GA-MA790XT-UD4P pulserende cpu fan, geen POST

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09-2022
Ik ben een nieuwe game pc in elkaar aan het zetten. Hiervoor heb ik groten deels de "best by guide" gevolgd.
Ik had nog wel een "Artic Cooler Silitium T pro" kast met 500 w voeding staan en ipv van de "Sapphire HD 4890" heb ik gekozen voor 2 x "Sapphire HD 4770" in CF. Ook maak ik gewoon gebruik van de meegeleverde standaard cpu fan. Voor de rest:

AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
OCZ OCZ3G13334GK
Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB
Samsung SH-S223F

De eerste verassing was dat de ATX formfactor is veranderd. De oude kast heeft nog een breedte van 244 mm. De moederbord heeft een breedte van 233 mm. Daardoor kwamen 3 gaten niet overeen. Een gat heeft aardcontacten. Dus voor dat ene gat heb ik een gaatje in de kast geboord en een koperen afstandhouder geplaatst. Voor de andere twee gaten heb plastic afstandhouders.

Nadat alles was aangesloten bleek de het geheel niet te werken.
De CPU fan kwam op, na ca. 2 sec geeft het gas terug, om daarna weer op te komen, enz...
De monitor geeft niets aan en er is ook geen "vocal post".

Ik heb van alles geprobeerd waaronder ook een andere voeding "OCZ Voeding PCP&C Silencer 750 Quad 750 Watt".
Uiteindelijk was alleen de processor, cpu fan, 1 dimm, 1 videokaart en de power-switch-connector aangesloten. Echter steeds het zelfde: een langzaam onregelmatig pulserende cpu-fan....

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb ook wel eens met mATX bordjes dat niet alle schroefgaatjes in de kast worden gebruikt omdat het mobo net een cm kleiner is. Of dat er geen schroefgaatje zit. Dat is geen probleem, je hoeft geen extra gaatjes te boren.

Kwa aarding hoef je je ook niet druk te maken, dat gaat wel via de overige afstandbusjes.

Haal dat afstandbusjes in het geboorde gaatje maar weg, of vervangen voor eentje van plastic.
Misschien dat de pc dan wel weer opstart.

[ Voor 18% gewijzigd door Plakjekaas op 16-05-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou alles maar uit de behuizing halen lijkt wel wat op kortsluiting.
Maar test maar verder aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zou ik zeggen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Die heb ik inderdaad doorgelezen en ik kwam uiteindelijk bij "de koude start" problemen.
Kan ik de mobo gewoon op de (houten) tafel buiten de kast draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja hoor is zelfs beter want hout geleid sowieso geen stroom, terwijl die in kast nog wel eens kortsluiting kan maken.
Het enige nadeel is dat er geen airflow is als je de onderdelen niet in de kast hebt, dus het wordt wat warmer als je er geen fans opricht. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Ik heb uiteindelijk mobo, processor,cpu-fan en een reepje geheugen in een andere (werkende) computer ingebouwd. Bovenstaande 4 waren niet inwisselbaar met de andere computer componenten.

Uiteindelijk bleek niet de cpu-fan het pulserende geluid te maken, maar de videokaart. Alle video-kaarten heb ik later in de werkende computer getest en daar kwamen de post messages wel steeds op.

Uitgaande van de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" vermoed ik dat de mobo gewoon gaar is.
Dat is dus een RMA opsturen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Ik heb het moederbord teruggekregen. Die zou volgens Azerty gewoon goed werken.
De volgende verdachte is dan de processor, maar volgens Yorcom (waar ik de proc. besteld had):

[quote] Ik ben bang dat er iets incompatibel is of niet helemaal juist geïnstalleerd is. Een dergelijk probleem met een defecte processor komt vrijwel niet voor. [\quote]

Incompatibel kan ik mij niet voorstellen. Een am3 bord, een am3 processor en ddr3 dims. Niet juist geïnstalleerd is in de minimale opzet ook uitgesloten.

Wat is jullie ervaring? Hebben jullie wel eens een defecte processor gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kans op een kapotte CPU is bijna nog minder dan 0%. ;)

Kan wel zijn dat het mobo een verouderd bios bezit, die weigert te werken met de huidige CPU, al is die kans maar klein bij dit mobo.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
misschien moet je je bios updaten.

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Hoe doe ik dat? Ik krijg geen beeld. Scherm krijgt geen signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 12:27

Wiebbe

<none />

R_G schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:12:
Ik heb het moederbord teruggekregen. Die zou volgens Azerty gewoon goed werken.
De volgende verdachte is dan de processor, maar volgens Yorcom (waar ik de proc. besteld had):

[quote] Ik ben bang dat er iets incompatibel is of niet helemaal juist geïnstalleerd is. Een dergelijk probleem met een defecte processor komt vrijwel niet voor. [\quote]

Incompatibel kan ik mij niet voorstellen. Een am3 bord, een am3 processor en ddr3 dims. Niet juist geïnstalleerd is in de minimale opzet ook uitgesloten.

Wat is jullie ervaring? Hebben jullie wel eens een defecte processor gekregen?
Om eerlijk te zijn! Ik heb precies dezelfde opstelling gekocht, ook via de best buy guide. Alles in elkaar geprikt (vandaag nog) en helemaal niks! Ik hoor de fans aan gaan op de videokaart en system fans maar geen piepjes of wat dan ook..

Alles eruit gehaald en zo aangesloten, ook niks. Hierna een oude AM2 phenom erin gezet, ander DDR geheugen, allemaal niks..

Zo te zien is het precies hetzelfde wat jij hebt met dezelfde hardware! Ik wil hem nog DOA gaan opsturen, hopelijk werkt dat..

Overgens, kan het geen voedings/stroom probleem zijn? Want alle onderdelen werken wel in een andere kast/moederbord. Ik heb trouwens alleen de 2x24 power aangesloten en niet ook nog de 2x4 die linksboven de cpu zit. Heb jij die wel aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door Wiebbe op 31-05-2009 00:17 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiebbe schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:13:
Overgens, kan het geen voedings/stroom probleem zijn? Want alle onderdelen werken wel in een andere kast/moederbord. Ik heb trouwens alleen de 2x24 power aangesloten en niet ook nog de 2x4 die linksboven de cpu zit. Heb jij die wel aangesloten?
LOL
Beide connectoren moeten aangesloten zijn! Anders zal het zeker niet werken!
De tweede connector is nodig voor extra 12V. Dit was eerst een 4pin en tegenwoordig een 8pin connector.

Indien je nog een oude voeding hebt zonder extra 12V power connector voor moederbord dan zal je een nieuwe voeding moeten kopen.
Als je een voeding hebt met enkel 4pin 12V power connector en geen 8pin dan is dit normaalgezien geen probleem. Je moet dan gewoon de 4pin connector gebruiken. Die kan er maar op 1 manier in dus je kan je niet vergissen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2009 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 12:27

Wiebbe

<none />

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:13:
[...]

LOL
Beide connectoren moeten aangesloten zijn! Anders zal het zeker niet werken!
De tweede connector is nodig voor extra 12V. Dit was eerst een 4pin en tegenwoordig een 8pin connector.

Indien je nog een oude voeding hebt zonder extra 12V power connector voor moederbord dan zal je een nieuwe voeding moeten kopen.
Als je een voeding hebt met enkel 4pin 12V power connector en geen 8pin dan is dit normaalgezien geen probleem. Je moet dan gewoon de 4pin connector gebruiken. Die kan er maar op 1 manier in dus je kan je niet vergissen.
Ik wil dit topic niet jacken oid, maar wellicht dat het hetzelfde probleem is voor R_G. (of ik ben gewoon een super grote n00b geworden sinds de laatste keer dat ik mijn pc zelf in elkaar flanste 8)7 ) De voeding die ik heb (die bij de buy guide zat) heeft dus alleen een 20 pins 12V connector met daar precies aanvast een extensie van 4 poorten om er een 24 poorts van te maken. Die past precies hierin:

En daarnaast zit deze connector er nog waar ik niks in heb gedaan. Ik heb inderdaad geen 2x4 poorts connector op mijn voeding zitten, maar wel nog 1 2x2 connector.

* Wiebbe is een n00b geworden sinds vroeger :(

Wellicht dat R_G hetzelfde probleem heeft? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Wiebbe op 31-05-2009 11:26 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:13:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Hoi Wiebbe, Ik heb ook de corsair voeding van de best buy guide aangeschaft. Die heeft een 8 pins 12V power connector. Ook daarmee heb ik geen succes. Helaas heb ik ook geen andere am3/am2 processor om eventueel de bios up-te-daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Ter afsluiting:

Azerty heeft voor mij de mobo geflasht. Het werkt nu. :D
Verrassend genoeg was volgens Azerty de DD3 (OCZ OCZ3G13334GK) het probleem (werd niet herkend).

Raar dat ik dan de enige ben die deze problemen heeft. Het word aangeraden in de BBG mei 2009. :?

@MCSLUIS
Je hebt dus andere dimmetjes. Die werden wel door het bios herkent.

@dreee
Ik heb 2 dimmlatjes en 4 geheugenbankjes. Je wil niet weten welke combinaties ik allemaal geprobeerd heb.

[ Voor 26% gewijzigd door R_G op 06-06-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

M'n broertje had exact hetzelfde probleem met de BBG opstelling. Hij bleek het OCZ geheugen in bank 1 en 3 te hebben zitten. Tweede geheugenmodule toen van bank 3 naar 2 gezet en het probleem was opgelost. Staat ook in de handleiding btw :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_G
Ik had ze netjes naast elkaar in de blauwe geheugenbankjes gezet (bank 1 en 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios flashen kan je ook gewoon zelf. Op een andere PC (werk, school, vriend, famillie) even de laatste bios van de gigabyte site trekken, op een mapje in je USB stick en vervolgens bij het booten naar de QFlash util.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
Ik heb ditzelfde mobo + X4 955BE gekocht afgelopen weekend. I.C.M. OCZ DDR3 pc12800(1600mhz). Alles werkt vanaf de start. Geen bios update nodig. Uiteraard wel even de meeste recente er zelf opgezet.

Ik post dit maar even om mijn positieve ervaring te delen. Niet iedereeb hoet zich dus per definitie zorgen te maken! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R_G schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:14:
Ik had ze netjes naast elkaar in de blauwe geheugenbankjes gezet (bank 1 en 2).
Mss is dit juist een handeling om extra te benadrukken in de hangen en opstarten FAQ.

Het staat erin, maar mensen onderschatten dit nogal vaak, juist bij eerdere biossen is de memory module vaak nog niet helmaal compleet. Mensen probeer eerst alle DIMM slots met één latje. En het liefste een latje waarvan je weet dat dat deze het zeker probleemloos doet.
Dit heeft voor mij vaak problemen verholpen, ook juist icm OC.
Azerty had zichzelf deze moeite kunne besparen door goede feedback te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Er spelen nu toch problemen op de nieuwe pc van m'n broertje. Hij kreeg BSOD's met geheugen foutmeldingen bij zwaardere belasting. Memtest klapt er direct uit (reboot) bij het testen van de twee modules in slot 1 en 2 van het mobo. Bij 1 module testen in slot 1 loopt hij halverwege vast. Dezelfde module in slot 4 doorloopt de test wel normaal, nu de 2e module testen in slot 4. Het lijkt erop dat het mobo gewoon niet goed overweg kan met dit geheugen? (OCZ3G10664GK)

Dit is trouwens getest met de geflashte F4 BIOS!

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 05-06-2009 15:07 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKooyman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 15:20
Mobo: MA790XT-UD4P (rev 1.0 Bios: F4G)
Processor: Phenom II 810

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb twee typen geheugen geprobeerd (met hetzelfde resultaat):

OCZ OCZ3G13334GK.
Corsair XMS3-1333 DDR3

(ik heb de kits van 2x2gb apart gebruikt, dus geen combinatie van merken).

De volgdende situaties bekeken:

Slot 1 + Slot 2 --> Computer start niet op: ventilator 'pulseert'
Slot 1 + Slot 3 --> Computer start op maar single channel en 1066 Mhz (bij 1333 loopt ie vast na een tijdje)
Slot 3 + Slot 4 --> Computer start niet op: ventilator 'pulseert'

Slot 1 --> Computer start op maar single channel en 1066 Mhz
Slot 2 --> Computer start niet op: ventilator 'pulseert'
Slot 3 --> Computer start op maar single channel en 1066 Mhz
Slot 4 --> Computer start niet op: ventilator 'pulseert'

Echt heel vervelend dit!
Support van gigabyte doet steeds een week over een mailtje dus misschien hoor ik van hun straks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKooyman
Gigabyte heeft nu snel gereageerd: het moederbord schijnt defect te zijn: RMA'tje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Probeer eens BIOS versie F4, ik had ook de f4g versie en had een berg problemen icm een radeon hd4890, wellicht dat dit ook bij jou voor problemen zorgt. f4 staat op de gigabyte site en kun je ds zo downloaden.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb soortgelijke problemen als hier beschreven. Ik heb 2 * een setje van 2 maal 1Gb OCZ DDR3 geheugen.
ALs ik 2 dimms in bank 1 en 3 plaats gaat alles prima. Als ik alle banken vul krijg ik problemen zoals die beschreven zijn in de openingspost. Heb geen idee wat er aan de hand is? Hopelijk kan iemand me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
probleem opgelost, het was stuk geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKooyman
Toch niet zoals gepland: Afuture heeft het moederbord getest op de in de RMA aangegeven problemen behalve dat ze het met een andere processor hebben getest:

AMD Athlon X2 245

Met deze processor deed het dual channel het wel en ook op 1333 Mhz.

Dus helaas toch een moederbord gekocht waar ik geen dual channel mee kan draaien met m'n phenom II 810 processor.

Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dus helaas toch een moederbord gekocht waar ik geen dual channel mee kan draaien met m'n phenom II 810 processor.
Denk dat de geheugencontoller geheugen op 1333MHz in dual-channel niet leuk vindt, misschien nog even met de voltages spelen in het bios moet werken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• GKooyman
Hij start sowieso niet op in dual channel: dus met de voltages valt helaas ook niet te spelen.

Kleine update: ook met de nieuwste bios (F5) geen verbetering... :-(

• -The_Mask-
  • Niet online
Voltages aanpassen met 1 reepje geheugen en dan de tweede toevoegen? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1