Combineren Home Server en media center

Pagina: 1
Acties:

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 19:54
Beste tweakers.

Ik vroeg me af of het mogelijk was of om Windows Home Server (WHS) te combineren met een mediacenter applicatie?

Nu ga ik een moederbordje kopen met geïntegreerde 9400 met HDMI etc. Deze wil ik bij de tv zetten.

Is de media-center van Vista een beetje goed? Is er nog iets beters, ik had iets gehoord van linux?

maar even over het combineren. Dan wil ik bijv. vista ultimate installeren, en dan virtueel WHS (virtual pc of vmware + extra netwerkkaart). Of is er een andere mogelijkheid?

De media center gebruik ik om o.a. HD films te bekijken over het netwerk en om muziek te luisteren. De WHS gebruik ik oa om te back uppen, en misschien nog voor andere dingen (torrent client, usenet downloader).

Is het mogelijk om het te combineren, en welke manier is het beste? dat is de belangrijkste vraag.

Bij voorbaat dank. :)

• sjosz
niemand ?

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Combineren zal best kunnen maar vraag je zelf nog eens goed af wat het voordeel voor jou is om WHS virtueel op je Vista mediacenter te draaien?

Wil je nog meer pc's backuppen dan alleen die Vista pc? Want anders lijkt het mij zowieso overkill. WHS lijkt me niet iets wat je er "ff" naast draait.

Het mediacenter gedeelte van Vista werkt prima; ik heb het zelf ook opgezet met een onboard 9400 moederbord en dat ding draait al een tijdje stabiel bij mn ouders (die er zowaar prima mee overweg kunnen :D )

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-02 23:38
Persoonlijk zou ik denken dat in jouw situatie, het puur en alleen backuppen van data, je beter een andere tool kan gebruiken.

Ik zou zelf die mediacenter, gewoon lekker alleen die taken laten uitvoeren.
Het virtueel aanbieden van een whs kan in theorie wel, alleen heb je al een probleem als je mediacenter crasht.

Zelf zou ik op een pc met veel schijfruimte een share maken, en de verschillende machines die je hebt, een geschedulde taak uitlaten voeren, met bijvoorbeeld syncback. Dit is een freeware tool die je data kan synchroniseren, zodat na een initieele kopieerslag door het pakket, je alleen de wijzigingen daarna krijgt die gekopieerd worden.

Maar als je btje handig bent met vbs kan je ook een script schrijven die dit doet.

• sjosz
Home server wil ik niet alleen gebruiken voor te backuppen. in eerste instantie wel, maar nu ook als torrent client en usenet download, en ook dat ik overal aan mijn bestanden kan. Home server is wel handig.

Dus het is niet echt slim om bijv WHS virtueel te laten draaien?

Maar ik vind het een beetje te duur om een apparte media center te kopen. Ik heb nou home server draaien op een PIII, werkt opzich wel goed. maar om WHS en WMC allebei tegeleik te laten draaien kost ook weer extra stroom.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

ictleerling schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:57:
Home server wil ik niet alleen gebruiken voor te backuppen. in eerste instantie wel, maar nu ook als torrent client en usenet download, en ook dat ik overal aan mijn bestanden kan. Home server is wel handig.

Dus het is niet echt slim om bijv WHS virtueel te laten draaien?

Maar ik vind het een beetje te duur om een apparte media center te kopen. Ik heb nou home server draaien op een PIII, werkt opzich wel goed. maar om WHS en WMC allebei tegeleik te laten draaien kost ook weer extra stroom.
Je kan in principe op elke versie van windows een torrent en/of usenet client draaien. Daar heb je dus geen WHS voor nodig.
Ook kan je mappen delen zodat iedereen in je netwerk er bij kan. Ook daar heb je dus geen WHS voor nodig.
Wat is volgens jou het voordeel van WHS en wat dat van Home Premium of Ultimate (in beide zit mediacenter)?
Het ligt er een beetje aan hoe je je bestanden wilt aanbieden.Als je ze wilt streamen heb je een gedeelde map nodig met muziek/films op de server en een afspeelprogramma op de client, als je ze wilt afspelen op een TV kan je je server met mediacenter applicatie aan de TV koppelen.

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 11:01

1 - 2 - 3

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gwystyl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:11:
Je kan in principe op elke versie van windows een torrent en/of usenet client draaien. Daar heb je dus geen WHS voor nodig. Ook kan je mappen delen zodat iedereen in je netwerk er bij kan. Ook daar heb je dus geen WHS voor nodig. Wat is volgens jou het voordeel van WHS en wat dat van Home Premium of Ultimate (in beide zit mediacenter)?
Idd, ik zie het probleem ook niet zo. Alleen is het misschien vervelend dat je niet meerdere keren tegelijk in kan loggen voor bv. gebruik van remote desktop.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ictleerling schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:57:
Backup kan toch gewoon via bijvoorbeeld Syncback? (Kan synchroniseren maar ook backuppen, erg uitgebreid)
Dan kan je usenet via Sabnzbd, is kwestie van nzb erin smijten en als hij klaar is met downloaden staat het uitgepakt op je hardeschijf. Kan ook vanaf een andere pc benaderd worden omdat het webbased is.
Voor torrents gebruik je uTorrent die ook een webbased gui heeft.

Ik heb zelf wel een aparte Media Center en een aparte server (Server 2008), vind ik toch net wat makkelijker. Hoeft niet constant mijn Media center aan te staan als ik bestanden wil overzetten bijvoorbeeld.

Als Media Center client zou ik Media Portal kiezen (zie topic op GoT), erg uitgebreid en met enorm veel mooie plugins.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• elan
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:51:
[...]

Backup kan toch gewoon via bijvoorbeeld Syncback? (Kan synchroniseren maar ook backuppen, erg uitgebreid)
Fijn dat meer mensen die mening hadden als ik.
Ben het er trouwens mee eens dat je beter een aparte file server kan hebben en een aparte mce oplossing.

Tot slot zou ik zelf dan je mediafiles op een server zetten en die vervolgens streamen naar een mce oplossing.
En dit alles via iscsi but that is just me ;-)

• sjosz
oké , ik ga nu gewoon vista ultimate installeren en WMC gebruiken. op de achtergrond wil ik hem dan laten back uppen, en nog wat dingen. Wat is dan het beste back up pogramma??

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ictleerling schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:20:
oké , ik ga nu gewoon vista ultimate installeren en WMC gebruiken. op de achtergrond wil ik hem dan laten back uppen, en nog wat dingen. Wat is dan het beste back up pogramma??
Doe's lekker zelf zoeken. Er wordt wel een beetje inzet verwacht.

• elan
Beste backup programma is moeilijk te zeggen.
Het ligt er compleet aan je budget, en van je wensen.

Zelf heb ik 2 machines, waarvan 1 mijn hoofd pc is. Hier staat een backup.
En een backup op een externe harddisk.
Dit doe ik via het programma Syncback (gratis).

Deze maakt een kopie van je data, wanneer je dit zo insteld kan deze alleen de wijzigen maken op de externe schijf. Dus de tijd dat het duurt om je backup bij te werken is zeer gering.

Mocht je problemen hebben hoor ik het wel.

Succes.... 8)
Pagina: 1