Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een MacBook (met Leopard OS X 10.5.6) en had besloten een externe HD te kopen om mijn media files op te slaan. Ik zag de Toshiba PX1396E-3T01 1TB voor minder dan €80 en vanwege de goede reviews (stil, cool, en de aan/uit knop) besloot ik die te kopen. Er stond nog op de doos dat het een schijf voor Windows was, maar mij werd verteld dat het prima zou werken onder Mac OS X, en eerlijk gezegd heb ik geen verstand van de verschillende filesystemen, dus geloofde het allemaal wel.

Ik kon de schijf niet formatteren in HFS+ en aangezien veel van mijn files groter zijn dan 4GB is FAT32 geen optie. Na enig zoeken heb ik toen NTFS-3G geinstalleerd, en vervolgens de disk als NTFS geformatteerd. Nu was het geen probleem om grote files weg te schrijven. Ik heb vervolgens alle data van 2 kleine schijven tegelijk gekopieerd naar deze harde schijf. Aan het begin van het kopieren heb ik nog gekeken of ik de geschreven files ook kon lezen en dat ging prima.

Toen een uur of 6 later alle files waren gekopieerd kon ik de schijf echter niet meer lezen. Iets leek te hangen, maar ik kon niet zien wat. Na een restart nog niks. Disk Utility kon nog wel zien dat ondertussen 300GB van de schrijf was gebruikt, maar geen van de opties waren open voor de disk behalve "erase". Ook viel me op dat de disk zelf nog als MS-DOS (FAT) stond vermeld, terwijl de partitie wel NTFS was. De disk zelf NTFS maken lukt niet.

Ondertussen alles maar weer verwijderd. Opnieuw een paar files overgezet (ook groter dan 4GB) en die kan ik prima lezen en afspelen. Maar nu ben ik bang dat als ik hem weer vol zet hij weer onleesbaar wordt.

Wat doe ik fout? En zijn deze problemen niet aanwezig met Paragon's NTFS for Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:26: En zijn deze problemen niet aanwezig met Paragon's NTFS for Mac?
Het kan natuurlijk zijn dat je een probleem bent tegengekomen dat specifiek is voor de NTFS-3G driver, en dat de software van Paragon dat probleem niet heeft, en dus wel gewoon werkt. Enige manier om daar achter te komen is door het te proberen. Mijn ervaring met Paragon is erg goed, maar dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen.

Overigens knap voor iemand die er niet zoveel van weet, toch deze software weet te vinden.
Overigens: gebruik je ook Windows? Zonee, waarom dan niet gewoon in HFS+ formatteren? Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, Disk Utility geeft gewoon die optie.

[ Voor 20% gewijzigd door thaan op 16-05-2009 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Selecteer de disk in Disk Utility en kies voor partition. Zet het volume scheme op "1 partition". Bij Volume information voer je een naam in voor de disk, en kies je 'Mac OS Extended (journaled) als format. Klik op apply, wacht even, en je hebt een HFS+ disk.

voila!

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal Paragon eens proberen, hoewel het natuurlijk niet ideaal is, want dan komt er nog eens $40 voor de software bovenop de prijs van de harde schijf.

Ik gebruik geen Windows (of in ieder geval zelden, ik heb wel Windows runnen onder VMWare Fusion, maar da's slechts om websites te testen onder Internet Explorer). Ik heb geprobeerd de harde schijf in HFS+ te formatteren, maar kreeg iedere keer een foutmelding (gewoon een nummer, "error 0", zonder verdere uitleg), dus ik dacht dat de schijf gewoon niet voor Mac kon worden geformatteerd. Is het zo dat sommige schijven alleen als NTFS of FAT32 kunnen worden geformatteerd en niet in NFS+? Bij de system requirement op de doos stond ook alleen Windows vermeld, niet Mac OS. (Sorry, ik ben echt een newbie wat dit betreft, die termen ken ik echt pas sinds gisteren ;))

Zou het misschien kunnen zijn dat ik iets te fanatiek was met kopieren naar de harde schijf? Ik was vanaf 2 andere disks tegelijk aan het kopieren, beide met grote files (sommige 4GB+), en ook nog eens van de harde schijf van mijn MacBook zelf. Zou ie gewoon kunnen zijn gecrasht ofzoiets?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:17:
Selecteer de disk in Disk Utility en kies voor partition. Zet het volume scheme op "1 partition". Bij Volume information voer je een naam in voor de disk, en kies je 'Mac OS Extended (journaled) als format. Klik op apply, wacht even, en je hebt een HFS+ disk.
Heb ik gedaan maar dat lukte niet. De foutmelding die ik krijg is "Volume Erase Failed. Volume Erase failed with the error: the underlying task reported failure on error." waarna de schijf wordt ge-ejecteerd.

Trouwens, ik heb hem gekocht om als hard drive aan te sluiten op mijn WD-TV mediaspeler, en die staat alleen FAT32, NTFS en NFS+ HFS+ (not journalled) toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:48:
[...]

Heb ik gedaan maar dat lukte niet. De foutmelding die ik krijg is "Volume Erase Failed. Volume Erase failed with the error: the underlying task reported failure on error." waarna de schijf wordt ge-ejecteerd.

Trouwens, ik heb hem gekocht om als hard drive aan te sluiten op mijn WD-TV mediaspeler, en die staat alleen FAT32, NTFS en NFS+ (not journalled) toe.
Dan moet je zowieso kiezen voor Mac OS X Extended kiezen, niet voor de versie met Journalled erachter.
NFS is iets anders dan HFS, staat er echt NFS+ not journalled of HFS? Redelijk cruciaal.

Je schijf zou niks te zeggen moeten hebben over welk bestandssysteem erop staat, klinkt alsof er iets mis mee is.

[ Voor 6% gewijzigd door thaan op 16-05-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NFS is iets anders dan HFS, staat er echt NFS+ not journalled of HFS? Redelijk cruciaal.
Sorry, het is idd HFS+. Ik ben echt een newbie wat FS betreft, dus had effe wat termen door elkaar gehaald.
Je schijf zou niks te zeggen moeten hebben over welk bestandssysteem erop staat, klinkt alsof er iets mis mee is.
Je bedoelt dus dat een harde schijf altijd als HFS+ zou moeten kunnen worden geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:38
Inderdaad een 'bestandssysteem' is gewoon een softwarematige indeling. Elke harde schijf kan je indelen in elk gewenst bestandssysteem, van FAT16 tot HFS+ en de rest.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:09:
[...]

Sorry, het is idd HFS+. Ik ben echt een newbie wat FS betreft, dus had effe wat termen door elkaar gehaald.

[...]

Je bedoelt dus dat een harde schijf altijd als HFS+ zou moeten kunnen worden geformatteerd?
Wat Zpaz zegt, elke harde schijf kan elk willekeurig FileSystem hebben. Dit klinkt als een slecht hardeschijfje, Jammer dat je de SMART niet kunt uitlezen omdat hij in zo'n kastje zit, anders kon je zien of er wat mis mee was, en of hij niet al eerder aan iemand is verkocht.

Persoonlijk zou ik er mee teruggaan, kan ook best zo zijn dat je NTFS-3G driver de problemen niet veroorzaakte, maar een rotte harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een 'bestandssysteem' is gewoon een softwarematige indeling. Elke harde schijf kan je indelen in elk gewenst bestandssysteem, van FAT16 tot HFS+ en de rest.
Ok. Dan moet er een ander probleem zijn. Ik heb de schijf nogmaals proberen te formatteren (1 partitie, HFS+ not journaled) maar krijg de foutmelding: "Partition Failed. Partition failed with the error: file system formatter failed." Ik krijg die foutmelding ook als ik 2 partities probeer aan te maken, eentje FAT32 en eentje HFS+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hem wel formatteren tot 1 FAT32 partitie, geen probleem. Maar dan kan ik mijn 4GB+ files niet kwijt. Ik heb hem juist gekocht omdat ik die nergens meer kwijt kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kijk eens in Console (/Applications/Utilities) onder 'All messages' of er meer info verschijnt tijdens het formatteren? Dan kan je misschien ook nagaan wat er precies misgaat; I/O errors of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben effe naar de winkel teruggegaan (myCom), en het lukte ze daar ook niet om hem op een Mac tot HFS+ te formatteren. Toen is ie op een Windows PC aangesloten, is de "partitie weggegooid" zodat de schijf leeg was "als nieuw", en vervolgens lukte het formatteren wel.

Dat "partitie weggooien" (zoals ie het formuleerde), zou ik dat ook op mijn Mac kunnen? Ik ga nu de disk eens volzetten, kijken of het nu wel werkt.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:20
Je moet ook de HD niet gewoon wissen als je er HFS van wilt maken, maar je moet hem ook eerst overschrijven met nullen. Zie het helaas wel wat vaker voorbijkomen.

Dus als je kiest voor HFS en je schijf een naam geeft, dien je eerst op opties te klikken, kies je overschrijven met nullen en dan kies je op wissen. Dit moet normaal gezien wel lukken.

Lukt dat niet, dan is er toch iets mis met je HD :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:09:
Ik ben effe naar de winkel teruggegaan (myCom), en het lukte ze daar ook niet om hem op een Mac tot HFS+ te formatteren. Toen is ie op een Windows PC aangesloten, is de "partitie weggegooid" zodat de schijf leeg was "als nieuw", en vervolgens lukte het formatteren wel.

Dat "partitie weggooien" (zoals ie het formuleerde), zou ik dat ook op mijn Mac kunnen? Ik ga nu de disk eens volzetten, kijken of het nu wel werkt.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Van mycom verwacht ik dan om eerlijk te zijn ook niet zo enorm veel als het gaat om Mac kennis, aangezien 99% van wat ze verkopen Windows spul is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 23:22

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Ik had ook problemen met het herpartitioneren van een FAT32 schijf naar een Macpartitie, kreeg ook steeds onbeduidende foutmelding vanuit Disk Utility, later bleek dat ik onder het tabblad partition op de knop options moest klikken en de partition scheme moest instellen op GUID, deze stond bij mij op MBR.

[ Voor 3% gewijzigd door StefSOFT op 20-05-2009 11:44 ]

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 12:08
Ik kwam net je reactie tegen bij mijn review van deze schijf.

Ik zie dat je al flink geholpen word. Ik ben zelf geen enkele problemen tegen gekomen. Ik heb in de Disk Utility onder "Partition" 2 partitions geselecteerd en toen 1 FAT32 gemaakt en 1 HFS+. Aangezien ik geen problemen tegen kwam weet ik ook niet wat hier aan de hand was.

Maar begrijp ik het goed dat hij het nu wel doet?
Pagina: 1