Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ADSL over ISDN en analoog mogelijk in een huis?

Pagina: 1
Acties:

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 13:54
Op dit moment heb ik een ISDN verbinding met daarover ADSL van Telfort (voorheen Speedlinq). Nu wil ik naast de bestaande ISDN lijn een tweede ADSL verbinding laten aanleggen maar dan analoog. Volgens de technische dienst van KPN zou dat geen probleem moeten zijn (er is een tweede aderpaar aanwezig) maar aanvragen via Online en Telfort zijn afgewezen vanwege "technisch onmogelijk". Nu heb ik net KPN aan de lijn gehad en de call-center medewerkster zegt dat een tweede verbinding mogelijk is maar wil die koppelen aan een van de bestaande ISDN telefoonnummers??? Nu heb ik wel 4 nummers gekoppeld aan de ISDN lijn waarvan ik er maar twee gebruik maar ik vertrouw dit niet helemaal. Het laatste wat ik wil is de ISDN lijn verliezen met de bijbehorende telefoonnummers.

Wie heeft ditzelfde traject al een keer bewandeld en kan me vertellen wat de beste route is.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Technisch is het zeker mogelijk, maar of het in het logistieke systeem van KPN goed gaat ..
Is het geen optie om gewoon een analoge lijn aan te vragen bij KPN, deze wordt dan op het vrije aderpaar gezet, en daarop vervolgens het adsl abbonement aan te vragen ?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Je moet je 2e ADSL-lijn aanvragen met newlineservice en die ISDN helemaal nergens noemen :)

Andere optie is een analoge lijn aanvragen bij KPN en daarop daarna ADSL aanvragen, wederom die ISDN niet noemen.

Aan de KPN-kant is het van jouw huis tot aan de centrale maar een bos koperdraden. Als je buren ISDN hebben en jij hebt POTS dan kun je nog steeds ADSL aanvragen. In die laatste 10m zit het hem niet. Paar klanten van het bedrijf waar ik werk heeft hetzelfde als jij: aantal POTS en ISDN-lijnen door elkaar en 2x ADSL.

Wat wel kan is dat je mogelijk een van de nummers van de ISDN hebt opgegeven bij je aanvraag, en daarop is geen ADSL mogelijk. Sowieso kan het volgens mij alleen op het hoofd-MSN maar belangrijker, er zit al ADSL op.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Naar mijn weten staat er altijd OF ISDN Signaal of Analoog signaal op 1 aderpaar.
Je hebt in huis als het goed is maar 1 ISRA punt (1 aderpaar meestal)

Als je meerdere aders in je ISRA punt hebt (is vrij zeldzaam) dan is het technisch mogelijk, maar word bijna nooit op 1 adres afgegeven.

Want meestal is dat voor huizen met bijvoorbeeld 1a, 1b etc.

Rondvraag bij een "goede" partij doet wonderen.. vraag eens bij de duurdere MKB ICT-boer wat informatie. Die weten al gauw iets meer...

Even niets...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
... niet correct - meestal 2 aderparen.

Ik heb hier zelf jarenlang 2 ISDN-2 lijnen in huis gehad (1 van de zaak en 1 van mezelf). Dat is meer de regel dan uitzondering. Alle huisaansluitingen vanaf een bepaalde periode zijn met minstens 2 aderparen uitgerust.

Wat Paul hierboven al zegt: nieuwe lijn aanvragen als new line service, zonder telefoondienst er op en die bestaande ISDN lijn nergens noemen. Dan wordt automatisch het 2de aderpaar in gebruik genomen. Contact telefoonnummer: geef je gsm nummer op, om problemen te voorkomen.

De extra nummers op je ISDN-2 lijn zijn wederom een reden voor verwarring bij onwetende callcenter en helpdesk medewerkers die meestal te jong / onervaren / onkundig zijn om iets van ISDN te snappen. Niet noemen.

[ Voor 48% gewijzigd door joopv op 16-05-2009 18:00 ]

• mhaket
Belbudget aanvragen is natuurlijk mogelijk maar als ik daar dan ADSL op aanvraag, zit ik dan nog steeds vast aan 1 jaar belbudget kosten? Of neemt de ADSL provider (bijv Telfort) deze dan over?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je een tweede lijn aanvraagt, moet KPN die leveren. Of het via een vrij aderpaar is, of dat er een nieuwe kabel vanuit de straat ingegraven moet worden, doet niet ter zake.
Zelf heb ik destijds (~2004) ook een tweede lijn aan moeten vragen, omdat mijn (redelijk exotische) provider geen linesharing wilde ondersteunen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De meeste huizen hebben inderdaad twee aderparen.

Het simpelste is om bij KPN een belbasis (of hoe ze dat ook noemen tegenwoordig, tientje per maand) aan te laten sluiten. Dan krijg je een telefoonnummer op die lijn en daarop kun je dan vrij simpel een ADSL aan vragen. Op het moment dat er een nummer is, namelijk, is het heel simpel. Zonder nummer moeten ze moeilijk doen en je weet hoe dat meestal afloopt..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Als je belbudget aanvraagt dan zit je inderdaad een jaar aan die kosten vast. Laat je de provider op kaal koper leveren, dan niet. Of er dan nog extra kosten aan dat kaal koper zitten weet ik echter niet.

Kaal koper/newlineservice zonder linesharing/whatever je provider het noemt is echter alleen mogelijk als er nog een aderpaar vrij is. Is er dat niet dan is KPN met belbudget de goedkoopste oplossing, KPN is bij mijn weten nog altijd gedwongen je die lijn te leveren tegen het vaste bedrag, al moeten ze er een kilometer kabel voor in de grond graven.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 11:39
De beste optie lijkt mij om een NLS (New Line Service) aan te vragen, hierdoor wordt er een nieuw of bestand aarderpaar gebruikt, en daar wordt dan weer een nieuwe DSL lijn opgeleverd.

Wat is je postcode / huisnummer? Kan dan eventueel wel een ISRA check voor je doen :)

edit hierboven: NLS zitten zeker extra kosten aan verboden, 8,50 excl btw :+ aan huur van de lijn.

[ Voor 15% gewijzigd door HiDNN op 16-05-2009 18:07 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De kosten van kaal koper zijn, net als bel-budget, een tientje per maand.

Er zijn providers die dit deel van je overnemen, maar je lapt toch dat ene tientje voor het koper.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een KPN lijn, incl. nummer, en daar ADSL op aanvragen. Qua kosten maakt het geen drol. En wie weet ga je dat nummer nog gebruiken ook...

Ey!! Macarena \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad: de kosten zijn over het algemeen hetzelfde. Echter heb je met telefoonabo gewoon minder lastigheid aan je broek ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mhaket
OK Belbudget lijkt dus de meest eenvoudige oplossing.

Wat als ik mijn ISDN nummers laat porteren naar een VOiP provider. Mijn ISDN abonnement houdt dan op te bestaan maar blijft mijn ADSL van Telfort dan wel gewoon op die lijn staan? Telfort beweert immers dat je geen rekening van KPN krijgt. Of moet je toch gewoon ' ergens' die 10 EUR aan KPN betalen?

Verwijderd

De kans is vrij groot dat bij het uitporteren van de nummers (ophef ISDN) de ADSL ook wordt opgeheven.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ISDN opheffen, is dus ook geen aansluiting meer in de centrale, dus weg koper.

Je zou natuurlijk ISDN weer terug kunnen zetten naar analoog, en dan 2 bel-budget abo's nemen, en op beide een ADSL abo'tje.

Als het gaat om de uptime te verhogen heb je aan 2 ADSL lijntjes er weinig. Ze zullen beide in de zelfde centrale zitten, en over de zelfde backbone lopen. Als lijn 1 eruit ligt, dan zal lijn 2 het hoogstwaarschijnlijk ook niet doen.

Dus als de continuiteit van een internet aansluiting belangrijk is, dan kan je beter 2 verschillende types nemen: ADSL & Cable.

Ey!! Macarena \o/

• mhaket
Blijft me wel verbazen dat KNP dus wel in staat is ADSL op een tweede lijn op te leveren en andere ISP melden dat dit niet mogelijk is. Willen ze gewoon de extra kosten niet? Wat als ik nu ADSL aanvraag bij bijv Telfort en aangeef dat er nog geen KPN lijn ligt. Gaat dat dan goed? Of heb ik dan (grote) kans dat ze de ISDN lijn slopen.....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je Telfort neemt, kost je dat dacht ik 20,- per maand. Als Telfort internet biedt zonder een KPN lijn, komt daar nog een tientje bij. Dat tientje is dus de kaalkoper.

Voor dat zelfde tientje wat je altijd kwijt bent, kan je dus nu een analoge lijn aanvragen, en daar je telfort op aanvragen.

Het enige is dat als je telfort dan zat bent, je KPN & Telfort moet opzeggen.

Qua kosten maakt het geen ene moer uit, en dan zit je altijd veilig.

Ey!! Macarena \o/

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Bij Telfort is er geen doorbelasting van de vaste lijn (zie http://internet.telfort.nl/shop/internet-productdetails.html)

Ik heb ook een tijdje 2 ADSL verbindingen gehad, 1 van Online (Orange) en daar heb ik later nog 1 van Telfort bij gedaan (die ik op dit moment nog gebruik :) )
Daarbij hoorde toen geen extra kosten, maar dat is op dit moment anders geloof ik (€50 euro aansluitkosten)
Heb toen der tijd tijdens het bestellen aangegeven dat ik niks had, geen ADSL en geen telefoon.

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Thesilence07 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:03:

edit hierboven: NLS zitten zeker extra kosten aan verboden, 8,50 excl btw :+ aan huur van de lijn.
Op de tweakdsl website staat daarnaast eenmalig voor NLS zonder graafwerkzaamheden 125 euro, met graafwerkzaamheden 590 (bron: http://www.tweakdsl.nl/?page=dsl/prices )
Overigens geen idee hoe dat met andere providers zit.

[ Voor 6% gewijzigd door _fm op 17-05-2009 18:57 ]

• mhaket
OK, nieuwe aanvraag gedaan bij Telfort. Nu via de website en overal aangegeven dat ik nog geen verbinding heb. Er komen nu idd 50 EUR bij vanwege aanleg lijn. Kijken wat er gaat gebeuren....

• mhaket
Update:

Ondertussen sta ik bij Telfort op stap 3" Technische werkzaamheden".

Waarom het nu wel gaat en bij de vorige aanvraag niet... :? 8)7

• mhaket
Update:
Afgelopen vrijdag modem ontvangen van Telfort met een brief dat maandag de lijn actief zou zijn. Kan het helaas nog niet testen maar het lijkt dus gelukt *O* :Y

• pequ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 08:39
mhaket, graag zou ik willen weten of je actie gelukt is!
Ik zit met hetzelfde probleem in een iets ander jasje nl:

Heb bestaande lijn isdn2 met adsl van telfort.
Wil via on-line (aanbieding FamilieHD via sateliet en i-net 20mbit + belweekend voor € 45,-) op analoge lijn adsl met bellen en wil mijn 5 isdn telnrs (voorlopig nog) niet kwijt.

Wanneer ik bij on-line mijn isdn noem dan is alles te kort en te klein en kan ik niet van de aanbieding gebruik maken, terwijl er in de voorwaarden van on-line staat dat de aanleg en de huur van de analoge lijn incl. is.

Via kpn analoge lijn aanvragen kost € 49,- in combinatie met een belbudget abbo!
Ik zou dus € 49,- + 12* € 10,95 kwijt zijn om van de aanbieding gebruik te kunnen maken!
Ik wil geen belbudget want ik heb isdn2 belvrij!

De analoge lijn is prettig vanwege de stabielere i-net verbinding en de (in theorie) hoger haalbare snelheid.(max. 8mbit hierzo).
Het voip bellen wil ik gebruiken om te testen of het een goede vervanger is en om dan later eventueel de kpn te vaarwel te zeggen zonder downtime (tel en i-net) incl. porteren van al mijn telnr's naar voip.

Mijn nachtmerrie zou zijn dat als je isdn niet noemt dat dan de nieuwe analoge lijn de huidige isdn gaat vervangen zonder waarschuwing van de kpn en dat ik dan opeens al mijn isdn nummers kwijt ben en ook zonder internet zit omdat telfort adsl ook nog op mijn isdn lijn aanwezig is!

Dus graag zou ik willen weten of het bij jouw allemaal goed verlopen is.

groeten S

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Ik heb hetzelfde gedaan. Ik had een belbudget met Online ADSL erop. Ik heb daarnaast telfort aangevraagd en bij de aanvraag neergezet dat ik geen internet en geen telefoon had. Telfort is vervolgens op het 2e aderpaar aangesloten en geactiveerd.

Nadat ik alles omgezet had, heb ik Online en KPN opgezegd en zit nu met een vrije 1e aderpaar en een bezette 2e aderpaar met telfort.

Geen centje pijn... maar dat kan natuurlijk uitzonderlijk zijn :)

Pvouput live

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Edit: Vraag niet meer van belang

[ Voor 96% gewijzigd door AnthonyD op 11-02-2010 11:03 ]

Pagina: 1