Firefox ongelovelijk traag bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

Topicstarter
Al geruime tijd heb ik het probleem dat het opstarten van firefox (toch wel mijn favo browser) enorm lang duurt. Het kan zo zijn dan nadat ik het icoon gedrukt hebt dat ik soms 30 tot 40 seconden moet wachten voordat firefox bruikbaar is. Nu is dit vreemd aangezien dit het enige programma is dat zoveel tijd nodig heeft. Ter vergelijking: Nieuwste versie van photoshop start in 8 sec, office word 2007 in 4, internet explorer in max 6.

Nu heb ik het volgende geprobeerd:

1. Zoeken op tweakers > zoektermen 1. firefox traag 2. firefox opstarten > ik kwam op de volgende topics uit >

Pc erg traag bij gebruik Firefox

[Firefox 3] Start langzaam op

De tip uit dit laatste topic en de overige tips die gegeven worden in deze topics heb ik al geprobeerd. Niets uitgekomen

2. Plugins verwijderen > Ik heb alle plugins en themes verwijderd. Probleem blijft

3. Alle persoonlijke info uit firefox verwijderen > standaard instellingen, alle favorieten eruit > probleem blijft

4. Firefox opnieuw installeren, het gaat dus om de laatste versie > probleem blijft.

5. Verschil meten tussen firefox opstarten vanuit hibernation of opnieuw opstarten > klein verschil. Vanuit hibernation iets sneller maar max 3 tot 4 sec verschil...

6. Verschillende online virusscanners laten lopen, geen resultaten

7. Eigen virusscanner laten lopen (NOD32), geen resultaten

8. Hitman Pro laten lopen, wat kleine rotzooi verwijderd, probleem blijft onveranderd

Ik werk hier op een laptop met de volgende specs, schaamteloos uit de originele specs gejat >

Intel® Pentium Dual Core Processor T2330 (1,60 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)
15,4-inch WXGA (1.280 x 800) TFT-breedbeeldscherm
2GB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM
120 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
8x DVD+/-RW optisch station, met software
4-cel lithium-ion hoofdbatterij (24 W/h)
Dell™ Wireless 1390 802.11b/g Minikaart - Europa - alleen voor Pentium Dual Core

Draait verder op Windows XP SP3

Wie heeft enig idee waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 21:23

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je profiel eens kunnen verwijderen uit je AppData/Application Data map en kijken of dat helpt.

Verder kan je ook nog je snelkoppeling een /Prefetch:1 meegeven.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

Ik heb een tijdje deze gebruikt: http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

Misschien is het wat ; niet geschoten is altijd ...

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Probleem hoeft niet perse bij firefox te zitten prog gebruikt codecs drivers etc...
Drivers updaten wil nog soms helpen , daarna nog ff bootvis draaien?

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54

Reinier

\o/

Ik herken het, op een HP laptop, m'n HTPC en, in iets mindere mate, m'n nieuwe EEE PC... erg irritant, en het lijkt niets met themes of add-ons te maken te hebben.

FF afsluiten duurt overigens ook soms belachelijk lang, het proces loopt nog een flinke tijd door (zodat FF meteen opnieuw starten nooit lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:43:
Je zou je profiel eens kunnen verwijderen uit je AppData/Application Data map en kijken of dat helpt.

Verder kan je ook nog je snelkoppeling een /Prefetch:1 meegeven.
Dit heb ik gedaan. Firefox bleef daarna (zelfs na opnieuw opstarten) zeggen dat het firefox proces al draaide maar niet reageerde. Firefox verwijderd met alles erop en eraan, opnieuw gedownload en alle favorieten weer terug geimporteerd.

Wonder boven wonder is de opstarttijd nu meer dan gehalveerd richting +/- 8 sec opstarten en zo'n 3 sec napruttelen. Nog steeds geen heldentijd maar een stuk beter! Tnx...
Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:55:
Ik herken het, op een HP laptop, m'n HTPC en, in iets mindere mate, m'n nieuwe EEE PC... erg irritant, en het lijkt niets met themes of add-ons te maken te hebben.

FF afsluiten duurt overigens ook soms belachelijk lang, het proces loopt nog een flinke tijd door (zodat FF meteen opnieuw starten nooit lukt).
Ja irritant toch? Ik had inderdaad ook dat het proces nog een flink tijd doorloopt. Ook bv dat als je nederland.fm draait en je drukt op afsluiten, alles weg is maar de muziek nog even 5 sec doorgaat. Hoe irritant!
BoomSlang schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:53:
Probleem hoeft niet perse bij firefox te zitten prog gebruikt codecs drivers etc...
Drivers updaten wil nog soms helpen , daarna nog ff bootvis draaien?
Laatste codec pack staat erop, laatste grafische drivers ook net als alle updates van windows. Overigens met geen enkel ander programma problemen op dit moment...

Het is nu dus allemaal semi-opgelost. Het is nog steeds teveel maar een stuk acceptabler! :)
Strikie schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:44:
Ik heb een tijdje deze gebruikt: http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

Misschien is het wat ; niet geschoten is altijd ...
Dit is ideaal. Zo blijft firefox altijd 'opgestart' maar verborgen. Tnx!

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 83168 op 16-05-2009 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 21:23

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat sowieso scheelt is de snelheid van je harde schijf, hoe lager de accestijd, hoe sneller je Firefox opstart, zo start op een SSD Firefox vele malen sneller op dan een 5400rpm IDE-schijf.

Aangezien het hier om een 5400rpm-schijf gaat zul je nooit de opstartsnelheden halen die je op een destkop met een 7200rpm schijf haalt.

Maar mooi dat met het verwijderen van je profiel de boel toch weer sneller opstart.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
office word 2007 in 4, internet explorer in max 6.
dit klinkt ook niet echt gezond, volgens mij heb je gewoon een clean windows installatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fespen schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:19:
[...]

dit klinkt ook niet echt gezond, volgens mij heb je gewoon een clean windows installatie nodig.
Office 2007 in 4 sec is meer dan snel genoeg, explorer doet het in 4 tot 6 sec. Vanaf een verse opstart vind ik dat meer dan snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Niet online
Anoniem: 83168 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:38:
[...]

Office 2007 in 4 sec is meer dan snel genoeg, explorer doet het in 4 tot 6 sec. Vanaf een verse opstart vind ik dat meer dan snel genoeg :)
gaat er niet om wat je vind, maar wat normaal is.
explorer hoort toch wel binnen 2 seconden te starten na een reboot.
als dat niet lukt is het logisch dat firefox ook traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:43
Heb je al eens geprobeerd een nieuw profiel aan te maken in je firefox? Misschien is een deel van je oude profiel corrupt, en zorgt dat voor de vertraging..

De profielmanager kan je starten met het commando "firefox.exe -p"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

fespen schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:14:
[...]

gaat er niet om wat je vind, maar wat normaal is.
explorer hoort toch wel binnen 2 seconden te starten na een reboot.
als dat niet lukt is het logisch dat firefox ook traag is.
Onzin, op een Pentium Dualcore T2330 is <6 seconden echt prima hoor. Zo snel is de T2330 nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

... Misschien toch gewoon Google Chrome gebruiken? Start binnen de seconde op. Dit is echt handig als je een snelle browser wilt, wanneer je meer add-ons wil gaan gebruiken blijf je toch beter bij ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Heb je Firefox al eens in Safe Mode opgestart en enkele zaken aangevinkt om te resetten en dan terug normaal geopend?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Niet online
pat42 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:19:
[...]

Onzin, op een Pentium Dualcore T2330 is <6 seconden echt prima hoor. Zo snel is de T2330 nou ook weer niet.
6 seconden prima???
mijn 6 jaar oude computer doet er niet eens 3 (denk eerder 2) seconden over als internet explorer voor het eerst wordt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

fespen schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:12:
[...]

6 seconden prima???
mijn 6 jaar oude computer doet er niet eens 3 (denk eerder 2) seconden over als internet explorer voor het eerst wordt gestart.
Maximaal 6 seconden hè. Daarnaast kan IE7 (8 weinig ervaring mee) soms best wat tijd nodig hebben, zeker als er ook plugins, toolbars of andere zooi meegeladen moet worden. Daarbij hebben we het over een notebook met 5400rpm schijf, wat ook nogal van invloed kan zijn. Als IE in 4 à 5 seconden voor het eerst opstart is dat misschien niet supersnel, maar niet direct reden om het probleem bij 'de computer in het algemeen' te zoeken ipv bij Firefox.
Pagina: 1