• Crowmeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 22:16

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Toen ik gisteren mijn machine bootte kreeg ik de melding:
Overclocking failed, press F3 to reset to default value.
Dat heb ik maar gedaan, de PC bootte zonder issues en heb de hele dag kunnen werken. Het rare is dat ik helemaal niks heb overgeclockt aan mijn CPU of GPU, sterker nog ik denk dat ik nog nooit de bios in ben geweest op deze machine.

Echter als ik nu mijn machine start hoor ik de fans draaien, het power lampje brandt maar daarmee houdt het op. Op de monitor krijg ik niks te zien en ook de randapparatuur krijgt geen stroom lijkt het (Tobo lampjes gaan niet aan, lampjes op de muis gaan niet aan, externe HD gaat niet aan)

Ik 'hoop' dat het aan CPU, Mobo of RAM ligt en ik simpelweg een nieuwe kan kopen (vandaag nog) maar ik kan erg weinig testen atm :) Mbt testen, ik heb (en ben nog steeds) flink gegoogled, maar ik kom niet veel verder dan dat het toch een hardware issue KAN zijn.

Bij deze ook mijn specs: gallery: Crowmeister

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55
Bios batterij al eens eruit gehaald en er weer in? (bios reset)

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Aha! Dat heeft eenmalig mogen werken Spokje. Ik kreeg dit scherm voor me:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/xcocpf.jpg

Ik koos voor F1 en heb alleen de tijd ingesteld. Toen deed ik exit and save, de PC ging uit (wat ik eigenaardig vond, ik had gedacht dat 'ie door zou gaan met booten). Toen ik de PC hierna weer aanzette gebeurde er weer helemaal niks.

BTW CMOS Checksum Bad klinkt niet goed ;)
* Crowmeister gaat nog wat Google-en.
Als Tweakers nog iedeen hebben heel graag

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Verwijderd

Nog eens bios reset d.m.v. bios batterij eruit en er weer in. En daarna F2?
Lijkt erop dat je bios een beetje corrupt is geworden of te wel kapot moederbord.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:21

nIghtorius

Poef!

Crowmeister schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:28:
Aha! Dat heeft eenmalig mogen werken Spokje. Ik kreeg dit scherm voor me:

[afbeelding]

Ik koos voor F1 en heb alleen de tijd ingesteld. Toen deed ik exit and save, de PC ging uit (wat ik eigenaardig vond, ik had gedacht dat 'ie door zou gaan met booten). Toen ik de PC hierna weer aanzette gebeurde er weer helemaal niks.

BTW CMOS Checksum Bad klinkt niet goed ;)
* Crowmeister gaat nog wat Google-en.
Als Tweakers nog iedeen hebben heel graag
CMOS Checksum bad mag dan wel niet goed klinken, maar dat is verwacht gedrag wanneer je de BIOS reset. alle instellingen in de CMOS staan op 0 en het controlegetal staat op 0. Dit klopt dan niet en krijg je dus een melding. Kan geen kwaad.

Krijg je telkens een CMOS checksum bad error bij het opstarten zelfs wanneer je niet de BIOS gereset hebt, dan is je BIOS batterij aan vervangen toe.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
nIghtorius schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:34:
[...]

CMOS Checksum bad mag dan wel niet goed klinken, maar dat is verwacht gedrag wanneer je de BIOS reset. alle instellingen in de CMOS staan op 0 en het controlegetal staat op 0. Dit klopt dan niet en krijg je dus een melding. Kan geen kwaad.

Krijg je telkens een CMOS checksum bad error bij het opstarten zelfs wanneer je niet de BIOS gereset hebt, dan is je BIOS batterij aan vervangen toe.
Batterij vervanging lees ik ook terug, is het zo simpel dat deze leeg is? Het moederbord is pas een jaartje oud ofzo.

Als ik mijn BIOS niet reset (door batterij er uit en er in) krijg ik helemaal niks, geen beeld geen niks.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:33:
Nog eens bios reset d.m.v. bios batterij eruit en er weer in. En daarna F2?
Lijkt erop dat je bios een beetje corrupt is geworden of te wel kapot moederbord.
Zal ik eens proberen, ik weet niet of het probleem (wat het dan ook is) permanent weg gaat

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:27

Sebazzz

3dp

Crowmeister schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:37:
[...]

Batterij vervanging lees ik ook terug, is het zo simpel dat deze leeg is? Het moederbord is pas een jaartje oud ofzo.
Dat kan zomaar zijn hoor. Met mijn huidige PC had ik ook ineens dat de BIOS batterij leeg ging. Het begon met dat Windows verkeerde tijden aangaf, daarna verkeerde datums, licensies die verlopen waren omdat de datum te vroeg stond, en uiteindelijk steeds meer vreemd dingen. Uiteindelijk zag ik dat in de BIOS de datum op ergens in 2000 stond en toen besloot ik maar de batterij te vervangen. Sindsdien doet mijn PC het weer goed.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Thanks guys. Dan hop ik maar even naar de shop om de batterij te vervangen.
Hoe kom ik er achter though wat voor een type batterij het is? Voltage etc etc

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Crowmeister schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:09:
Thanks guys. Dan hop ik maar even naar de shop om de batterij te vervangen.
Hoe kom ik er achter though wat voor een type batterij het is? Voltage etc etc
Zijn allemaal het zelfde. Je mag best een batterij er in stoppen van een moederbord dat 5 jaar oud is, of net nieuw.

Verder staat de info van de batterij gewoon op dat ding zelf. Het zijn voor zover ik weet zijn het altijd CR2032 batterijen. Die zijn ook allemaal 3V.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 16-05-2009 14:16 ]

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:13:
[...]

Zijn allemaal het zelfde. Je mag best een batterij er in stoppen van een moederbord dat 5 jaar oud is, of net nieuw.

Verder staat de info van de batterij gewoon op dat ding zelf. Het zijn voor zover ik weet zijn het altijd CR2032 batterijen.
Thanks. * Crowmeister moet eerst zoeken dan blaaten

Ik lees ook dit:

6) SPECIAL STEPS
a) remove CMOS battery (CR2032)
b) move CLRTC jumper from pins 1-2 to pins 2-3
c) wait 5-10 seconds
d) move jumper back to pins 1-2
e) replace CMOS battery

Wat voor een jumpers hebben ze het over, cq moet ik hier rekening mee houden of is vervangen genoeg?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om de BIOS te resetten hoef je niet perse jumpers te gebruiken. Als je de stekker uit de PC hebt is even een paar keer op de aan en uit knop drukken genoeg. Dan wil de PC aan gaan en verbruikt alle stroom die hij nog heeft. Dan kan de BIOS batterij er weer in en is de BIOS gereset.

Is veel sneller en makkelijker dan prutsen met jumpers of wachten.

Puur voor vervangen is het gewoon, oude er uit, en nieuwe er in. Wat jij aangeeft zal wel de officiele manier zijn, maar echt nodig is dat niet. Niemand hier op tweakers zal het op die manier doen, en het gaat altijd goed.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 16-05-2009 14:26 ]

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Hm niet goed nieuws, nieuwe batterij heeft niet geholpen.

Als ik voor F1 kies stel ik de datum/tijd in, kies ik voor Save and Exit en gaat de PC uit. Zet ik 'em weet aan gebeurd er niks.
Als ik voor F2 kies start de pc gewoon op zonder problemen, maar ja de tijd. Dus windows (en alle andere dingen) denkt dat het 31-12-2001 is.

Hebben jullie nog ideeen?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Crowmeister schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:17:
Hm niet goed nieuws, nieuwe batterij heeft niet geholpen.

Als ik voor F1 kies stel ik de datum/tijd in, kies ik voor Save and Exit en gaat de PC uit. Zet ik 'em weet aan gebeurd er niks.
Als ik voor F2 kies start de pc gewoon op zonder problemen, maar ja de tijd. Dus windows (en alle andere dingen) denkt dat het 31-12-2001 is.

Hebben jullie nog ideeen?
Kan je eens een bios update flashen vanuit windows of via een usb-stick?
Als je bios corrupt is kan dit het probleem misschien oplossen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn aangezien hij nu al problemen heeft met het bios, kan het na het flashen wel eens over zijn met het moederbord.

Verwijderd

Weetje zeker dat de nieuwe batterij goed contact maakt, misschien ff schoonmaken?

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
DennusB schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:19:
[...]

Kan je eens een bios update flashen vanuit windows of via een usb-stick?
Als je bios corrupt is kan dit het probleem misschien oplossen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:39:
Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn aangezien hij nu al problemen heeft met het bios, kan het na het flashen wel eens over zijn met het moederbord.
Toch geprobeerd en het lijkt goed te zijn gegaan! Tijd ingesteld in bios, save and exit. En toen ging de pc NIET uit en starte netjes windows op, phew.

Zou het dan een corrupte bios zijn geweest? Ik zit steeds aan software gerelateerde dingen te denken maar dat kan het natuurlijk niet zijn.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:27

Sebazzz

3dp

Tsja, BIOS zit toch op een EEPROM chip. Deze zou niet zomaar gewist mogen worden, maar je weet nooit. Verbaast mij trouwens dat er nog geen virussen zijn die je BIOS om zeep helpen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Volgens mij zijn die er wel. ;)
Maar tegenwoordig worden veel virussen en andere troep gebruikt om geld te verdienen en het lijkt me niet dat moederbord fabrikanten betalen voor die dingen. ;)
Pagina: 1