RGB LED sturing via Siemens 300 PLC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:49
Hoi,

ik ga in mijn huis een siemens plc gebruiken voor mijn domotica sturing. Aangezien in een touchscreen ga hebben in mijn huis (via profibus verbonden met CPU 314 2dp). Ik ben nog op zoek naar een oplossing om RGB leds aan te sturen via mijn plc. Heeft hiervoor iemand een oplossing?
Een mogelijkheid zou zijn dmx te koppelen met plc maar dan moet ik per rgb sturing een dmx ontvanger aanschaffen wat te kostelijk is.
Ik had gedacht aan ongeveer 10 a 15 verschillende "kringen" rgb leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht handig om wat info te geven, wat voor uitgangen heeft de PLC, hoeveel heb je ervoor beschikbaar, welke functies moeten de RGB led's kunnen uitvoeren, wil je ze traploos kunnen regelen of gewoon 8 kleuren etc etc.
Zo kunnen we er niets mee.

Op het 1e gezicht denk ik: uC welke je aanstuurt die vervolgens de PWM genereerd voor de led's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
Ik heb genoeg digitale uit-ingangen en 4 analoge uitgangen. De Leds moeten volledig kunnen worden aangestuurd via plc. Ik ga ongeveer 30m RGB strips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met 3 uitgangen kun je al een heel stel kleuren maken:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Synthese%2B.svg/200px-Synthese%2B.svg.png
Als dat voldoende is kun je gewoon elke kleur op 1 uitgang aansluiten :)
Pas als je meerdere overgangen wilt maken, óf vloeiend van kleur wilt wisselen, dan zul je ze moeten dimmen. PWM is daarvoor het meest geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
Ik heb eens zitten denken. Ik had eerst aan het volgende gedacht:

ik maar per te sturen rgb leds een print waar ik aan pwm doe. Ik stuur per print een digitale uitgang mee van plc en 3 analoge uitgangen die ik voor elke print gebruik. Als er op een print de digitale uitgang hoog is dan pas mogen de analoge waardes ingelezen worden. Valt de digitale uitgang af dan moeten de analoge spanningen onthouden worden tot de digitale uitgang opnieuw hoog word.
Dit leek mij aanvankelijk een leuk en goed systeem (zo een print heb ik al gebouwd) maar het probleem is dat als ik verschillende rgb kringen heb ze niet kunnen faden aangezien de kleuren maar van één print tegelijk kunnen aangestuurd worden. Er kunnen er wel meerdere tegelijk aangestuurd worden indien de kleur hetzelfde is.

Nu dacht ik aan het volgende:
ik neem 3 digitale uitgangen van plc per rgb waar ik per uitgang (dus één kleur per uitgang) zelf een blok spanning aanmaak. Ik zou dan een printplaat moeten ontwerpen waarmee ik de blokgolf versterk om zo aan pwm te doen. Heeft iemand hiervoor een praktisch voorbeeld? Het grote voordeel hiervan is dat ik elke rgb apart kan aansturen met plc. Ik heb toch digitale uitgangen genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Is je PLC snel genoeg om PWM op te gaan wekken op zijn digitale uitgangen? Je wil minimaal 100Hz pwm frequentie halen, met 256 dimwaardes (standaard 8-bits) en 30 à 45 kanalen, dan moet je een érg snelle PLC hebben, terwijl je eigenlijk met je PLC enkel de veranderingen wil doorgeven (en die mogen heel wat trager zijn).
Ook als is je PLC snel genoeg, dan nog kan je imho beter naar een µC oplossing kijken, want die heb je (qua timing) volledig in de hand.
Ik weet niet of je een seriële poort kan maken met je PLC, maar als je DMX kan uitsturen moet daar wel iets van mogelijkheden voor zijn; een µC kan die signalen erg gemakkelijk uitlezen en ermee doen wat je maar wil (DMX ontvanger zelf maken is zo eenvoudiger dan je denkt).

Om in te gaan op je id van "blokgolven" (=PWM) uit de PLC: in principe kan je zoiets wel maken, maar dan moet je dat gaan afvlakken tot een analoge waarde, en daar kan je dan erg eenvoudig een dimmer mee maken (zo zijn nagenoeg alle 0-10V aanstuurbare dimmers opgebouwd: een zaagtandgenerator en per kanaal een comparator en powertrap).

[ Voor 38% gewijzigd door naftebakje op 18-05-2009 19:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kan je beter niet gaan voor zoiets als de Velbus? Dit werkt met het CAN-protocol waar je ook weer modules voor hebt die je aan je Siemens PLC kan hangen, al hoewel Vulbus een leuke USB-interface heeft.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
naftebakje schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:35:
Is je PLC snel genoeg om PWM op te gaan wekken op zijn digitale uitgangen? Je wil minimaal 100Hz pwm frequentie halen, met 256 dimwaardes (standaard 8-bits) en 30 à 45 kanalen, dan moet je een érg snelle PLC hebben, terwijl je eigenlijk met je PLC enkel de veranderingen wil doorgeven (en die mogen heel wat trager zijn).
Ook als is je PLC snel genoeg, dan nog kan je imho beter naar een µC oplossing kijken, want die heb je (qua timing) volledig in de hand.
Ik weet niet of je een seriële poort kan maken met je PLC, maar als je DMX kan uitsturen moet daar wel iets van mogelijkheden voor zijn; een µC kan die signalen erg gemakkelijk uitlezen en ermee doen wat je maar wil (DMX ontvanger zelf maken is zo eenvoudiger dan je denkt).

Om in te gaan op je id van "blokgolven" (=PWM) uit de PLC: in principe kan je zoiets wel maken, maar dan moet je dat gaan afvlakken tot een analoge waarde, en daar kan je dan erg eenvoudig een dimmer mee maken (zo zijn nagenoeg alle 0-10V aanstuurbare dimmers opgebouwd: een zaagtandgenerator en per kanaal een comparator en powertrap).
Dmx is een heel goede mogelijkheid maar is te moeilijk voor mij denk ik. Dmx ontvangen is niet zo moeilijk maar verzenden dmv plc is niet zo makkelijk. En ja op mijn plc zit een serieele poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Heb je deze PLC al gekocht? of ga je hem krijgen?
Want een 314-2DP kost al snel een aantal €1000,-
Dus je "DMX is kostbaar" snap ik niet helemaal. Plus een touchscreen? Wat ben je van plan hier op te draaien? een WinCC Applicatie oid?

Je zou inderdaad een schakeling kunnen maken waarmee je de presets richting een uC stuurt, en deze de pwm laten afhandelen. Hiervoor kan je dan de Analoge uitgangen gebruiken, en de digitale om te schakelen.

!Let wel op wat voor uitgangs kaarten je gebruikt!
Sommige Siemens uitgangskaarten leveren alleen 0-20 mA
Een uC met een ADC verwacht een voltage verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
Ik heb het afgelopen maanden even te druk gehad maar ga er nu weer mee verder gaan. Hoe stuur ik via een plc dmx aan? Dit zou idd wel het makkelijkst zijn aangezien ik een 15 tal groepen van rgb leds wil hebben :)

BVD

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51
Zoek eens op het forum op 'scrapDMX' , een goedkope DMX ontvanger/aanstuurder voor LED's.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 10:44
Ik weet niet tot hoever je kennis rijkt, maar met een µC zou je het jezelf wel een stuk eenvoudiger maken. Want nu zal je nog een aantal printen moeten maken zodat je je leds kan dimmen (PWM), dit kan een µC rechtstreeks. Ik ben zelf ook bezig met een RGB led sturing, maar het is nog lang niet af.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
Mijn kennis van elektronica is meer basis. Ik heb wel al een printplaatje gemaakt waarop ik 3 analoge uitgangen aansluiten (RGB) om zo aan RGB sturing te doen.
Bestaat er een profibus - dmx of mpi - dmx converter? Ben benieuwd, ik kan niet direct iets vinden. Ik had graag de rgb sturing via plc gedaan. Mijn plc ga ik voor domotica van mijn huis gebruiken. Zo kan ik alles centraal aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
hmm wordt moeilijk denk ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 15:52
Probeer te werken met analoge uitgangen (0-10V denk ik).
met 3 uitgangen van 0-10V moet je toch je RGB leds kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
Llouizzz schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:49:
Probeer te werken met analoge uitgangen (0-10V denk ik).
met 3 uitgangen van 0-10V moet je toch je RGB leds kunnen sturen?
ja dat kan ik maar is te duur want AO van siemens zijn oneindig duur :)

[ Voor 6% gewijzigd door kokorico op 22-10-2009 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is dit afgelopen?
Uiteindelijk een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPrommer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:25
Mijn installatie is ook gebaseerd op een S7-300 PLC die communiceert via profinet.

Alle helderheid waarden voor verschillende lampen en of kleuren komen in één of meerdere DB's terecht.

Neem een Arduino/STM32/raspberry-pi met snap7 https://sourceforge.net/projects/snap7/ die via ethernet of wifi je PLC kan benaderen.
Configureer snap7 om de juiste bytes of words uit de DB's te trekken.
=>dit kun je dan lokaal verwerken over PWM of vertalen naar DMX, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ik heb hier Arduino/STM32 modules die als logische en analoge IO kaarten met de PLC communiceren via verschillen DB's.

DMX, 12 kanaal energie meter, HVC (warmtepomp), toegangs controle, en andere praten allemaal met mijn PLC.

Opgelet !! RGB mixen op je PLC vreet resources, werk liever met tabellen.
maak gebruik van de math functions en maak functie blokken in je PLC
modules die DB access vragen spelen ook in op je cyclustijd
!! Hou je cyclustijd op je PLC in de gaten!!
Pagina: 1