telefoon op marktplaats een koopje of heling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 16:48
Ik ben weer eens op zoek naar een nieuwe telefoon (vroeger bleven die krengen nog gewoon werken :(). Net zoals vorig jaar kom ik allemaal van die 'too good to be true' prijzen tegen. Een W910i voor €50 bijvoorbeeld.

Nu ben ik niet het type om gestolen zooi te kopen, maar heb ik eigenlijk ook niet veel geld over voor een telefoon. Als iemand dan net zijn abonnement heeft verlengd en voor zijn oude snel cash wil hebben, dan wil ik daar best van profiteren. De stapels 'nieuw in doos' voor onder de €100, zonder krasje, en vaak het beschermfolie nog erop vind ik in dat opzicht nog meer verdacht.

Wat kan je doen om je in te dekken tegen heling? De duurste op marktplaats is namelijk ook geen garantie, het kan een slimme dief zijn ;)
Ik doe het volgende:
- vragen om garantiebewijs, zeker bij 'nieuw in doos, maar 2 weken oud' is dat handig i.v.m. garantie.
- alleen ophalen/laten langsbrengen, slechte ervaringen met de vorige keer dat ik dat niet deed. Mocht hij gestolen zijn, dan kan je altijd nog aangeven wie het was.

Is er geen online-check van de politie? www.yunu-imei.nl/ doet niks, ook al wordt daar wel naar verwezen op de vraagbaak, en www.telefooncheck.nu doet vziw geen enkele controle dat de klager ook echt eigenaar is.

offtopic:
Mocht iemand nog een tip hebben voor een telefoon met:
*knip* laat offtopic onderwerpen gewoon achterwege
dan houd ik me aanbevolen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 19-05-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-04 16:15

Erw

If it sounds to good to be treu, it probally is to good to be treu.....

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Die quote was ik al tegengekomen zonder spelfout ;) Wat kan je doen om je ertegen in te dekken, behalve jezelf beperken tot nieuw kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt ook letten op de naam.

Mensen die niet eens een fatsoenlijke gebruikersnaam hebben op Marktplaats, of vage namen hebben als je mailt zou ik niet op in gaan.

Je zou ook nog V&A kunnen proberen. Is al een stuk betrouwbaarder ivm ratings:

http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/215

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je met vragen om een bon of garantiebewijs al een heel eind komt. Als iemand dat niet heeft, of gelijk smoejes gaat bedenken waarom hij het niet heeft, je wel weet hoelaat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-04 16:54
je kan je niet echt indekken. behalve als je om iemand ze id vraag dan documentje opstel met plaats naam datum handtekening waarin hij aangeeft en beloofd dat niet gestolen is. maarja zelfs sommige telefoon winkels verkopen gestolen telefoons ;) . was geluk dat me pa toen de bon nog had van de winkel anders had hij nog langer op politie bureau gezeten :P

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Je kunt op Marktplaats prima kopen, wanneer je je niet van de wijs laat brengen door te goedkope prijzen en goed oplet (een beetje geluk is natuurlijk ook nooit weg ;)).
Sowieso is het natuurlijk het beste, wanneer de telefoon helemaal compleet in originele (IMEI-nummer!) doos is. Iemand, die een losse telefoon gestolen heeft, zal er mogelijk een lader bijkopen, i.v.m. betere verkoopbaarheid, maar geen doos, boekjes, cd, etc. Deze artikelen zijn ook niet los te koop, soms wel weer op Marktplaats, van iemand, wiens toestel gestolen of defect is, maar een dief wil snel geld, die gaat niet weken zoeken, tot iemand een bijpassende door met inhoud aanbiedt.

Zelf heb ik echter ook eens een telefoon verkocht via V&A, waar alles bijzat, ook de bon, maar het IMEI-nummer op de doos niet hetzelfde was, als van de telefoon. Dit kwam doordat verzekeringsmaatschappijen bij schade of diefstal van het toestel, vaak alleen een nieuw toestel geven, doos en toebehoren heeft men immers nog. Toen mijn man's Nokia E51 (pas 4 maanden oud) waterschade opliep, kregen we dus alleen een nieuwe E51, zodat een afwijkend IMEI-nummer onder omstandigheden toch wel ok kan zijn.

Wanneer de dief zelfs niet de moeite genomen heeft, een losse lader te kopen, maar met een smoesje komt als : "De hond heeft de lader kapotgebeten", vergeet het maar ! Is er verder alles bij, in doos met het originele IMEI-nummer, dan heeft de lader echter waarschijnlijk idd een ongelukje gehad.

Telefoons, nieuw in doos, met zelfs de folie er nog op, hoeven ook niet uitsluitend om deze reden je wantrouwen te wekken. Veel mensen hebben nog een goede telefoon en verkopen het toestel, dat ze bij een nieuw abo ontvangen hebben, meteen, zonder hem ooit gebruikt te hebben, om op die manier het abonnement goedkoper te maken. Nu kun je wel zeggen, "neem dan een sim-only", maar bij bepaalde, zeer voordelige aanbiedingen van abo met toestel (t.g.v. openingen van winkels. bijv.) valt een dergelijke combinatie, wanneer men de telefoon meteen, ongebruikt, verkoopt, goedkoper uit, dan een sim-only. Heb dit zelf al diverse malen zo gedaan.

Ook kun je bij de Domeinen in beslag genomen partijen kopen, nieuw in doos, dat is natuurlijk legaal.
Maar er worden ook vrachtwagenladingen telefoons gestolen, die zitten dan ook netjes nieuw in doos. Je ziet het, het is niet altijd even makkelijk, maar een aankoopbewijs brengt dan duidelijkheid.

Verder : altijd zelf afhalen (tenzij het een telefoontje van een tientje betreft :)), dan kun je checken of alles werkt en je ziet de verkoper en weet, waar hij woont. Nooit op een station of industrieterrein afspreken.

En natuurlijk de prijs, wanneer het te goedkoop is, vergeet het, iemand, die een goede, eerlijke telefoon verkoopt, wil ook een goede prijs, waarom zou de verkoper jou immers een cadeautje geven ? "Vakantie", "haast", "schulden", "brommer kapot, dure reparatie" : smoesjes !

Let er bij te goedkope, populaire toestellen ook op, dat je geen Chinese nepperd krijgt, zeker wanneer je het betreffende toestel alleen van foto's kent. Dan heb je wel een werkende telefoon, maar eentje, die misschien een tiende waard is, van wat je betaald hebt.

En tenslotte zal de grootste groep van verkopers met te lage prijzen je geen gestolen of fake telefoon opsturen, maar gewoon helemaal niets ;). Die haal je er makkelijk uit, door te mailen, dat je de telefoon zelf wil komen halen, dan krjg je n.l. geen antwoord of een smoesje, dat dit tijdelijk niet kan, omdat ze in het buitenland verblijven, etc.

Wanneer je dit lange verhaal leest, lijkt het nu, of een telefoon kopen op Marktplaats vol voetangels en klemmen zit, maar in feite gaat het er gewoon om, dat je een paar eenvoudige regels in acht neemt en je gezonde verstand gebruikt (en niet hebberig wordt van een te mooie prijs :)), de meeste mensen zijn gewoon eerlijk, maar die paar oplichters bederven het helaas voor de rest.
Zelf heb ik meerdere uitstekende telefoons via Marktplaats verkocht ( enkele ook opgestuurd, maar dan wel aangetekend, want ook de koper kan een bedrieger zijn) en er ook een paar goede toestellen gekocht (altijd zelf opgehaald).

[ Voor 0% gewijzigd door Marly op 17-05-2009 23:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik wordt morgen gebeld door iemand die een telefoon te goedkoop aanbiedt. De doos zit er wel bij, maar de bon is kwijt (wat na een jaar wel vaker voorkomt). Goeie tip om het IMEI-nummer te controleren, voor de W910 heb ik al 5 kits gezien om hem weer 'als nieuw' te maken: €10 voor een accu en alle accessoires die er origineel bijzitten :X

Kan je bij Sony-Ericsson aan de hand van het IMEI-nummer de leeftijd bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zover ik weet, niet met het IMEI-nummer, maar veel makkelijker : bij Sony Ericsson toestellen staat op de sticker onder de batterij (waar ook het IMEI-nummer op staat) een code als bijv. 08W12, dit betekent, dat het toestel geproduceerd werd in de twaalfde week van het jaar 2008.
Wanneer met die sticker geknoeid is, zodat IMEI-nummer of deze code niet meer te lezen zijn, zou ik er vanaf zien.
Check ook, door *#06# in te toetsen, of de telefoon zelf hetzelfde IMEI-nummer aangeeft.

Maar dat na een jaar de bon er niet meer bij is, is idd niet zo vreemd, veel mensen denken, dat ze maar een jaar garantie hebben en bewaren de bon niet langer. Wel een beetje jammer, anders zou je nog garantie hebben, er is immers twee jaar fabrieksgarantie op SE telefoons.
Nog een reden, waarom een toestel met aankoopbewijs de voorkeur verdient.
.
Bovengenoemde code staat trouwens ook op Sony Ericsson batterijen, zodat de leeftijd hiervan ook makkelijk te bepalen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Marly op 17-05-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:08
Vaak als je belt met de helpdesk van de fabrikant van het toestel dan kunnen ze zo zien hoe oud de telefoon is aan de hand van het imei nummer. Bij HTC kunnen ze het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49

MsG

Forumzwerver

Je kan gerust met die to good to be true mensen mailen. Zodra ze zeggen van "you better can talk to me in english" of je ziet een yahoo email adres weet je genoeg. laatst ging er eens op in, (bewust that is) en ging ik een beetje afgekort praten, dus "prate ipv praten", waardoor hij het niet meer kon vertalen met zo'n vertaalprogramma :), dan vallen ze vaak door de mand.

Het loont ook om eens te kijken wat de betreffende verkoper nog meer aanbied. Bij die standaardoplichters zie je dat hij bijv op hetzelfde account aanbied:

iPhone 100 euro
Touch Pro 100 euro
Xperia X1 100 euro
etc.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik ben niet zozeer bang om opgelicht te worden, meer bang dat ik een gestolen toestel krijg. Ik ga geen telefoon kopen zonder hem bij iemand thuis op te halen.

En ik ga nu waarschijnlijk toch geen 2e hands toestel kopen: voor €3/mnd t.o.v. sim-only+internet krijg je €300 korting 8)7 Doe dan maar mét garantie, en zonder krassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49

MsG

Forumzwerver

De kans dat je een gestolen toestel koopt valt ook wel mee hoor.

Zoiets als dit: http://link.marktplaats.nl/252062502 waar iemand zijn gehele persoonsgegevens op zet lijkt me gewoon betrouwbaar imo.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik let er sinds vorig jaar iets meer op: ik had een voorrem nodig voor mijn stadsfiets, en ik heb nog steeds het sterke vermoeden dat die uit een willekeurige fiets op het station kwam :X Vandaar dat ik me afvroeg wat je kon doen om het te voorkomen.

Het is trouwens voor €6/mnd €230 korting bij Vodafone, daarnet even in de getallen vergist.
Pagina: 1