[HBO Informatica] Zijn er scholen die C# gebruiken ipv java?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.395 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ik ga volgend jaar zeer waarschijnlijk informatica studeren, en was benieuwd naar of er ook HBO informatica opleidingen zijn die zich op C# richten.

Ik snap wel dat het meer om het OO leren modeleren gaat bij de opleidingen maar ik ben nogal enthousiast over C#, .NET en zou het daarom erg relaxed vinden om tijdens mijn opleiding daar in te leren en mogen werken. Wat ik tot nu toe tegenkom is dat men vooral java gebruikt.

Weet iemand van Hogescholen die C# gebruiken bij Informatica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11

Mnstrspeed

Aw, Snap!

(jarig!)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :o Ik gebruik inmiddels al zeker anderhalf jaar C# en naar wat ik over java heb gehoord, moet ik er niet aan denken dit te moeten gebruiken :\

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24

FTL

Ga je nu echt je opleiding kiezen op basis van een syntax? Ik zou echt kiezen voor een goede school i.p.v. een school die toevallig taal X geeft in de eerste klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja bij ons gebruiken we C#, in ieder geval in het eerste jaar. Later in de opleiding gaan we wel ook leren programmeren in Java overigens.

Dit is dus Informatica @ Fontys Hogeschool in Eindhoven. Een HBO opleiding dus.

[ Voor 44% gewijzigd door ik222 op 17-05-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ja, precies. Ik ben/was eigenlijk ook 'tegen' Java, maar ik moet aan de andere kan ook beseffen dat, ondanks ik C# al een hele tijd gebruik en er best wel leuke programma's mee kan maken, Java gewoon een extra kans is. Ik probeer nu te beseffen dat als ik straks ook Java kan:
• Dan heb ik Java en C# onder de knie, ik kan op mobieltjes, Windows Mobile, Linux, embedded, praktisch overal op programmeren;
• Je hebt een extra taal onder de knie, wat toch een pre is. Je kan zowel een Java als C# functie in een bedrijf vervullen;
• En je kan gefundeerd "C# FTW" blaten op internetfora want je kent beide talen ;)

Bedenk dat Java nog niet zo erg is, het is een C-stijl taal dus de syntaxis lijkt grotendeels op C#. Je achterliggende framework is anders, maar daar worstel je je toch wel doorheen? Zie het niet als iets negatiefs, zie het als een kans ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Uit eigen ervaring weet ik dat de INHolland Informatica opleidingen (TI/BI/I) alle drie gebruik maken van C# voor de praktische toepassing van programmeeronderwijs. Daarnaast komt ook Java (bij TI) ruim aan bod.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
De Hogeschool Zuyd (all the way in zuid Limburg) krijg je C# geleerd, maar om nu te zeggen dat het een goede school is, nee (een opleiding waar ik met (voor)kennis van php, zo doorheen wandel en meer weet dan de leraren, dan is er toch iets mis). Overgens heb ik daar zelf in het begin van de opleiding (eerste semester) ook nog java gekregen, maar intussen zijn ze daar ook over naar C#.
• Dan heb ik Java en C# onder de knie, ik kan op mobieltjes, Windows Mobile, Linux, embedded, praktisch overal op programmeren;
Leer dan C++ met het Qt framework :+ Hoef je maar een taal te kennen, en kun je volgensmij ook hetzelfde mee (windows, linux, mac, linux embedded, windows CE, S60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programmeren is zoveel meer dan de taal alleen. Als je goed kan programmeren in Java kan je ook goed programmeren in C#, C++, Phyton en ga zo maar door. Het enige wat je even moet weten zijn de verschillen in syntax. Dus kies je school gewoon uit op de kwaliteit en de sfeer die jou het meest aanspreekt. De programmeertaal is echt niet boeiend ten op zichte van de rest van die aspecten. Maar dat is mijn ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
Waar je in ieder geval absoluut niet heen moet gaan -onafhankelijk van de programmeertaal- is de hogeschool Utrecht; de informatica opleiding daar is echt zeer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:13
Mnstrspeed schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:27:
Ik gebruik inmiddels al zeker anderhalf jaar C# en naar wat ik over java heb gehoord, moet ik er niet aan denken dit te moeten gebruiken :\
Ik kan je verklappen dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ga alsjeblieft niet kiezen op programmeertaal, dat is een erg slecht argument, ongeveer net zo goed als kiezen op welk merk koffie er uit de automaat komt.
Ik zou zelfs durven argumenteren dat het beter is om les te krijgen in een taal die je nog niet kent. De meeste mensen die zichzelf hebben leren programmeren hebben zichzelf ook een aantal dingen flink fout aangeleerd. Door in een andere taal opnieuw te beginnen loop je minder kans dat je bepaalde dingen structureel verkeerd begrijpt.

Programmeren zoals dat in praktijk gaat en hoe ze je het op school leren ligt nogal ver uit elkaar. Vergelijk het maar met auto rijden. Het toneelstukje dat het examen wordt opgevoerd heeft maar weinig te maken met wat er dagelijks op de snelwegen gebeurd.

Als je een keer goed kan programmeren dan maakt het nog maar weinig uit welke taal je hebt geleerd. Ook wat dat betreft lijkt het op autorijden. Als je het in 1 auto kan, dan kun je bijna zonder oefenen ook in een andere auto rijden.

Verder is het zo dat het op veel scholen na het eerste jaar zelf mag beslissen welke taal je wil gebruiken, als het maar werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat een slecht argument om een studie op te kiezen :').

Het is beter om te kijken naar wat je leer dan naar de manier waarop je het leert. Het is namelijk wel de bedoeling dat als je iets leert je het later in een breder geheel kunt toepassen en dat je niet alleen je truucje kunt doen in één specifieke taal en in één specifieke omgeving.

Of ga je later ook werkgevers en banen weigeren omdat ze geen C# gebruiken? Ik kan je dan namelijk nu alvast verklappen dat je nergens aan de bak gaat komen.

Daarnaast is wat je op je studie leert heel anders dan wat je (waarschijnlijk) jezelf hebt aangeleerd. Het zou beter zijn om eens uit je eigen omgeving te stappen en kijken hoe de rest het doet. Elk jaar gaan er weer studenten keihard op hun bek omdat ze denken alles al te weten en te kunnen (want ze doen het al járen op die manier), maar feitelijk snappen ze er nog maar weinig van en zitten ze vastgeroest in hun eigen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Het is dan ook meer de handigheid dat ik het afgelopen jaar veel tijd geinvesteerd heb in het aanleren van C# en het .Net framework + asp.net MVC. Het zou makkelijker zijn als ik dan het feitelijke OO paradigma en alles wat erbij komt kijken verder aanleer in een omgeving waar ik me al ingewerkt heb. Maar goed, ik ben nu een vak aan de OpenUniversiteit aan het volgen met betrekking tot java, dus wie weet ga ik het ook nog wel waarderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons kregen we programmeerlessen in Java, maar onze eigen projecten deden we in C#. Niet in de laatste plaats omdat we met meerdere platformen in aanraking wilde komen tijdens de studie.

Het is, mijns inziens, niet verstandig hier je studiekeuze vanaf te laten hangen. Je kunt beter naar de inhoud van de programmeer (en andere) vakken kijken en het daar van af laten hangen. Als je leert programmeren, maakt het niet zoveel uit of je C# of Java doet. Het is veel belangrijker om bekend en vertrouwd te raken met de achterliggende filosofie.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2009 07:47 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 07:42:
Bij ons kregen we programmeerlessen in Java, maar onze eigen projecten deden we in C#. Niet in de laatste plaats omdat we met meerdere platformen in aanraking wilde komen tijdens de studie.

Het is, mijns inziens, niet verstandig hier je studiekeuze vanaf te laten hangen. Je kunt beter naar de inhoud van de programmeer (en andere) vakken kijken en het daar van af laten hangen. Als je leert programmeren, maakt het niet zoveel uit of je C# of Java doet. Het is veel belangrijker om bekend en vertrouwd te raken met de achterliggende filosofie.
Ik kan dit alleen maar beamen. Bij ons hebben we nooit C# gehad, maar wanneer we een project deden en er stond geen eis over welke programmeer taal, kozen we toch voor C#. Die taal hebben we ons als het ware zelf geleerd.

Het heeft qua syntax veel vergelijk met java, maar werkt natuurlijk wel anders. Ik zal je ook NIET aanraden om aan de hand van het PRG-talen pakket je opleiding te kiezen, zoals Worteltaart ( :r ;) ) zegt:

Als je eenmaal leert programmeren, maakt de taal niet meer uit. Hoogstens de methodes, klassen en/of libraries die wat anders heten, maar dat heeft niets met programmeren te maken IMO.

Edit:

Ik denk dat er sws nog heel weinig opleidingen C# gebruiken, omdat het een vrij nieuwe taal is die pas vanaf .net 3.0 een beetje lekker is gaan werken (althans voor mij), we praten dan over het eind van 2006. Het aanpassen / ontwikkelen van een nieuw leertraject waarin C# opgenomen wordt kan best 10 jaar van voorbereiding hebben. Denk hierbij aan het omscholen (bijscholen) van docenten, het aanpassen van licenties en/of ontwikkelomgevingen. Het herschrijven van de opdrachten enz....

Ik denk niet dat er veel scholen zijn waar ECHT C# onderwezen wordt, en als dit al gebeurd, dan denk ik niet dat het meer "om de heb" is dan om de kwaliteit van het lesprogramma.

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 18-05-2009 08:22 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
[quote]toaomatis schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:18:
zoals Worteltaart ( :r ;) ) zegt:

[/quote]
Worteltjes zijn toevallig hartstikke goed voor je, zeker in de zomer! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
op de HIO Enschede kreeg ik C, pascal en een dozijn andere talen, en moesten we werken op WYSE terminals aan DEC / SUN workstations. De kennis die ik daar heb opgedaan echter gebruik ik nog elke dag.

M.a.w.: welke taal gebruikt wordt, welk OS gebruikt wordt, welke computers ze gebruiken... het boeit niet en sterker nog: het MAG zelfs niet eens boeien. Of je nu java, C# of eiffel krijgt, lekker belangrijk. Als jij als afgestudeerde HIO-er je niet binnen een week een taal eigen kunt maken (platform daargelaten), dan is er wel iets mis.

[ Voor 7% gewijzigd door EfBe op 18-05-2009 08:58 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor dit topic geld hetzelfde als hier. Woy in "[ALG] Welke taal is 'next'? *"

Welke taal er gebruikt word is niet zo interessant, het gaat meer om de concepten. Als je wilt weten welke informatica opleidingen C# gebruiken kun je dat waarschijnlijk zo terug vinden in hun curriculum, die ongetwijfeld gewoon op internet staat.

Verder lijkt het me inderdaad vreemd om je studie keuze af te laten hangen van Java <-> C# aangezien er zeker tussen die talen erg weinig verschil is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.