemaal uitschakel dan scheelt dat zo'n 100-200 puntjes in cpu score.

[ Voor 23% gewijzigd door mzq6600 op 21-05-2009 13:23 ]

Pagina: 1