hoe verwissel ik m'n processor

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views

• pmosullivan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb een m2npv-vm moederbord en ik wil er en am2 dual-core in doen (voor audio bewerking). Ik dacht aan de AMD Athlon 64 X2 5200+. Nou vroeg ik me af kan daar gewoon zo'n goedkoop ventilatortje op die nu om m'n sempron 3000+ processor zit, of soldeer ik dan de boel aan elkaar vast. En waar moet ik nog meer rekening mee houden met m'n processor verwisselen (andere voeding??, koel voeistof?? remkabels??).

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 09:57

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat voor voeding heb je nu?
Koelvloeistof? Remkabels? T is geen auto hoor :+

Processor wisselen is simpelweg koelblok eraf, beveiliging losmaken, processor eruit wippen en nieuwe erin. Als je een boxed processor koopt, de bijgeleverde koeler erop monteren. Bij een bulk processor een compatibele koeler kopen en monteren.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-04 09:11
Als je die CPU in "Boxed" uitvoering koopt krijg je daar een passende koeler bij.
Hoe je de CPU en de koeler precies erop zet (want het is eigenlijk gewoon klik-werk, komt geen soldeerbout bij te pas hoor!) kijk je in de handleiding van je moederbord en/of hier: Hoe bouw ik een PC? .

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

1. koeler er af halen
2. cpu van moederbord afhalen.
3. koeler schoonmaken (koelpasta er af halen)
4. nieuwe cpu in moederbord stoppen
5. koelpasta erop en cpu koeler er op zetten

Bij het kopen van een cpu zit een boekje, (boxed versie). Hierin staat hoe de installatie werkt.

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

http://www.youtube.com/watch?v=prcd2wqIgVQ
En dan in de rechter lijst nog een hele rij aan filmpjes die over hetzelfde gaan. Kijk het eens door, dan moet het wel goed gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de handleiding van je moederbord er eens bij, daar staat precies in hoe je een cpu kan plaatsen.

Dit topic gaat dicht wegens te weinig inzet en een behoorlijk onzingehalte.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:03
Dit gaat gewoon werken hoor, bij de cpu zit ook gewoon een koeler bij, mocht de koeler die bij je Sempron kwam niet passen/niet goed genoeg zijn. (ga me nu niet meteen belachelijk maken, ik heb totaal geen ervaring met AMD :+)

Koeler verwijderen van moederbord door de 2 clips los te maken
Pootje van socket optillen
Met 2 vingers aan weerszijden van de cpu de cpu uit het socket tillen
Nieuwe cpu plaatsen
Pootje van socket weer 'dicht' klappen
Koeler plaatsen die bij de nieuwe cpu kwam
Fan aansluiten op moederbord

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 16-05-2009 12:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet je hem natuurlijk wel op slot doen... :X

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Het is verfrissend om een beetje humor in een post te zien, ook al ben je hier nieuw (remkabels 8)7 )

Even kort een checklist voor nieuwe CPU:
  • is hij gesupport op je moederbord? Antwoord vind je op de site van de fabrikant. Hopelijk heb je daar al gekeken, iig is deze CPU geen probleem op dit mobo.
  • gaat je voeding het trekken? Bij high-end kan het een probleem zijn, in de mid-range/low-end zelden. Hier kun je opzoeken wat de TDP (Thermal Design Power) is van de CPUs. Voor de AM2 Sempron 3000+ kan het ofwel 35W danwel 62W zijn, waarbij je van 62W uit mag gaan. De AM2 X2 5200+ komt op 65W. Dat is welgeteld 3W meer. Non-issue dus in dit geval.
  • koeler? Koop een boxed CPU (toch niet duurder dan tray), dan krijg je een geschikte erbij.
  • BIOS update? Op de Asus site waar ik hierboven naar linkte staat ook welke BIOS versie je minimaal nodig hebt voor deze CPU. Als je nu een oudere versie draait, moet je updaten.
  • OS? Als je van een single core naar een dual core CPU gaat moet je OS dat ook ondersteunen. Bij Windows moet je daarvoor een andere HAL installeren. Beetje zoekwerk over hoe dat te doen levert veel info op. Geen zin in ingewikkelde zooi? Gewoon na CPU upgrade Windows er nog een keer opzetten. Bij MacOS hoef je niets te doen, bij Linux moet je zorgen dat je een SMP-kernel laadt (voorzover niet al aanwezig).
Zoals je kunt zien heb je in dit geval nauwelijks hardwarematige aandachtspunten, het gaat puur om de software ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.