• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 20:21
Hi Guys,

Ik heb een probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Jullie vast wel ;-)

Ik heb laatst 2 extra geheugen modules gekocht. Echter deze lijken wat problemen te geven.

Ik had al 2 x 1 gb er in zitten van Crossair CL4 800 mhz (6400)
Nu van Ocz 2 x 1 gb erbij met Cl5 800 mhz.(6400)

Hier wat spec:
Asus P5B
Saphire Ati Radeo x1950 series
Vista Bus. 32 bit

Ik had Memtest86 er op los gelaten en de errors vlogen mij om de oren. Na de voltage wat hoger te hebben gezet, namelijk 2.1 v en de frequentie wat lager gezet draait het systeem stabiel. Echter het zou toch wel fijn zijn om op 800 mhz te draaien. Iemand ideen?

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieN op 15-05-2009 20:10 ]

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
hmmm http://nl.asus.com/produc...=0&model=1178&modelmenu=1 hier staat boven aan dat hij wel 1066 aan kan maar onderaan bij de uitleg staat 800 miss kan hij eigenlijk maar 800 aan... zou wel oplichterij zijn dan... bij de deluxe staat ook dat hij maar 800 aan kan

Verwijderd

Heb je in eerste instantie alleen het voltage verhoogd ? Dus niet ook de frequentie gewijzigd, wat gebeurde er toen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 07:17 ]

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Als je meer dan 2 reepjes geheugen gaat draaien, dan is het bij de meeste moederborden dat de snelheid omlaag moet. Dat moet als het goed is ook op de website van de fabrikant staan, heb het alleen niet kunnen vinden.
*Correct me if I'm wrong* :+

• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 20:21
Ik had in eerste instantie alleen de voltage verhoogd. Hij werd al gelijk een stuk stabieler, maar nog lang niet genoeg.

Ik vraag mij alleen af, hoeveel snelheid gaat er verloren als ik de frequentie wat lager hou? Is dat waanzinnig veel?

Verwijderd

Nee, want de laagste snelheid van het geheugen is 1:1 met de FSB. Als je het geheugen sneller laat draaien dan de FSB behaal je zo goed als geen snelheids winst. Alleen in een synthetische benchmark zal je een kleine prestatiewinst zien.

Maar als je het geheugen toch op 800MHz wil laten draaien, stel dat de timings in van het geheugen met de hoogste timings dus wordt het waarschijnlijk 5-5-5-15 op 800MHz met een voltage van 2 Volt moet wel gaan.
Pagina: 1