Een bepaalde serie is altijd dezelfde core.
Dat houd in dat het chipje gelijk is aan de rest. Elke E8x00 is in feite dus dezelfde chip.
Echter, niet elke chip is van even hoge kwaliteit door defecten of imperfecties in het materiaal waarvan de core is gemaakt.
Daardoor haalt de ene b.v. 2Ghz en de volgende 2.2Ghz stabiel bij X volts (de standaard volts voor die serie). Hierop worden ze gelockt door de fabrikant en dan verkocht als een specifiek model in die serie.
Theoretisch betekent dat ook dat een E8600 verder komt omdat die iets puurder is (minder imperfecties) dan b.v. een E8200.
In de praktijk spelen er ook andere factoren mee, zoals signaal degradatie, elektronenmigratie en warmteproductie bij hogere snelheden.
Daardoor zal in de praktijk meestal wat minder rek zitten in de snellere modellen, omdat die al dichter bij hun tax zitten wat betreft de eerder genoemde overige factoren.
Een goed voorbeeld uit mijn eigen ervaring is met de AthlonXP serie van AMD. De 1700+ klokte bij mij veel verder over dan de 2600+. Wel zelfde core (Thoroughbred B type), maar de 2600+ zat dichter aan zijn tax wbt de overige factoren en kwam daardoor zowel in aantal Mhzen overclock als procentueel gezien veel minder ver. (200Mhz extra voor de 2600+ tov ruim 600Mhz extra voor de 1700+)
Edit:
Verder is binnen dezelfde serie meer Mhz altijd meer performance, en dus 1 op 1 vergelijkbaar.
Tegenover een andere serie, zoals de Q6x00 serie is dat niet te vergelijken.
Dat heeft te maken met optimalisaties, architectuurwijzigingen en dingen als hoeveelheid cachegeheugen en bussnelheid.
Als advies zou ik geven om een beetje in het midden te gaan zitten voor de beste bang for your buck situatie. Dan zit je meestal aardig goed in de balans tussen puurheid en de overige factoren.
Edit2:
Wat Crazyanz dus ook zegt. De imperfecties hebben te maken met de zogeheten "wafer". Een plaat silicium materiaal waarvan de kern meestal het beste is. De core's die worden gesneden uit de buitenste rand zijn over het algemeen van mindere kwaliteit.
Bij sommige series is bekend hoe de chips gelabeld worden qua serienummers. Daarmee kan dan worden afgeleid welke serie het beste is.
Het achterhalen van de serienummers en catalogiseren van de beste serienummers werd vroeger veel gedaan bij AMD CPU's, gezien hierin een bepaald patroon leek te zitten. Iedereen was dus constant op zoek naar bepaalde series omdat die uit bepaalde delen van de wafer waren gekomen, en daar van bekend was dat ze goed overclocken.
Hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet, maar theoretisch kan dat natuurlijk nogsteeds.
[
Voor 33% gewijzigd door
McKaamos op 17-05-2009 01:14
]