[Ubuntu 9.04] Probleem met de grafische kaart drivers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Sinds een paar maanden gebruik ik ubuntu. Toen 9.04 uitkwam heb ik die direct geinstalleerd. Het enige probleem is dat mn ati x1950 PRO niet meer gebruik kan maken van flgrx drivers. De drivers die standaard geinstalleerd waren (xserver-xorg-video-radeon) gaven redelijke 3d resultaten alleen had ik af en toe crashes. Ik besloot deze package te verwijderen om wat anders te proberen. Daarna probeerde ik de "xserver-xorg-video-radeonhd" te installeren. Hiervoor gebruikte ik deze handleiding https://help.ubuntu.com/community/RadeonHD (heb alles precies zo uitgevoerd als het er staat). Alles leek goed te gaan totdat ik bij het onderdeel "Diagnostic commands" kwam. Bij de test kreeg ik deze output: "software rasterizing", blijkbaar is dat niet goed.

Op dit punt aangekomen heb ik geen 3d versnelling meer. De desktopeffecten zijn ook uitgeschakeld hierdoor en alles loopt vrij traag. Zoveel verstand van Linux heb ik helaas nog niet dus ik weet niet hoe ik de installatie van het radeonHD package ongedaan kan maken, omdat het niet via synaptic is gebeurd. Een deel is ook via 'git' geinstalleerd ofzo. Ik heb geprobeerd 'xserver-xorg-video-radeon' weer terug te plaatsen via synaptic maar na rebooten heb ik nog steeds geen 3d versnelling. Waarschijnlijk zitten overal nog resten van de handmatige installatie van het radeonHD pakket. Zou iemand me alsjeblieft een tip willen geven? Ik zit muurvast omdat ik tot nu toe alleen installaties met synaptic gedaan heb.

dankjewel, Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik zo die Howto bekijk dan heb je, op de kernel modules na, niets buiten je packet manager om geïnstalleerd. In plaats van Synaptic heb je Apt gebruikt (doe voor de grap eens 'man apt-get', dat zal je inzicht wat vergroten). Verder heb je een aantal configuratie bestanden aangepast.

Als je terug wilt naar de fglrx instellingen moet je de pakketten die je hebt verwijderd (apt-get purge) opnieuw installeren en de pakketten die je volgens de howto hebt geïnstalleerd (apt-get install) verwijderen. Verder moet je de wijzigingen die je in xorg.conf hebt doorgevoerd terug zetten naar de originele instellingen (de howto had je moeten adviseren een backup kopie te maken van je xorg.conf). Als je dan X herstart ben je waarschijnlijk al een heel eind op weg.

Als alternatief zou je kunnen proberen het relevante deel uit je /var/log/Xorg.0.log te posten (probeer er eerst zelf wijs uit te worden). Misschien dat iemand hier je daarmee verder kan helpen.

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
Terug naar fglrx is geen optie, aangezien de nieuwe catalyst enkel >R500 hardware ondersteund, en jouw kaart is een R500. Gevolg: je moet een open-source driver nemen.
Maar manueel een git checkout voor drm is toch niet nodig? Die in Jaunty is genoeg up-to-date, zeker voor jouw R500. Je zal op 1 of andere manier je drm kernel module gesloopt hebben, waardoor direct rendering niet meer werkt. (de drm module wordt immers gebruikt door beide drivers)
Revert de changes die je gemaakt hebt in die tutorial, reinstall de packages die drm.o en radeon.o providen, en gebruik een bare xorg.conf (dri is standaard, geen optie voor nodig, enkel "accelmethod exa" kan helpen als dat nog niet by default ingeschakeld is).

Als je tenslotte een nieuwere versie van radeon/radeonhd wil gebruiken, gebruik tormod volden's ppa. Daar zitten up-to-date versies prebuilt in, voor uwer gebruiksgemak. De 3D performance zal er echter niet drastisch met verbeteren (die is nu eenmaal een pak lager dan met fglrx), daarvoor is het wachten op de DRI2 infrastructuur, maar wel dingen zoals Xv (video playback), non-tearing video, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) Ze zijn zeer bruikbaar.

De dingen die ik onder de kopjes "Getting DRM Kernel Modules" en "Building radeonhd" heb geinstalleerd zijn echter niet via de package manager gegaan. Is het ook noodzakelijk dat ik alle bestanden die daar geinstalleerd zijn weer verwijder? En is hier ook een bepaalde truuk voor ? Ik heb wel eens eerder dingen handmatig (compilen via makefile) proberen te installeren en toen vroeg ik me ook al af wat de opties zijn om het weer terug te draaien.

make uninstall werkt volgens mij ook niet altijd toch? (de aangemaakte directory onder het kopje 'Building radeonhd' is door de shellscript verwijderd dus die is niet meer te 'make uninstall'en).

nogmaals bedankt, Bram

edit: ik ben nu een tijd bezig maar het lukt nog steeds niet. Ik weet bijvoorbeeld ook niet welke van de packages ik weg moet gooien omdat sommige al geinstalleerd waren van tevoren. Zoeken op drm files geeft ook niet zoveel resultaten

./home/bram/drm/bsd-core/drm.h
./home/bram/drm/shared-core/drm.h
./home/bram/drm/linux-core/drm.o
./home/bram/drm/linux-core/drm.mod.c
./home/bram/drm/linux-core/drm.mod.o
./home/bram/drm/linux-core/drm.h
./home/bram/drm/linux-core/drm.ko
./home/bram/drm/linux-core/.tmp_versions/drm.mod
./usr/include/drm/drm.h
./usr/src/linux-headers-2.6.28-11/include/drm/drm.h
./usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/drm.h

bijna alles staat in mn home directory, de plaats vanwaar ik het handmatig geinstalleerd had. Ik heb alle packages die iets met drm te maken hadden geherinstalleerd via synaptic maar geen een bevat drm.o of drm.ko oid.

final edit:

3d ondersteuning is gelukkig terug gekomen na heel wat trial en error. Enige nadeel is dat ik weer terug ben bij mn oude radeon package. Als ik het radeon package verwijder en het radeonhd package via synaptic installeer deze keer dan is de 3d ondersteuning weg en zit ik vast op een lage resolutie. Wat er precies aan de hand is weet ik niet maar ik houd het maar gewoon bij de radeon package.

bedankt voor de hulp nogmaals.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 13:30 ]