HypverV, SBS2008 + 2008std incl TS en dan de licenties...

Pagina: 1
Acties:

• ssbpeeters
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09-2022
Goedeavond,

Ik heb een dilemma.

De situatie is als volgt

Ik heb een server met hyperV draaien.
op deze server draaien 2 windows besturings systemen virtueel
1) SBS2008 std (licentie OK)
2) Server 2008 std (licentie NIET OK)
2.1) Office 2007 word/excel

Ik weet dat ik geen OEM mag kopen voor server 2.
echter aangezien het een terminal server is, vraag ik welke licenties ik moet gebruiken

ik wordt dol van alle mogelijke licenties.. volume license / open license?
ik heb me erin proberen te verdiepen maar ik kom er niet uit. het licentie principe is onbekend terrein.

Mijn vraag.. HELP?

Wat voor licentie moet de 2de server hebben?
wat voor licentie moet ik gebruiken om office legaal te hebben draaien? mag home&student 2007? 8)7

Al met al 5 users middels thin clients op de Terminal Server

Enig hulp stel ik graag op prijs.
alvast bedankt !

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Kan je niet het beste contact opnemen met een aantal leveranciers ?
Kijk ook even hier om je wat op weg te helen, scroll even naar beneden naar het kopje "software aanschaffen".
http://www.microsoft.com/.../ondernemers/default.aspx

• bbbbbb
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06-2024
Even uit de losse pols, een standaard licentie voor de gewone server , een "losse" server versie. Hiernaast, bij een server SBS ben je beperkt of je nog een tweede server er naast mag draaien, volgens mij mag deze geen domain server worden, enkel een losse computer ernaast.
-- Bij een server 2008 versie, mag je er nog 1 virtueel draaien, ik weet echter niet hoe dit zit bij SBS, anders zou je dit in een keer kunnen doen zonder extra licenties..---

en voor de office licenties, moet je echte licenties kopen,
afhankelijk van hoe je alles inricht, zijn de 5 gebruikers , loggen deze samen in, tegelijk? wat dan moet je nog wat lossen windows licenties kopen, en 5 licenties voor office, deze kunnen los en/of in volume licentie. thuis licentie zal wel niet mogen, je zaldit wel zakelijk genbruiken toch?
Maar inderdaad een telefoontje naar een software leverancier kan geen kwaad, en bel zeker nog een tweede voor second opinion/prijs deze zijn niet altijd eenduidig...

[ Voor 10% gewijzigd door bbbbbb op 17-05-2009 22:45 ]

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
ssbpeeters schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:42:
Goedeavond,

Ik heb een dilemma.

De situatie is als volgt

Ik heb een server met hyperV draaien.
op deze server draaien 2 windows besturings systemen virtueel
1) SBS2008 std (licentie OK)
2) Server 2008 std (licentie NIET OK)
2.1) Office 2007 word/excel

Ik weet dat ik geen OEM mag kopen voor server 2.
echter aangezien het een terminal server is, vraag ik welke licenties ik moet gebruiken

ik wordt dol van alle mogelijke licenties.. volume license / open license?
ik heb me erin proberen te verdiepen maar ik kom er niet uit. het licentie principe is onbekend terrein.

Mijn vraag.. HELP?

Wat voor licentie moet de 2de server hebben?
wat voor licentie moet ik gebruiken om office legaal te hebben draaien? mag home&student 2007? 8)7

Al met al 5 users middels thin clients op de Terminal Server

Enig hulp stel ik graag op prijs.
alvast bedankt !
( je hyperv is ook een server, dat mag een oem zijn, bij een windows 2008 oem zit een extra versie voor je virtual machine dat is me in je niet helemaal duidelijk , want als je die dus OEM hebt dan heb je geen extra windows 2008 licentie nodig maar wel een extra sbs licentie retail of olp)

als het goed is heb je op je SBS2008 al 5 SBS Cals, die zijn ook geldig naar een windows 2008 std server

voor server 2 heb je dan nodig:
een windows 2008 retail of olp
5 x terminal server client access license (user of device, ik gebruik bijna altijd user)
5 x Microsoft Office 2007 Openlicense, je mag geen oem op terminal installeren en home& student 2007 is alleen voor thuiis en voor studenten (vandaar de naam)

vorige week is me ook nog verteld op een cursus dat office licenties altijd per device is , je moet dus tellen vanaf hoeveel thinclients ze gebruikt worden

je doet er goed aan je leverancier even alles na te laten lopen