Toon posts:

Eerste x gebruikt eSata, start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al tijden een externe HD. WD Elements 640 GB via USB 2.0. Nu heb ik sinds een tijdje een 2e laptop ik veel gebruik (HP Pavilion). Deze werkt perfect en heeft ook eSata.

Aangezien ik veelal de externe HD gebruik werd USB een beetje sloom en heb vanmiddag bij de CD-Rom-land een losse eSata omhulsel gekocht. HD uit de WD gehaald en in de losse "bak" vastgeschroefd. Power erin en zoals er staat eerst USB kabel erin. Nou laptop kan hem vinden en hij staat ook gewoon bij "Mijn Computer" en werkt gewoon.
Daarna de eSata kabel erin gedaan en hij deed niets. De verkoper had gezegd dat je dan misschien wel opnieuw moet opstarten dus ik dat gedaan.

Nu komt het.
Wanneer ik hem met kabel dus opstart krijg ik ver in het begin een foutmelding. (Boot device not found) Hij geeft aan dat hij niets kan vinden waarmee hij de laptop kan opstarten (logisch, staan alleen DVD`s op).

Als ik het dus goed begrijp ziet mijn laptop ergens staan dat wanneer de eSata kabel is aangesloten hij die moet gebruiken als eerst station om daarvan Windows te gaan laden. Maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil hem gewoon als externe HD.

Ik ben even in de BIOS bezig geweest:

In het onderdeel System Configuration
-> Boot options

Daar staat:
CD-rom boot (Enabled)
Floppy boot (Enabled)
Internal Network adapter boot (Disabled)
Lijkt me wel logisch toch?

-> Boot order (zou het volgens mij moeten zijn?)

Volgorde die er staat:

Notebook HD
Internal Cd/DVD-Rom drive
USB floppy
! Network adapter (! = Disabled)
USB diskette on key/USB HD (dit is mijn schijf toch)?

Hij staat dus volgens mij gewoon helemaal onderaan, maar hij blijft iedere keer bij het opstarten aangeven: Boot device not found, install ..... on your device.

Iemand die mij kan helpen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je schijf via eS-ATA aansluit dan is het geen USB disk meer. Je zegt USB en eS-ATA tegelijkertijd aangesloten te hebben, dat gaat niet goed. Althans, in zoverre dat het systeem niet USB en eS-ATA naast elkaar kan gebruiken. Die USB kabel mag je dus gewoon weglaten, en het puur met eS-ATA doen.
Omdat er via S-ATA geen verschil is tussen een interne en een externe disk (ze hangen aan dezelfde bus) kan het goed zijn dat hij probeer te booten van je eS-ATA disk.

In je bios kun je waarschijnlijk ook de HDDbootorder instellen. Daar moet je dan even je interne HDD op de eerste plek zetten. HEb je die optie niet, dan kun je ook nog altijd de eS-ATA disk inpluggen als je systeem is opgestart.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En een externe stroomsource toevoegen? Heb hier ook 2,5" eSata HDD'tje liggen, moet wel extra prik bij!

Zit al prik in dus.. Laat maar :z

[ Voor 17% gewijzigd door CLB op 16-05-2009 02:01 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst de USB kabel gebruikt zoals stond op het papiertje wat erbij zat. Hij herkende de HD en stond er ook gewoon bij. Daarna heb ik de USB kabel eruit gehaald en de esata kabel gebruikt en toen herkende hij hem niet.

Ik heb hem dus opnieuw opgestart en bij het opstarten wanneer de esata kabel erin zit wil hij elke keer vanaf de externe hd windows gaan opstarten.

Ik heb ook al in de bios de volgorde aangepast. Hij staat nu zo:

> Boot order (zou het volgens mij moeten zijn?)

Volgorde die er staat:

Notebook HD
Internal Cd/DVD-Rom drive
USB floppy
! Network adapter (! = Disabled)
USB diskette on key/USB HD (dit is mijn schijf toch)?

Maar dit helpt ook niet. Deze volgorde lijkt me toch juist?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die USBdisk is niet je disk. Je sluit hem immers via eS-ATA aan.
Waar je naar moet kijken is de HDD boot order (dit is dus NIET de bootsequence).

Verwijderd

Topicstarter
Heeft allemaal geen zin.

Ben vanmiddag naar de winkel geweest en die konden het ook niet verhelpen. Zit iets in de bios waarmee je niet kan uitzetten dat hij de esata als opstart pakt.

Contact gehad met HP, BIOS update gedaan en hij kan hem nog steeds niet zien. Moet hetzelfde even doen bij mijn vriendin haar laptop (zelfde als die ik heb) en wanneer dat niet werkt weer contact opnemen met HP.

Ben benieuwd,

toch bedankt voor de hulp!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval kun je het ding ook aansluiten nadat je je systeem op hebt gestart. Dan even scannen op nieuwe hardware in devicemanager en dan zou je je drive ook moeten hebben.
Pagina: 1