Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Lightroom om mijn foto's te processen van RAW. Als ik de foto's echter exporteer naar gelijk welk formaat, zijn de kleuren veel helderder, ongeacht naar welke colorspace ik exporteer. Hier is een voorbeeld van het kleurenverschil:

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/2059/comparison.jpg

(Dit is een groter voorbeeld maar als ik in "Develop" kijk en alletwee op 100% is het verschil er nog altijd)

Dit kan toch echt niet? Ik gebruik Windows XP en Lightroom 2. Ik heb een HP LP2475W monitor die ik calibreer met een Pantone Huey. Pittig detail: als ik de software van de Huey laat resetten (dus alle calibratie uit het raam smijten), dan komen de kleuren wel overeen!

Weet iemand raad hoe ik de kleuren kan doen overeenkomen en tegelijk toch gebruikmaken van de calibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Welke colorspace gebruik je in LR? ProPhoto RGB? En je exporteert in sRGB?
Kleurverschil tussen ProPhoto RGB en sRGB kan komen door het feit dat de eerstgenoemde veel meer verschillende kleuren kan laten zien. Maar het is überhaupt maar de vraag of jouw monitor daar mee om kan gaan.

offtopic:
Op het eerste oog vind ik je export er overigens veel natuurlijker uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sOid schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:36:
Welke colorspace gebruik je in LR? ProPhoto RGB? En je exporteert in sRGB?
Kleurverschil tussen ProPhoto RGB en sRGB kan komen door het feit dat de eerstgenoemde veel meer verschillende kleuren kan laten zien. Maar het is überhaupt maar de vraag of jouw monitor daar mee om kan gaan.

offtopic:
Op het eerste oog vind ik je export er overigens veel natuurlijker uitzien
Ik heb nergens een optie gevonden om de colorspace in LR te veranderen, ik dacht dat die automatisch ProPhoto RGB gebruikte. Als ik exporteer naar sRGB/aRGB dan ziet het er dus zo uit.

Het kan goed zijn dat ik dit probleem vroeger ( = 2 maand terug) niet had, ik herinner me niet meer of de kleuren er toen ook zo flets uitzien, ik was me allensinds niet van het verschil bewust, het is me beginnen opvallen sinds ik gehercalibreert heb.

offtopic:
Inderdaad, ik vind de export ook veel mooier natuurlijk, maar als ik het zou willen benaderen in LR dan zal het er overdaads uitzien. Het punt is dat het nu niet werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:51:
Als ik exporteer naar sRGB/aRGB dan ziet het er dus zo uit.
Daar zit denk ik je probleem. aRGB is soms een lastige, zeker op het web en de resulaten kunnen sterk afwijken van sRGB. Kijk eens wat er gebeurt als je in sRGB exporteert.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik heb hetzelfde probleem, maar iets zegt me dat dat aan Windows ligt. Ik calibreer met een Spyder3 pro, en mijn als sRGB geëxporteerde bestanden zien er in Windows Photo Viewer of op het bureaublad 'over-the-top' uit. Echter, kijk ik dan in Firefox met Colormanagement aan, dan kloppen de kleuren wél. Kijk ik met Colormanagement uit, dan zien ze er hetzelfde uit als in Photo Viewer. In Photoshop/Lightroom nergens last van. Ook als ik print vanuit Lightroom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ethirty schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:59:
[...]

Daar zit denk ik je probleem. aRGB is soms een lastige, zeker op het web en de resulaten kunnen sterk afwijken van sRGB. Kijk eens wat er gebeurt als je in sRGB exporteert.
Ik heb het met beide geprobeerd en het resultaat is praktisch hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:51:
[...]

Ik heb nergens een optie gevonden om de colorspace in LR te veranderen, ik dacht dat die automatisch ProPhoto RGB gebruikte.
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de 'External editing'-optie voor PS en dergelijke.

Overigens denk ik ook dat het probleem vooral aan Windows ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
zie dit topic:

vandermark in "[Lightroom] verschil tussen web en light..."

met de oplossing die voor jou vermoedelijk ook gaat werken

vandermark in "[Lightroom] verschil tussen web en light..."

[ Voor 42% gewijzigd door vandermark op 16-05-2009 16:57 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar tijdens callibratie wordt er o.a. ook een ICC profile aangemaakt en als standaard ingesteld, moet ik die dan ook verwijderen? Wat is het nut dan van callibreren?
Pagina: 1