UTP-kabel aansluiten op adsl contactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302524

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil mijn ADSL aansluiten, maar ik kom er maar niet uit hoe ik verschillende kabeltjes moet aansluiten.

Ik heb een UTP-kabel (vanaf de meterkast/ISRA-punt) die uit de muur komt die er zo uitziet: Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/UTP/UTP_Stug_Solid.jpg

Deze kabel wil ik aansluiten op dit doosje:Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/thumbs/telefoons__gsm/telefoon_accessoires/pro%20kd41mkopie.jpg
Als ik dat doosje openschroef zie ik deze 4 kleuren om op aan te sluiten: geel, groen, zwart, rood.

Ik heb het hele internet afgestruind maar kan alleen maar tegenstrijdige antwoorden vinden.

Welke kleur moet ik op welke kleur aansluiten, en moeten er misschien 2 kleuren (zoals groen + groen-wit) bij elkaar, zodat dat 1 kabelkleur wordt?

Vanaf het doosje heb ik een kabel naar mijn modem (DSL-ingang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Eeh dat is niet helemaal de bedoeling.

Je stopt je telefoonlijn met een RJ-11-stekker in de DSL-ingang van je modem, en vervolgens kun je op de RJ-45-poorten in je modem je netwerkkabels steken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, prima, dat wil ik wel doen. Maar hoe sluit ik die RJ-11-stekker aan op de utp-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:15:
Ok, prima, dat wil ik wel doen. Maar hoe sluit ik die RJ-11-stekker aan op de utp-kabel?
Weet je uberhaupt hoe die UTP-kabel aangesloten is in je meterkast (aan je ISRA-punt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:15:
Meten is weten. Komt er überhaupt wel een signaal uit die kabel?

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je uberhaupt hoe die UTP-kabel aangesloten is in je meterkast (aan je ISRA-punt)?

Nee, niet precies, dat heeft de KPN-monteur gedaan na de graafwerkzaamheden. Kan ik ervan uitgaan dat de KPN-monteur het signaal goed heeft aangesloten op de UTP-kabel?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 302524 op 16-05-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan ik het signaal checken als ik het verkeerd aansluit?
Kan iemand misschien gewoon de openingspost beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:20:
Nee, niet precies, dat heeft de KPN-monteur gedaan na de graafwerkzaamheden. Kan ik ervan uitgaan dat de KPN-monteur het signaal goed heeft aangesloten op de UTP-kabel?
Nou, je telefoonlijntje heeft maar 1 aderpaar nodig en dat is normaliter nog niet eens twisted. Dus UTP "klopt" sowieso niet i.c.m. een "telefoonlijn". Dus Joost mag weten hoe die monteur het aangesloten heeft, aangezien daar simpelweg geen standaard voor is.
Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:22:
Hoe kan ik het signaal checken als ik het verkeerd aansluit?
Met een telefoon? Ligt er beetje aan of d'r al een splitter voor hangt ofcourse, maar als die er nog niet tussen hangt, kun je gewoon een kiestoon horen bij het juiste aderpaar.
:X Anders doe je ff ongeduldig. Denk je niet dat we dat zouden doen als we dat zouden kunnen doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 16-05-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 19:57
Er gaat iets helemaal fout. je moet die UTP kabel (die in de lan poort van je adslmodem zit) niet op die telefoon doos aansluiten... Maar op je pc of router.

Leg eens duidelijk uit hoe het in je meterkast zit. Vanaf je ISRA punt loopt....

[ Voor 20% gewijzigd door Giant87 op 16-05-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Giant87 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:26:
Er gaat iets helemaal fout. je moet die UTP kabel (die in de lan poort van je adslmodem zit) niet op die telefoon doos aansluiten... Maar op je pc of router.
Hij claimt dat die UTP-kabel vanaf z'n ISRA komt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ok:

Je neemt de CAT5-kabel, bindt elke twee draadjes met dezelfde kleur aan elkaar (dus groen/wit + groen aan elkaar draaien) en die knoop je met de klok mee aan je telefoonwandcontactdoos: groen rechtsboven, bruin rechtsonder, oranje linksonder, blauw linksboven.

Je hebt nu waarschijnlijk 100 MBit ADSL en zal dus een nieuwe modem moeten kopen.

Nee, de vraag in je openingspost is onzinnig: het is niet mogelijk dat er op een CAT-kabel een ADSL-signaal staat. Het kan wel dat e.e.a. verkeerd is aangesloten (of dat er in ieder geval een verkeerde kabel is gebruikt), en dat er op twee van de aders uit die kabel een signaal staat. Dat zul je dus even moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:28:
[...]

Nee, de vraag in je openingspost is onzinnig: het is niet mogelijk dat er op een CAT-kabel een ADSL-signaal staat. Het kan wel dat e.e.a. verkeerd is aangesloten (of dat er in ieder geval een verkeerde kabel is gebruikt), en dat er op twee van de aders uit die kabel een signaal staat. Dat zul je dus even moeten meten.
Dus het is wel mogelijk dat er op een CAT-kabel een ADSL-signaal staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:24:

:X Anders doe je ff ongeduldig. Denk je niet dat we dat zouden doen als we dat zouden kunnen doen?
Sorry, je hebt gelijk, ik ben ongeduldig.

Volgens mij kan ik het signaal niet checken met een telefoon, want ik heb geen telefoon abonnement, slechts een ADSL-abonnement bij Online.

Ik zie in de meterkast dat de monteur een rode en groen kabel aan de wit-blauw en blauw van de UTP-kabel heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:30:
Ik zie in de meterkast dat de monteur een rode en groen kabel aan de wit-blauw en blauw van de UTP-kabel heeft aangesloten.
Dan zul je de wit-blauw en blauw van je CAT-kabel aan de bovenste pinnen van je telefoonwandcontactdoos aan moeten sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CodeCaster schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:32:
[...]

Dan zul je de wit-blauw en blauw van je CAT-kabel aan de bovenste pinnen van je telefoonwandcontactdoos aan moeten sluiten :)
Waarin de rode en groene draad de bovenste pinnen van mijn wandcontactdoos zijn?
Just checking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 302524 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:34:
[...]

Waarin de rode en groene draad de bovenste pinnen van mijn wandcontactdoos zijn?
Just checking...
Die wit-blauwe en blauwe draad van je UTP moeten uiteindelijk inderdaad weer aan de rode en groene draden terecht komen in je wandcontactdoos.

Zo heb je dus de groene draad in je ISRA verbonden met de groene draad in je wandcontactdoos en de rode draad in je ISRA aan je rode draad in je wandcontactdoos.

Zo moeilijk is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dus nu kan het opeens allemaal wel....
Thanx, ik ga het proberen

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 302524 op 16-05-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-01 10:34
Standaard is er geregeld in dit wereldje, dat we wit-blauw/blauw gebruiken bij huisbekabeling voor telefonie. Voor een eventuele tweede lijn gebruik je dus wit-bruin/bruin. Zo houd ge dus wit-oranje/oranje en wit-groen/groen voor je 'data signaal' voor internet als je dit via een kabel wil laten lopen.
Dit had je ook kunnen begrijpen als je kijkt naar de indeling van een utp-kabel waar dus die wbl/bl precies in het midden zit van de aansluiting en dus in een aansluiting ook een RJ11 connector gestoken kan worden :)

:) een beetje lang over mij tekst gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door steven2 op 16-05-2009 19:40 ]

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
steven2 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:39:
Standaard is er geregeld in dit wereldje, dat we wit-blauw/blauw gebruiken bij huisbekabeling voor telefonie. Voor een eventuele tweede lijn gebruik je dus wit-bruin/bruin. Zo houd ge dus wit-oranje/oranje en wit-groen/groen voor je 'data signaal' voor internet als je dit via een kabel wil laten lopen.
Ow hier zijn dus wel "standaarden" voor :+

Naja, dat klopt dan wel met het wikipedia-artikel over enkele aansluitingen. Daar staat inderdaad dat de twee middelste RJ-11-pinnetjes gelijk staan aan blauw en witblauw van CAT5(e)/6.

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 16-05-2009 19:45 ]

Pagina: 1