Laptop met backligt probleem

Pagina: 1
Acties:

• Aerogenes
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-03 15:43

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Topicstarter
Ik heb hier een Dell Inspiron 5160 met Backlight problemen.

Probleem:
backlight doet het alleen nog op de laagste intensiteit. Dit is natuurlijk te weinig voor gebruik overdag. Deze lage intensiteit wordt alleen weergegeven als de backlight in de hoogste stand staat (in te stellen in het BIOS of met de Fn combo) Alle standen lager dan maximaal resulteren in geen backlight.

Geen oplossing:
- Ik heb het scherm vervangen (er zat ook een verticale straap in het midden van het scherm in wit/paarse kleur); nu wel goed beeld met een vervangend scherm, maar de backlight vertoond het hierboven vermelde gedrag nog steeds.
- Inverter vervangen; op 99% van de google hits komt men met de defecte inverter als oplossing voor backlight problemen. vervangende inverter van zelfde type per ebay uit de states laten komen in de hoop dat dit de oplossing zou bieden, maar helaas... :( blijft 'zwartkijken'

Nu kan het dus zo zijn dat van beide schermen die ik hier heb de ccfl defect is, maar dat lijkt me stug......
Is het wellicht mogelijk dat de videokaart (GeForce FX 5200 Go) defect is en de backlight niet goed aan stuurt?

Voordat ik nu middels trail en error nog meer van de laptop ga vervangen (en het dus een dure bedoening wordt) eerst hier maar eens luisteren of iemand mij de goede kant op helpt! (bij voorbaat: _/-\o_ )

Edit: Ingeving: de ccfl aansluiten op de inverter van de ccfl in mij case: minstens 3x zoveel licht als op de inverter van het scherm zelf....nu wel goed leesbaar.... dus toch de inverter???

[ Voor 6% gewijzigd door Aerogenes op 16-05-2009 17:51 . Reden: ingeving ]

~~~~~~~~~~~

• Aerogenes

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Topicstarter
na 24 uur maar eens een schopje.... ;)

~~~~~~~~~~~

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
Ik denk dat je inverter niet goed wordt aangestuurd.

Maar dat ligt niet aan je videokaart, maar aan je moederbord.
Heb je ook al in de BIOS gekeken naar powersaving settings icm backlight?

• Aerogenes

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Topicstarter
Ik zou nog eens een BIOS flash kunnen doen, maar ik heb niet het idee dat dat iets op gaat leveren....

Aangezien het scherm enkel op de videokaart wordt aangesloten, welke dan weer op het mobo zit, dacht ik dat het aan de videokaart zou kunnen liggen.....

Ik ga nu eens een ander BIOS proberen.....

~~~~~~~~~~~

• Aerogenes

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Topicstarter
Helaas bied een bios flash geen oplossing..... (A08 stond er op nu A07 geprobeerd)
In het BIOS kunnen geen andere settings aangepast worden dan de standaard intensiteit op Batt en op AC (staan allebei op MAX)

|:(

~~~~~~~~~~~

• Aerogenes

Aerogenes

~~~~~~~~~~~

Topicstarter
Ter info: problem solved!

Met een andere videokaart is het probleem verholpen.... blijkbaar stuurt deze dus toch het backlight van de laptop aan!

~~~~~~~~~~~

Pagina: 1