• Ghariq
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:19
Beste mensen,

Ik heb een serious probleem. Mijn desktop PC is vanochtend ontploft.
Gisteren toen het hier stormde, heb ik voor de zekerheid alle stekkers uit de stopcontacten getrokken, inclusief de telefoonstekker van de modem! Vanochtend toen ik mijn PC aansloot en aanzette ging het aanvankelijk gewoon aan, maar nadat de Windows (Vista Ultimate) geladen was reageerde mijn muis niet en toen ging het scherm op zwart. Ik dacht dat de PC zichzelf had uitgeschakeld, wat ik dus raar vond en heb ik op de aan/uit knop gedrukt om het weer aan te zetten. Maar toen kwam het: ik hoorde een luide knal en en daarna een lange zoem geluid. Ik heb toen de stekker eruit getrokken om eventuele verdere schade te beperken. En bovendien ruikt nu het hele huis naar gesmolten plastic.

Mijn systeem heeft de volgende specs:
MB: ASUS P5W DH Delux
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 (2400MHz)
RAM:4*1GB SuperTalent 800MHz (DDraaide op 677 MHz geloof ik, want je moest iets in de BIOS instellen om het op 800MHz te laten draaien en ik had geen zin/tijd)
GPU: Club 3D ATI Radeon X1600 XT
HD1: WD Raptor 74 GB 8MB Cache
HD2+3: 2 * WD RE 320 GB RAID-0 configuratie; Hier stonden al mijn bestanden op, de belangrijkste zijnde mijn onderzoeksdata en foto's en video's.
Case: Antec Sonata II inc PSU van 450 Watt

En de OS was dus Windows Vista Ultimate.

De ironie wil nu dat onlangs (vorige week) mijn BackUp hardeschijf, Externe HD van WD met 1 TB, naar de knoppen is gegaan en ik nog geen backup heb kunnen maken van al mijn bestanden, inclusief mijn onderzoeksdata.

Kunnen jullie mij aub helpen en weten jullie wat er allemaal kapot is gegaan en hoe ik te werk moet gaan om (alles zo niet zoveel mogelijk) van mijn bestanden vanaf deze RAID-0 opstelling kan halen?

Alvast zeer veel dank!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 15:03
Dit klinkt als een kapotte voeding.

Wat je kan doen:
-testen met een andere voeding (eventueel overbodige schijven en dergelijke afkoppelen) en kijken of je pc weer opstart.
-hopen dat de klap geen overspanningspiek heeft veroorzaakt, en dat dus je andere hardware nog werkt.

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14
De kans is groot dat "gewoon" je voeding heen is gegaan, hopelijk is de schade hierbij gebleven. Heb je nergens een ander systeem om je HDD in de plaatsen?

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:24

FikkieHo

Wokmaster

Oeh, dat is zeer lastig. Maar misschien is het handig dat je je pc openschroeft en kan kijken of er zichbare schade is? Zo weet je misschien gauw (door de knal) waar de schade is. En hopelijk dat je HD opstelling nog leeft..

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:14

MsG

Forumzwerver

Overigens snap ik niet waarom je uberhaupt raid-0 kiest voor dingen als onderzoeksdata video en foto's. Ook al maak je backups, gebruik raid-0 in het vervolg alleen maar voor dingen die weg mogen. Zo heb ik op mijn raid-0 alleen spellen en muziek, dat is jammer als het weg is, maar is hier geen noodzakelijk spul.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

HD2+3: 2 * WD RE 320 GB RAID-0 configuratie; Hier stonden al mijn bestanden op, de belangrijkste zijnde mijn onderzoeksdata en foto's en video's.
Als daar zulke belangrijke data op staat, waarom dan in godsnaam RAID0?
Ik zou persoonlijk dan kiezen voor RAID1. Dan heb je (ook al gaat er 1 disk dood) al je data nog.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FikkieHo schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:48:
Oeh, dat is zeer lastig. Maar misschien is het handig dat je je pc openschroeft en kan kijken of er zichbare schade is? Zo weet je misschien gauw (door de knal) waar de schade is. En hopelijk dat je HD opstelling nog leeft..
Ik heb een keer gehad dat ik thuis kwam van vakantie en mijn mail wilde checken.
Ik drukte de PC aan en opeens een knalletje, bleek er een condensator gesprongen te zijn van de voeding.
Die toen gerepareerd en gaan met de banaan... :) Later sprong ie dan weer en kocht ik een nieuwe voeding.

Ik zou daarom dus zeker de voeding controleren, waarschijnlijk zit je probleem daar. ;)
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:52:
Als daar zulke belangrijke data op staat, waarom dan in godsnaam RAID0?
Ik zou persoonlijk dan kiezen voor RAID1. Dan heb je (ook al gaat er 1 disk dood) al je data nog.
Als van de belangrijke data een backup is op optische schijf of een externe disk kan RAID0 toch geen probleem zijn? :)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2009 13:55 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Klinkt inderdaad als de voeding. Heb hetzelfde gehad met een Antec voeding. In 1 keer een luide knal, dat was een kwesite van de voeding vervangen door een deugdelijk exemplaar en verder geen gezeik meer mee gehad.

Begin dus eens met de voeding te vervangen, levert dat niets op, neem dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door.

Voor wat betreft je data. Met wat geluk is er niets aan de hand met je disks en kun je er gewoon weer bij. de ICHxRs zijn gelukkig goed compatible, dus je kunt ze ook altijd nog in een andere pc hangen en kijken of je daar de data vanaf kan halen.
Als je voeding de hdds om zeep heeft geholpen dan ban ik bang dat je je data kwijt bent, enige oplossing is dan nog een datarecovery bedrijf.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
Pc openschroeven en je neus achterna waar de brandlucht wegkomt.
voor 95% zeker dat het je voeding is. Zoja die een enkeltje kliko geven en een nieuwe voeding halen.

Maar eerst kijken wat er nou geploft is, het lijkt erop dat het een elco is dus daar moeten sporen van te zien zijn.

En je data NOOIT maar dan ook NOOIT in raid 0 wegschrijven, als er nu 1 van de 2 hdd`s ook overleden is ben je alsnog de sjaak. Als het een intel software raid is kun je mazzel hebben door ze beide in een ander intel systeem te hangen en daar de raidarray weer in te stellen. NIKS formateren etc, en met een beetje mazzel kun je er weer bij. Is mij 1x wel gelukt.

[ Voor 39% gewijzigd door arbraxas op 17-05-2009 14:00 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Ghariq
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik weet hoe onvoorzichtig dat is, maar je denkt altijd: dit zal mij (zo snel) niet gebeuren en dan gebeurt dit.
Maar goed, ik had snelle systeem nodig en dit was goedkoop (moet veel berekeningen doen voor mijn onderzoek) en bovendien had ik een backup. Ik heb overigens wel nog meer backups maar die zijn minstens 3 maanden oud.

Ik heb net het systeem geopend en de voeding ruikt inderdaad sterk. Hoe groot is eigenlijk de kans dat andere onderdelen, en dan vooral de hardeschijven, kapot gaan door deze kapotte voeding? (ik zie trouwens nu dat er meer mensen zijn op GoT die te maken hebben gehad met een kapotte PSU van Antec!)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:14

MsG

Forumzwerver

GJtje schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:53:
[...]
Ik heb een keer gehad dat ik thuis kwam van vakantie en mijn mail wilde checken.
Ik drukte de PC aan en opeens een knalletje, bleek er een condensator gesprongen te zijn van de voeding.
Die toen gerepareerd en gaan met de banaan... :) Later sprong ie dan weer en kocht ik een nieuwe voeding.

Ik zou daarom dus zeker de voeding controleren, waarschijnlijk zit je probleem daar. ;)
[...]
Als van de belangrijke data een backup is op optische schijf of een externe disk kan RAID0 toch geen probleem zijn? :)
Omdat bij raid0 sowieso 2 x zoveel kans is op uitval, namelijk als 1 van de 2 schijven kapot is het al onherstelbaar kapot is. En aangezien je denk ik niet elke seconde een backup maakt mis je altijd wel iets.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RAID0 voor die data kan ik best begrijpen, als het veel grote files zijn dan kan dat snelheidswinst opleveren. Maar de data er op is dus belangrijk voor je, dus dan zou je er wel een regelmatig backupplan voor moeten hebben.

Wat betreft de knal: Waarschijnlijk de voeding.
Waar ik je mee help duimen is dat die knal niet je andere hardware mee heeft genomen naar de eeuwige jachtvelden. Kun je simpelweg proberen door een andere voeding in je systeem te zetten en kijken wat het doet. Ontkoppel wel je harddisks even voor de zekerheid voordat je dan de boel ingeschakeld.
Als het dan weer ploft lopen die dan geen risico.

Als alles dan werkt plug je ze er gewoon weer in, je Intel Matrix RAID zal de RAID0 herkennen en je kunt bij je data als alles goed gaat.
Beste manier om safe te zijn nu is een kopie maken van elke harddisk. In de vorm van images. Dat kun je doen met imaging software (Acronis meuk?) en met Linux met behulp van het commando 'dd'. Pas echter wel op met die laatste en lees je er even op in. Het is niet moeilijk, maar je input en output device omdraaien is data :w . Als je dus ergens 640GB vrij hebt, zou je daar op die images kwijt kunnen. Dan kun je ze altijd nog terugzetten op die WD RE disken van je.

Zou dus eerst een nieuwe voeding regelen, schijven loskoppelen, kijken of het systeem boot met de nieuwe voeding, indien ja: schijven aankoppelen en dan zou het moeten werken.
Boot je systeem niet, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak. En voor je data zul je een plank moeten vinden met dezelfde Intel RAID controller, die zou ook gewoon je schijven kunnen herkennen en je data er van af kunnen plukken.
Zoek ook eens de RAID FAQ in OM op voor meer info over het recoveren van RAIDs.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
Hoe groot is eigenlijk de kans dat andere onderdelen, en dan vooral de hardeschijven, kapot gaan door deze kapotte voeding?
Is geen zinnig woord over te zeggen, ik heb meegemaakt dat mn hele pc gebraden was, en 1x was alleen de voeding geploft. Fingers crossed zullen we maar zeggen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14
Ghariq schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:00:
Ik heb net het systeem geopend en de voeding ruikt inderdaad sterk. Hoe groot is eigenlijk de kans dat andere onderdelen, en dan vooral de hardeschijven, kapot gaan door deze kapotte voeding? (ik zie trouwens nu dat er meer mensen zijn op GoT die te maken hebben gehad met een kapotte PSU van Antec!)
Niet te snel conclusies trekken heh, met een dergelijke grote gebruikersgroep als op Tweakers zal er met elk merk wel wat gerommel zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ghariq schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:00:
Het ligt er een beetje aan hoe dat je voeding geploft is, soms gaat het ding gewoon dood, dan is er weinig aan de hand. Soms geeft het ding een piekspanning en sloopt daarmee alle hardware die eraan hangt.
Op een of andere manier zie ik dit met Antecs vaker gebeuren dan met andere voedingen, maar dat kan ook gewoon pech zijn.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een jaar of 2/3 geleden gingen Antecs wat vaker kapot dan andere A-merken. Volgens mij is dat euvel in de huideige voedingen wel verholpen. Pluspunt is dat deze voedingen zeer zelden ontladen op de componenten wanneer ze falen. Grote kans dat de rest van de pc dus nog werkt.

Succes!

Verwijderd

Normaal gesproken zijn je andere onderdelen nog bruikbaar, maar als je echt pech hebt kan je die ook weggooien. Je moet gewoon die HDD in een andere pc gooien en duimen dat tie het nog doet :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad, ook met een Antec (500 Watt) voeding. Die heeft toen mijn moederbord + harde schijf meegenomen in zijn val... Geheugen, videokaart en processor werken overigens wel nog gewoon.

Is dus even afwachten wat nog bruikbaar is, ik hoop dat in jou geval de harde schijven het wel overleeft hebben.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik lag te slapen toen iets soortgelijks gebeurde (pc stond uit!) maar spong spontaan aan.
Was blij dat ik wakker werd, dunno wat er anders zou gebeuren.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Case: Antec Sonata II inc PSU van 450 Watt
OK, vanaf dat ik dit las wist ik al wat het probleem was.

Die Antec Sonata voedingen zijn echt pure rotzooi, ik heb er drie zien kapotgaan in één week tijd !

1. Mijn nonkel had BSOD's door afwijkende voltages, en PC startte na een tijd niet meer op.
2. Twee mensen hier op tweakers.net hebben er last van, onlangs nog topic zien voorbijkomen met kapotte Antec.
3. Neef waarvan voeding is ontploft, in Antec kast.

In gevallen 1 en 3 was er niets aan de hand met de overige hardware, in de andere gevallen weet ik het niet.
Zie commentaar ik222.

Ik weet genoeg over Antec voedingen, een Antec voeding gaat bij mij niet over de deurmat ;)

Grote kans dat alles terug werkt met een nieuwe voeding, dat was bij mijn kenissen althans het geval.
Succes !!

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Abraxas1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05-2025

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

Klink bekend, heb ongeveer hetzelfde gehad vorig jaar met mijn Antec voeding, er waren een paar onderdelen doorgebrand.
Hierdoor is ook mijn moederbord overleden.

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

Verwijderd

Antec Smartpower van 450 Watt zeker. :)
Die serie was erg slecht, hadden slechte condensators (ontploffen vaak of gaan lekken)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 19:54
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:58:
Antec Smartpower van 450 Watt zeker. :)
Die serie was erg slecht, hadden slechte condensators (ontploffen vaak of gaan lekken)
:| serieus? daar hangt mijn systeem ook aan

Verwijderd

Crazyanz schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:06:
[...]

Nee was een grap.

.

.

Tuurlijk was het serieus. :P
Google maar. ;)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 19:54
naja het zal wel hij doet het al 2 en half jaar zonder problemen gok het er maar op. wou dit systeem nog even een jaar aanhouden voor er wat nieuws aankomt. Aangezien ik al aardig wat van me voeding geeist heb zal ik wel een goede hebben *afkloppen*

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 17-05-2009 22:15 ]

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-03 08:50
Antec kast kopen, voeding eruit slopen (ja dat rijmt) en er vervolgens een Enermax oid inzetten. Heb ik zelf ook gedaan. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Crazyanz schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:06:
[...]

Ja, die serie Antecs staat erom bekend vrij brakkig te zijn.

Verwijderd

boolean schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:27:
Antec kast kopen, voeding eruit slopen (ja dat rijmt) en er vervolgens een Enermax oid inzetten. Heb ik zelf ook gedaan. :)
Niet alle Antec voeding zijn slecht gelukkig. :)

Basiq Power voeding worden gemaakt door de FSP Group redelijk dus.
EarthWatts waarschijnlijk door HEC, CWT en/of Delta redelijk/goed dus.
De NeoHE en TruePower Trio worden gemaakt door Seasonic of te wel d:)b

Oude Antecs werden gemaakt door HEROLCHI ELECTRONIC CO LTD misschien waren zij wel het probleem maar durf het niet met zekerheid te zeggen. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Juist die CWT (Channelwell Tech) dingen heb ik hier vaak dood zien gaan. FSP maakt overigens juist zeer goede voedingen (vaak voor OEMs overigens).

Verwijderd

TERW_DAN schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:43:
Juist die CWT (Channelwell Tech) dingen heb ik hier vaak dood zien gaan. FSP maakt overigens juist zeer goede voedingen (vaak voor OEMs overigens).
Geen ervaring verder met CWT voeding's. Delta voedingen waren wel leuke dingen, ook voor OEM's gezien. :)
Bij FSP heb ik er toch al een paar doden gezien...

• wortel1
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-03 11:20
Soortgelijk problem gehad in het verleden.
Ook boem rook en stinken.
En laat dat toevallig ook een Antec zijn geweest (bestaat toeval?)
De schade destijds bij mij.
* Kapotte voeding (duh)
* Een kapot geheugen reepje (van de twee die er inzaten dus lastig te vinden)
* En een paar spoeltjes op het moederbord.
* Kapotte video kaart
Dus het moederbord en geheugen destijds moeten vervangen.
De CPU en HD's en alle andere onderdelen hadden het bij mij overleeft.
En na het inzetten van "dezelfde" nieuwe onderdelen, dus zelfde soort moederbord, zelfde soort geheugen, zelfde videokaart en wel andere ;) voeding kon ik gewoon doorgaan windows starte gewoon en ging verder alsof er niets gebeurt was.
Dus de aan te raden stappen zijn.
1/ nieuwe voeding kopen en dan proberen de PC aan te zetten met zo min mogelijk componenten er in.
dus geen HD's een reepje geheugen, CPU en videokaart.
2/ Als hij het doet langzaam alles er verder inplanten eindigend met je HD's.
3/ Als je geluk hebt was het "alleen" je voeding en is het daarna business as usual.
4/ Als je bij stap een al blijft hangen is het raadzaam een zelfde moederbord aan te schaffen die je nu ook al hebt en de bios instellingen hetzelfde in te stellen als je "oude"moederbord en van daaruit verder gaan naar stap 2.
Ik kan me nog herrinneren dat ik er een week mee bezig ben geweest om erachter te komen welke onderdelen er allemaal kapot waren.
Ik hoop dat je meer succes hebt en dat je je gevens niet verloren bent maar vrees het ergste.
Dit bevestigd mijn scepsis t.o.v. Antec nogmaals.

“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.” ― Oscar Wilde

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Crazyanz schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:13:
naja het zal wel hij doet het al 2 en half jaar zonder problemen gok het er maar op. wou dit systeem nog even een jaar aanhouden voor er wat nieuws aankomt. Aangezien ik al aardig wat van me voeding geeist heb zal ik wel een goede hebben *afkloppen*
Voor een paar euro koop je enkele condensators en met een soldeerbout plus een uurtje van je tijd heb je een voeding die je beter kan vertrouwen. Enige vereiste zijn de soldeerskills. (niet bijster moeilijk, je moet alleen geen twee linkerhanden hebben).

Nou maar hopen dat de Antec Sonate III kasten wel een betere voeding hebben.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Madrox schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:55:
Nou maar hopen dat de Antec Sonate III kasten wel een betere voeding hebben.
Zitten EarthWatts voedingen van 500 Watt in. Stukken beter dus. ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Edmin schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:07:
Een jaar of 2/3 geleden gingen Antecs wat vaker kapot dan andere A-merken. Volgens mij is dat euvel in de huideige voedingen wel verholpen. Pluspunt is dat deze voedingen zeer zelden ontladen op de componenten wanneer ze falen. Grote kans dat de rest van de pc dus nog werkt.

Succes!
Ik heb hier ook de setup van m'n broer gehad (in een Antec Sonata) met een Antec-voeding die de geest gaf net toen ik de PC een onderhoudsbeurt aan het geven was :P. Ik ben er nog altijd niet uit of het eenmalige kortsluiting was ergens binnenin (had het ding net opengevezen) of gewoon pech... In ieder geval was alles buiten de voeding nog intact.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat Antec voedingen ook relatief veel gebruikt worden onder Tweakers doordat de kasten populair zijn (of waren). Ik gebruik zelf al jaren zo'n Chieftec Dragon (ik vind hem nu onwijs lelijk, maar verder nog steeds een goede kast) kast met ingebouwde 350 Watt voeding en die werkt nog steeds stil en stabiel. Het is het oudste onderdeel van mijn pc, de rest is in september 2008 vervangen.

[edit]Voor de gein eens opgezocht, uit februari 2003 is die voeding. Dat is ouder dan ik verwachte eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-05-2009 12:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ghariq
Beste Tweakers,

Heel erg dank voor al jullie comentaar en jullie nuttige tips.
Vandaag via T.Net Vraag & Aanbod een nieuwe voeding van iemand overg genomen en net de kans gehad om het aan te sluiten: Voorlopig lijkt het alsof alles in orde is en het een zelfmoordactie van de voeding alleen betrof.
Ik begin nu alvast met mijn belangrijkste bestanden te kopieren naar een reserve HD. ;)

En veel succes iedereen en ik hoop dat dit niemand van ons meer overkomt!

PS: Ik had nog twee vragen.
Kunnen andere onderdelen, bv het moederbord, het door dit voorval later alsnog begeven?
En ik moest de koeler van de processor afhalen. Ik had geen koelpasta om op de processor te doen; er zaten nog wel die van de vorige keer op. Is dit een probleem of moet ik morgen alsnog dit gaan halen en de restanten die er nu op zitten vegen en nieuwe koelpasta erop doen?

[ Voor 29% gewijzigd door Ghariq op 19-05-2009 22:34 . Reden: Vragen ]

Verwijderd

Nu maar hopen dat het alleen de voeding is en je mobo het overleefd hebt.
Succes er mee

Verwijderd

Ik zou er wel ff nieuwe pasta onder gooien ja.
En als je mobo het gewoon nog goed doet, gaat tie later niet alsnog kapot.

Ben iig blij om te horen dat je HDD nog werkt :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ghariq schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:09:
Beste Tweakers,

Heel erg dank voor al jullie comentaar en jullie nuttige tips.
Vandaag via T.Net Vraag & Aanbod een nieuwe voeding van iemand overg genomen en net de kans gehad om het aan te sluiten: Voorlopig lijkt het alsof alles in orde is en het een zelfmoordactie van de voeding alleen betrof.
Ik begin nu alvast met mijn belangrijkste bestanden te kopieren naar een reserve HD. ;)

En veel succes iedereen en ik hoop dat dit niemand van ons meer overkomt!

PS: Ik had nog twee vragen.
Kunnen andere onderdelen, bv het moederbord, het door dit voorval later alsnog begeven?
En ik moest de koeler van de processor afhalen. Ik had geen koelpasta om op de processor te doen; er zaten nog wel die van de vorige keer op. Is dit een probleem of moet ik morgen alsnog dit gaan halen en de restanten die er nu op zitten vegen en nieuwe koelpasta erop doen?
Als ze het nu nog doen gaan ze niet later alsnog kapot als gevolg van dit. Neemt niet weg dat er altijd wat kapot kan gaan en dat je altijd recente backups nodig hebt. Maar volgens mij is dat inmiddels wel duidelijk :P

Wat betreft de koelpasta: Kijk even wat de temperatuur van je CPU idle en onder load is. Maar waarschijnlijk zal die aan de hoge kant zijn zonder goede koelpasta ertussen. Het beste kun je dus inderdaad morgen even andere koelpasta halen en dan de oude resten verwijderen en de nieuwe koelpasta ertussen. Wel opletten dat je slechts een flinterdun laagje koelpasta ertussen doet!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook al weer de nodige jaren geleden een keer gehad dat de computer plotseling BENG deed en gelijk de aardlekschakelaar eruit knalde. Bleek dat de voeding een beetje erg stoffig was en dat vermoedelijk daardoor via een 'stofbruggetje' een vonk over heeft kunnen springen die dat veroorzaakte. Er bleek een zekering in die voeding te zitten die kapot was. Na schoonmaken van de voeding en vervangen van de zekering de computer op hoop van zegen weer aangezet en.... alles deed het weer.

Vond het toen erg goed dat men die voeding van zo'n zekering had voorzien die blijkbaar netjes tegen ergere schade beschermd had. Het is dus misschien de moeite waard te checken of jouw voeding ook een zekering heeft en die even doormeten. Er is evt. de kans dat de voeding niet fini is.

8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ik222 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:39:
[...]

Als ze het nu nog doen gaan ze niet later alsnog kapot als gevolg van dit.
Dat is niet helemaal waar. De kans is klein, maar door een piekspanning kunnen onderdelen ook later problemen gaan geven. Het vervelende is dat het de meest vreemde symptomen kan hebben, doordat het net niet stuk is.
Pagina: 1