Toon posts:

Moederbord overclockt automatisch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw setje gekocht.
Moederbord: Asrock K10N78FullHd-Hsli 3.0
AMD Kuman 7750 x2
4gb mem

Het viel mij op dat de processor erg heet werd, 55c IDLE. Ik dacht eerst de koeler deugt niet want hij maakte ook overtoeren 4900rpm.
Dus ben ik terug gegaan naar de winkel, na een aantal tests zijn ze achter gekomen dat de moederbord automatisch de processor overclockt naar een hogere voltage 3.2v, nadat de service medewerker deze terug bracht naar 2.750v, daalde ook gelijk de Temp naar +-48c idle. Omdat ik dit nog steeds te hoog vond heb ik maar een Zalman koeler bij gekocht en gemonteerd. Nu is de temp rond de 37c idle bij 1800rpm :)

Omdat het moederbord hierna vervangen is, vanwege een defect op de ps/2, ben ik ook nu de juiste instellingen kwijt die de service medewerker heeft ingesteld.

Het is tot zover mij gelukt om de Voltage van de processor terug te brengen naar 2.750.
Alleen in de BIOS staan nog een aantal instellingen genaamd: Built-In North Bridge Frequency Multiplier EN Built-in north bridge Voltage.

Ik weet niet op wat deze moeten staan en waarvoor deze dienen.

Als iemand mij dit kan uitleggen, heeel graag.....

Alvast bedankt ;)

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Download cpu-z is want cpu voltage hoort ongeveer 1,4 volt te zijn. Als die werkelijk 3 volt was geweest had de cpu allang kapot geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Rollo op 16-05-2009 17:32 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Inderdaad, dit klopt gewoon niet!
Het is wel zo dat de 3.3V lijn je CPU van stroom voorziet, ik hoop dat je het daarmee niet verward (dan is het wel bitter weinig om er 2.75V op te hebben...)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt voor de snelle reacties...

Ik heb een foutje gemaakt, ik weet niet hoe ik op 3,2 kom.. Het was waarschijnlijk te laat :O

De voltage was geen 3,2 maar 1,3250 en deze is terug gebracht naar 1,2750

Ik heb een aantal screenshots gemaakt, zie pics. Er staat ook iets met NB voltage (ik weet niet waarvoor de NB is/dient).

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/1663/28198493.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/1329/11358875.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/6539/47111711.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/7062/84294534.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/3937/87939265.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 21:19 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
misschien is dit iets gemakkelijker ter uitleg:

http://upload.wikimedia.o...f/f8/Northsouthbridge.png

NB staat dus voor North Bridge

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
NB spanning hoef je eigenlijk niet aan te komen als je niet gaat overclocken. Ook clockt je moederbord eigenlijk niet over, maar verhoogd hij de spanning. Het kan zijn dat je CPU een hoge standaardspanning heeft (VID). Echter is deze spanning soms niet eens nodig om de nodige frequentie te behalen. Ik zou ook niet te veel werken met die Asrock OC programma's, maar gewoon de BIOS ingaan; spanning op 1.275 zetten en de instelling opslaan. Dan is er toch niets aan de hand?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk kijk nu begint het kwartje te vallen, duidelijk genoeg dat plaatje. ;)

bedankt voor de uitleg heren.

Vanuit de bios doe ik het ook altijd, met dat programmatje krijg ik elke keer een BSOD, dus dat laat ik zoals het is.

Ik vroeg me af op hoeveel V en Mhz ik de NB moet/kan zetten (voor het beste resultaat)?

De proc laat ik lekker op 2,7ghz met 1.2750 werkt prima zo.. Het gaat me eigenlijk om de NB.....
In de Bios kan ik tot 7800Mhz gaan met de NB.

p.s. staat er ergens beschreven welke combinatie het beste is en tot hoe ver ik kan gaan met het overclocken indien ik dit later alsnog wil gaan doen. Iemand die me hiermee kan helpen..?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 17:54 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Tjah, dat verschilt wel eens. Volgens mij kan je de NB-frequentie op [AUTO] laten staan. Gewoon alles op standaard of auto dan is er volgens mij niets aan de hand. Je hoeft dan enkel de Vcore naar 1.2750 te doen wat je dus al hebt gedaan :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe kom je er trouwens bij dat het voltage te hoog was?
Want volgens AMD is dat 1,325 het standaard voltage. ;)
Dat de CPU te warm wordt zegt meer over de plaatsing van de koeler, het gebruik van koelpasta of een koeler of CPU die niet helemaal recht is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Je kan de NB niet op auto zetten. Het is echt alles op auto of manual. Andere optie in de Bios is niet aanwezig.

@ The Mask, van de service medewerker (winkel). Ik merk wel, ook nu ik een zalman koeler erop heb gemonteerd, dat de temp iets omhoog schiet wanneer de voltage op 1.3250 komt te staan. Maar het werkt gewoon goed zo met minder. Of kan dit toch schadelijk zijn?

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik heb ook een K10N78 mobo, standaard draait de NB op 1.8Ghz en 1.3v als ik het goed heb.. maar hier draait het ook prima op 2200 @ 1.275v ;)

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
-The_Mask- schreef op zondag 17 mei 2009 @ 18:02:
Hoe kom je er trouwens bij dat het voltage te hoog was?
Want volgens AMD is dat 1,325 het standaard voltage. ;)
Dat de CPU te warm wordt zegt meer over de plaatsing van de koeler, het gebruik van koelpasta of een koeler of CPU die niet helemaal recht is.
Tevens is de core een Phenom-core. Het is een quad-core met 2 cores uitgeschakeld. Op sommige borden kun je met de juiste 7750 één of 2 cores unlocken schijnt het. Door de quad-core verbruikt de 7750 relatief zo veel.
Pagina: 1