Toon posts:

OSX "redden" met linux, beveiligde mappen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een gecrashte ibook g4 staan welke ik probeer te redden met hulp van een externe usb disk en een Ubuntu live cd.

In de GUI kan ik gewoon beide schijven mounten, (USB = NTFS, Mac is HFS)
Bestanden kan ik ook onderling kopieren, alleen de Home map en de user map niet, en daar staan nu juist de belangrijkste bestanden in die ik nodig heb.

Het probleem is dat ik niet de permissie heb omdat ik niet "de eigenaar" ben.

Bestaat er hier een omweg voor? ik heb het al in de terminal geprobeerd met sudo command, maar tot nu toe nog geen succes...

gr.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03
Ik weet niet zoveel van OSX maar volgens mij kan je van de OSX DVD booten en dan recoveren?

Verwijderd

Topicstarter
En daarbij heb ik de zekerheid dat de HDD verder niet word aangetast?
Gaat om schoolwerk van mijn zusje waaronder eind werk stukken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In principe moet de root gebruiker altijd toegang hebben, eigenaar of niet.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:19:
En daarbij heb ik de zekerheid dat de HDD verder niet word aangetast?
Gaat om schoolwerk van mijn zusje waaronder eind werk stukken.
Zekerheid heb je nooit, daarvoor heb je backups ;) Ik zou het even proberen met een andere mac en kijken of het werkt en daarna pas op de gecrashte iBook.

Verwijderd

Topicstarter
probleem is trouwens ook dat mevrouw maar 3 gb vrij heeft gelaten. dus een installatie erlangsop word moeilijk

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt mij heel goed in de oren, ga het zo meteen proberen.

Dank u!!

• danslo
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:29:
[...]

Dit klinkt mij heel goed in de oren, ga het zo meteen proberen.

Dank u!!
Probeer sowieso zoals _JGC_ stelt eerst gewoon als superuser die bestanden te kopieren. chown is eigenlijk alleen bedoeld om de eigenaar te veranderen (doh). Met de ubuntu live cd kan je zonder root password in een root shell komen,

sudo -i

Vervolgens doe je iets als: cp -Rf /home/username /media/schijfje/backup

Verwijderd

Topicstarter
kopieren lukt nu iig, wanneer ik deze bestanden dan straks weer terug plaats op een niewe OSX install, dan krijg ik zeker weer hetzelfde probleem?

• danslo
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:44:
kopieren lukt nu iig, wanneer ik deze bestanden dan straks weer terug plaats op een niewe OSX install, dan krijg ik zeker weer hetzelfde probleem?
Daarna zal je eventueel chown kunnen/moeten gebruiken om de owner goed te zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt mij goed in de oren.
Bedankt voor de hulp!

Maakt trouwens geen verschil als ik de nieuwe user direct exact dezelfde naam en password geef?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 12:52 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Waarom koop je niet een nieuwe hardeschijf voor de iBook? De kosten vallen reuze mee en vervolgens kun je een schone installatie uitvoeren om daarna de oude hardeschijf via USB leeg te trekken. Bijkomend voordeel is dat die bestanden ongemoeid kunt laten.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Zijn de bestanden niet versleuteld met file vault oid? Dan kan het nog eens lastig worden ze te accessen..

• danslo
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:51:
Klinkt mij goed in de oren.
Bedankt voor de hulp!

Maakt trouwens geen verschil als ik de nieuwe user direct exact dezelfde naam en password geef?
Ik weet te weinig van unix / die specifieke filesystems om daar wat nuttigs over te kunnen zeggen. Zou prima zo kunnen zijn dat dat geregeld wordt op basis van een userid die anders kan zijn ongeacht dezelfde gebruikersnaam. Nogmaals: speculatie, maar ik kan dat in ieder geval niet garanderen. Probeer het, mocht het niet lukken heb je altijd chown nog :)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Icey schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:54:
Waarom koop je niet een nieuwe hardeschijf voor de iBook? De kosten vallen reuze mee en vervolgens kun je een schone installatie uitvoeren om daarna de oude hardeschijf via USB leeg te trekken. Bijkomend voordeel is dat die bestanden ongemoeid kunt laten.
Met SuperDuper kan je dan zelfs de hele install overzetten, al zal je dat waarschijnlijk niet willen anders was je nu niet bezig je bestanden te redden :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:26:
probleem is trouwens ook dat mevrouw maar 3 gb vrij heeft gelaten. dus een installatie erlangsop word moeilijk
Tip: Met Mac OSX schijn je ook ook quota's te kunnen instellen. Dus misschien moet je daar in de toekomst eens naar kijken ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Icey schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:54:
Je bent ervan op de hoogte dat je Mac OS X kunt installeren op elke willekeurige USB of Firewire disk? Als je 2 macs ter beschikking hebt is het gewoon een kwestie van firewire kabel ertussen en de laptop als target disk mode opstarten, de andere mac vindt dan gewoon een nieuwe firewire schijf. Die laatste methode gebruikte ik om network install images te bouwen mbv Carbon Copy Cloner.

Verwijderd

Topicstarter
Heb m nu gefixt heb nu alleen nog het probleem dat dat die automatisch blijft starten in veilige modus.

valt dit uit te schakelen? zo ja hoe?

alvast bedankt.
Pagina: 1