Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Ok, het zusje van mijn vrouw heeft altijd virussen, altijd makkelijk te repareren, soms WINXP re-install nodig, als het echt te gortig was.

Maar nu...week geleden.
Windows pagefile.sys blauw scherm error.
Ok, niet kunnen fixen, dan maar reinstall van WINXP.

Computer deed niks meer meteen nadat ik em mee naar huis had genomen (uiteraard voorzichtig,in een auto)
Monitor werd niet geactiveerd, geen piepjes, niks. CMOS clear deed ook niks.
Na paar dagen batterij eruit gehaald te hebben, kon ik weer in de POST.

Maar zodra de HD aangesproken werd, voor windows laden...zwart scherm, monitor op standby.

Ok, weer BIOS reset, en booten van XP CD, zodat ik em meteen kan installeren.
Maar, als ik setup draai, dan laden alle files gewoon, maar zodra "Windows setup is loading" verschint, wat in mijn ogen betekent dattie de HD moet gaan gebruiken om te lezen, dan gaat de computer gewoon uit....

Ok, denk ik dan, die HD is echt verneukt.
Laat ik 1 van mijn backup HD's gebruiken, en dan later kunnen we wel zien wat het probleem was met die schijf, als we de data terugzetten.

Mijn HD geeft echter zelfde resultaat.
Win setup start, kopieert bestanden, en dan zodra "win setup is loading" gaat de comp weer uit.

Hardware die ik al veranderd heb:
* Eerst CPU, toen die helemaal niks deed in begin. Beide CPU's werken (eerst: Duron 800, nu Athlon XP 2600+, beide socket A)
* Voeding; mijn oudere EnLight erin, ouwe was ook Enlight. Werken beiden gewoon goed.
* HD, de mijne geprobeerd, zelfde resultaat (zoals eerder beschreven)

Als ik comp gewoon van HD laat booten, dan stopt ie gewoon met werken na de POST,
en als ik boot van WinXP CD, dan gaat de comp uit, opt moment dat Win setup klaar is met bestanden kopieren, en de message "windows setup is loading" komt.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Zeer waarschijnlijk defecte harde schijf of geheugen. Heb je ander geheugen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs van het systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:37
Dit lijkt me een probleem met je geheugen. Je zou Memtest86+ eens moeten draaien: Memtestlinkje. Op google kun je ook even zoeken hoe je Memtest draait als je dit nog niet weet.

En specs zijn btw wel handig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Geheugen....goeie...ga ff reepje voor reepje proberen.

Kwam er nu net achter, dattie ook afslaat na een kleine 10 minuten slechts in BIOS gestaan te hebben.
Dat deed ik om Temp van de CPU in de gaten te houden, maar na het tikken van de openingspost zag ik dattie uit was.

Tis trouwens GigaByte 7NF-RZ, nu dus met XP2600+, 768Mb (3 x 256) DDR, en een 5900XT.
ff geheugen proberen om-en-om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
2x 256, als het verschillende modules zijn kan het een compatabiliteitsprobleem (Scrabble anyone?) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
ok, ben nu vrij zeker dat het een temperatuur probleem is.

Met elk van de 3 reepjes apart erin, telkens zelfde....slaat na grofweg 2 a 3 minuten af.
Ga telkens meteen naar BIOS health status tab en hou de temp in de gaten.
Als ik niks doe, slaat ie af.
Als ik echter op F1 druk (BIOS help) dan blijft ie aan.

De max temp is niet de bepalende factor, lijkt meer een "temperatuur verschil sinds begin" probleem te zijn.
Koud, aan, na 3 minuten bij 63 graden uit.
Dan meteen weer aan, dan bij 66 gaat ie uit.
Zie ook geen max waarde waarbij het MoBo 'em uit zou moeten zetten.

Maar als ik dus op F1 druk, dan issie blijkbaar ECHT idle, en gaat de temp zelfs weer beetje naar beneden, tot 65 graden. (dit check ik door ff op ESC te drukken, temp bekijken, en snel weer F1)
EDIT: Zelfs tot 60 gedaald nu...nog steeds aan

Nu staat de comp dus al een dikke 15 minuten aan, zonder uit te gaan (in help menu in BIOS dus)
Zodra ik help menu uitga, en temp observeer, dan gaat die langzaam omhoog, en na een paar minuten slaat ie weer af :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Je zegt dat je de CPU vervangen hebt. Misschien even checken of de koeler scheef zit? Dat kan erg makkelijk by die genoemde processoren.

Check of je koelelement wel warm wordt, 66 graden is niet lekker om beet te houden, maar brand ook weer niet.

Check de die van je CPU of je met koeler plaatsen geen hoekje hebt afgebrokkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Na mijn laatste edit hiero, op health status laten staan (dus niet weer op F1 gedrukt), om te zien hoe lang het zou duren tottie weer uit zou springen, en bij welke temp...nu staattie al zo'n dikke 5 minuten op 63, en comp staat nog aan...

Ik snap hier helemaal niks van.

Misschien de temp sensor niet lekker meer?
Die geeft neem ik aan gewoon een voltage af, evenredig met de temp.
Misschien geeft die sensor soms ineens spikes, en verkeerde/te hoge waardes in Volt, zodat Mobo hem uit zou moeten zetten?

EDIT:
Na vrij lang aan te hebben gestaan, opnieuw winXP geprobeerd.
Die doet nog steeds hetzelfde.
Comp slaat uit zodra "windows setup is loading" verschijnt na "copying files"

[ Voor 15% gewijzigd door HMC op 16-05-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
(SCHOP)
Niemand een idee meer?

Comp slaat gewoon nog steeds uit, bij "win setup is loading",
zelfs al laat ik de comp een half uur in BIOS.

Ouwe Duron (ja die uit NL, van vroegah, Voodoo WiIllie :P ), nieuwere Athlon XP, verschillende HD's, allemaal zelfde resultaat.

Misschien een Mobo "feature"?
Het ligt niet aan CPU temp, want Duron blijft veel cooler.

HELP!
Modbreak:Niet kicken binnen 24 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 17-05-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Zoek eens op hoe heet je cpu mag worden, duron mag heter worden dan de nieuwere athlon, dacht ik.
Wijzig in de bios de goede temperatuur, zodat hij uitvalt wanneer hij moet.

Hij slaat dus ook uit als je alleen in de bios bent, dus ligt niet aan de hd(of hd nog eens loskoppelen).

Boot eens van een ubuntu livecd, en kijk of hij hier ook uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik zou denken dat het mobo zijn beste tijd gehad heeft

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat Rupie wel eens een punt kan hebben. Jouw mobo komt uit de tijd dat er vrij veel gare elco's zijn gebruikt op borden. Dit kan vervelende problemen veroorzaken, dus check dat eerst eens. Neem daarnaast Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door als dat het probleem niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Die how-to over Elco's vervangen op een Abit K7 heb ik zelf gemaakt met mijn maat, omdat we dat toen zelf gedaan hebben ;) :p

Geen defecte Elco's hiero.
Anyway, zou goed mobo kunnen zijn verder hoor.
Weet hoe ik de comp aan kan laten, maar dan moet ik dus in de BIOS blijven, int help menu.

Voor de rest, altijd slaat ie uit.
Als ik gewoon ouwe windows laat booten
>skip scandisk: blauw scherm, pagefile.sys size invalid
>scandisk runnen: stopt op 43%
>safe mode, stopt bij mup.

winxp sp3 install, slaat uit bij "windows is loading setup"
win7 dvd geprobeerd, zelfde, na file copy...pats uit.
Win 7 dvd memory test, comp slaat uit bij ~5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Altijd met dezelfde IDE kabel?

Als ja etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Hee HMC! :)

Het eerste wat in mij opkwam was de vraag of er niet toevallig ergens een elco'tje geploft was, hahaha! :P :9

Lijkt idd een temp probleempje. Ook al lijkt dat niet consistent te zijn.
65 graden lijkt me wat aan de hoge kant. 't Is natuurlijk ook wel lekker warm daar in pindaland. ;)

Hier wat andere ideetjes (ook al zijn sommige zaken al genoemd):

Krijg je de kans om je de cpu te 'onderklokken'? Misschien dat de boel dan wel doorstart.
Geen idee of het kan maar zet fan speed ook eens wat hoger in bios.
Ff nieuwe koelpasta erop is ook geen slecht plan.

Verder heb je natuurlijk alle overbodige kaarten/aansluitingen etc. eruit gemikt, andere IDE/sata kabels geprobeerd, je HD op een andere IDE/sata poort geprikt, bios defaults geprobeerd en alle overbodige onboard shit uitgezet.

Zoals reeds gezegd: Boot cd'tje proberen kan natuurlijk nooit kwaad. ( MiniPE doet het ook prima ).

Probeer ook eens de 'standard pc HAL' te forceren bij de install van XP ( F5 geloof ik bij setup ).

Of je hebt een smerig biosvirus te pakken dat selectief bij HD toegang vervelend gaat doen.
( wild guess, geen idee of dat zomaar kan trouwens )

P.s. Doet die Duron het nog joh? Mijn Athlon 800 heeft inmiddels de geest gegeven inclusief het wereldberoemde :+ gefixte ka7-100 mobo ... :S
Those good ol' times [zucht] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Check de voeding en de elco's, Socket A is bekend met uitval en vage problemen.
(ja ik had eerdere berichten gelezen, toch verwacht ik dit als oorzaak)
Succes

[ Voor 28% gewijzigd door vierkant228 op 17-05-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Nah, ik houd het dan maar even op cooler pasta of het Mobo.
Van de week ff tube'tje arctic halen...als ze dat hier hebben.

Laat het hier wel weten wat de outcome is.
Kan hier nog makkelijk Socket A mobo's halen, dus dast probleem niet.

Heb gewoon nog nooit zoiets meegemaakt.

@ Voodoo:
Heb al je suggesties geprobeerd, behalve koeler pasta, en Linux, maar als 3 Win versies (XP, XP SP3, Win7) hetzelfde doen, lijkt het me sterk dat Linux het ineens wel doet.
Ksjnaptnie. Siejesnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 23:52
Temperatuur van de graka? Herinner me nog dat bij mijn FX5200 destijds de fan kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Graka zou ook nog kunnen maar het is alleen wel raar dat-ie verder gewoon beeld geeft. Afslaan verwacht je dan meestal pas als er 3D acceleratie gebruikt wordt ( of een niet vga resolutie ) en de GPU moet gaan krachtpatsen. Andere graka testen zou dan uitsluitsel bieden.

Alle overige componenten doen het in een andere pc wel, als ik het goed heb begrepen. (?)

Temperatuurprobleem lijkt dan toch het meest aannemelijke. Zeker omdat het vooral gebeurt bij disktoegang.
Virusscans ( en dus met name de warmte die daarbij opgewekt wordt ) zijn bijv. ook nogal eens de oorzaak van uitschakelende computers.

Wel vreemd dat het in het BIOS scherm dus ook kan gebeuren. Health status monitoren lijkt me niet erg CPU-intensief. Misschien iets met de fan-aansturing die pas goed op gang komt in een bepaald scherm.

Kweenie wat voor sensorcircuit erop zit maar het zou natuurlijk ook een indirect gevolg kunnen zijn van een inzakkende voedingsspanning. Als die inzakt, zakken alle afgeleide spanningen ook mee. Inclusief de referentiespanning van het sensorcircuit.
( Toevallig laatst precies dat probleem gehad op een customprint; suf tijdje scoopstaren met z'n allen was dat
voor dat duidelijk was :+ )

Als dat het geval is, de koelpasta niet werkt en je geen kapotte/losse componenten kan vinden, is het waarschijnlijk toch gewoon "einde oefening mobo".
Pagina: 1