[Speed] Linksys WAG54GS

Pagina: 1
Acties:

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb net met iPerf even mijn LAN->WLAN en WLAN->LAN throughput getest. Wat ik raar vind is dat WLAN->LAN ongeveer 18mbit is, en LAN->WLAN 6mbit. :S

Is dit normaal, of kan dit aan de software liggen van de pc's? (getest met een vista-pc aan wlan, en een xp-pc aan LAN, aan elkaar verbonden met Linksys WAG54GS)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Wat is de afstand tussen de pc's? Zitten er muren of stalen kasten tusse ofzo?
Wat voor wifi kaart zit er in de ene PC?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ProperChaos
  • Niet online
Afstand is zo'n 15 meter, en ja, er zitten 2 plafonds tussen. Wifi kaart is een Ralink RT2500 chip, exacte merk weet ik niet. Maar dat is toch raar, dat de ene kant op wel snel gaat, maar de andere kant op niet?

• FatalError
Dit is vrij normaal hoor, Misschien helpt het wat als je met de plaatsing van de AP of de richting van de antennes speelt.
Ik zou sowieso ook even de laatste drivers voor die kaart en de laatste firmware voor dat AP installeren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ProperChaos
  • Niet online
Hmm, dat vind ik heel raar, waardoor komt dit dan? Ik heb de laatste drivers en firmware al geinstalleerd. Wireless strength is trouwens 91% volgens RaUI, maar dat vertrouw ik niet helemaal..

[ Voor 28% gewijzigd door ProperChaos op 17-05-2009 12:32 ]

• FatalError
Waarschijnlijk is de zendsterkte en/of de ontvangstgevoeligheid niet gelijk waardoor er de ene kant op een beter ontvangst is dan de andere kant op.

• ProperChaos
  • Niet online
Het ligt dus aan de WiFi kaart, of aan 't AP, maar er is dus geen manier om erachter te komen welke het is?

• FatalError
Enkel door wat te wisselen.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 21:47

Matis

Rubber Rocket

Het ligt aan de biterror in je stream. Een goede router (linksys is er zo eentje) gaat steppen in snelheid als de biterror te groot wordt.

Hij gaat dan van 54mbit/s (dat is half duplex he, dus effectief 27 mbit/s), steeds een bandbreedte minder, ik heb een mooie reader van school daarvoor. W8 ff!

Here ya go:
  • decreased signal strength: radio signal attenuates as it propagates through matter (path loss)
  • interference from other sources: standard wireless network frequencies (e.g., 2.4 GHz) shared by other devices (e.g., phone); devices (motors) interfere as well
  • multipath propagation: radio signal reflects off objects ground, arriving ad destination at slightly different times

[ Voor 41% gewijzigd door Matis op 17-05-2009 12:39 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• FatalError
Dat omlaag schakelen doet ie dus ook, anders haalde de TS wel hogere snelheden een kant op.
De snelheid voor zenden en ontvangen kunnen prima verschillend zijn als blijkt dat het signaal de ene kant op beter is dan de andere kant op.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

FatalError schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:39:
Dat omlaag schakelen doet ie dus ook, anders haalde de TS wel hogere snelheden een kant op.
De snelheid voor zenden en ontvangen kunnen prima verschillend zijn als blijkt dat het signaal de ene kant op beter is dan de andere kant op.
Omdat de biterror-rate van WLAN naar LAN hoger of lager ligt zal dus de snelheid ook hoger liggen.

Ook de a/b/g/n stepping is verschillend. Het kan best zijn dat hij over een B protocol stuurt en over een G ontvangt!

Linkje: Wikipedia: IEEE 802.11

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 17-05-2009 12:43 ]

• ProperChaos
  • Niet online
toaomatis schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:37:
Het ligt aan de biterror in je stream. Een goede router (linksys is er zo eentje) gaat steppen in snelheid als de biterror te groot wordt.

Hij gaat dan van 54mbit/s (dat is half duplex he, dus effectief 27 mbit/s), steeds een bandbreedte minder, ik heb een mooie reader van school daarvoor. W8 ff!

Here ya go:
  • decreased signal strength: radio signal attenuates as it propagates through matter (path loss)
  • interference from other sources: standard wireless network frequencies (e.g., 2.4 GHz) shared by other devices (e.g., phone); devices (motors) interfere as well
  • multipath propagation: radio signal reflects off objects ground, arriving ad destination at slightly different times
Is het ook half-duplex als ik maar 1 kant op stuur? Of stuurt iPerf ook gelijk alles weer terug?

AP en card staan beide op G only.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ProperChaos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:43:
[...]

Is het ook half-duplex als ik maar 1 kant op stuur? Of stuurt iPerf ook gelijk alles weer terug?
Het wil niet zeggen dat als je alleen maar zendt, dat er niets teruggezonden wordt: RTS, CTS, data, ACK.

Ook communiceren de nodes onderling met elkaar over burstmodes enzo. Mocht er een ander apparaat meezenden kan hij toch je hele window locken! Ondanks dat het maar 1 byte is dat er gestuurd wordt!

Edit: Prima dat ze op G-only staan. Dat scheelt iig weer een hoop stepping en fallback!

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 17-05-2009 12:47 ]

• FatalError
RTS en CTS zijn iets van RS232 communicatie ;)

• ProperChaos
  • Niet online
Hmm, ik ben het even na gegaan en kan zo 1 2 3 niet vinden waar ik in kan stellen dat mijn netwerkkaart op b/g of g only staat. Kan dat uberhaupt?

EDIT: Ah toch gevonden..

Nja, ik ben er dus wel zo'n beetje uit, het gaat niet veel verbeterd worden, ik kan nog een beetje klooien met de stand van de antennes, maar de 17Mb gaat niet lukken op zo'n afstand denk ik (zeker niet met deze router..)

[ Voor 46% gewijzigd door ProperChaos op 17-05-2009 14:22 ]

• FatalError
http://www.metageek.net/products/inssider
Installeer dat eens en vertel ons wat je singaalsterkte is (RSSI kolom).

• ProperChaos
  • Niet online
-50 tot -56

EDIT: Image ter verduidelijking: Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2zjesyw.png (rode AP)

[ Voor 184% gewijzigd door ProperChaos op 17-05-2009 15:58 ]

• FatalError
Je hebt ongeveer -70 dB nodig voor 54 mbit, daar zit je met -50dB zo'n 20dB boven. Je zou dus makkelijk 54 mbit moeten halen (zeg maar 25 mbit/s in de praktijk). Is er n mogelijkheid dat je eens een andere wifi kaart in de pc zet, misschien is deze gewoon rot.

Je zou ook eens kanaal 6 of evt 4 ofzo kunnen proberen, dan heb je nog steeds vrij weinig last van de andere AP's op die kanalen.

[ Voor 20% gewijzigd door FatalError op 17-05-2009 20:27 ]

• ProperChaos
  • Niet online
Andere wifi kaart heb ik niet. Ik kan wel even testen met een laptop, dat zal ik morgen even proberen. Ik zal dan ook even een ander kanaal proberen. Ik laat je morgen de resultaten weten.
Pagina: 1