Digitaal ondertekenen van e-mail via mailserver ipv client

Pagina: 1
Acties:

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Onze mailserver is geconfigureerd met Zarafa en Postfix, en hierop werken een aantal Outlook-clients, alsmede Webaccess-gebruikers.

Sommige bedrijven waarmee wij communiceren vereisen dat de e-mail digitaal ondertekend, danwel gecodeerd is, en dit gebeurt nu door een geïmporteerd Comodo e-mailcertificaat in Outlook. Als zo iemand nu de Webaccess wil gebruiken, is het niet mogelijk om deze e-mail te ondertekenen, en dit is eigenlijk iets wat ik de mailserver (postfix) wil laten doen.

Ik kan wel informatie vinden over een DKIM-milter, maar dat heeft puur met DomainKeys te maken, en dat wil ik eigenlijk niet gebruiken.

Dat coderen vanaf de serverkant niet gaat/lastig is kan ik me nog voorstellen, aangezien je een nieuwe geaddresseerde altijd eerst een digitaal ondertekende mail moet sturen, zodat deze je certificaat kan importeren, maar het ondertekenen zou volgens mij geen probleem moeten zijn.

Mijn favoriete zoekmachine gebruiken heeft mij iig nog geen resultaten opgeleverd, behalve dat DKIM-milter, en ook de GoT zoekmachine mocht niet baten. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel, in de hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij kan helpen.

Dus in het kort nog even de vraag:
Kan ik Postfix email digitaal laten ondertekenen (en eventueel coderen) met een certificaat van bijv. Comodo, zodat een gebruiker voortaan vanaf elke werkplek gewoon digitaal ondertekende mail kan sturen? En zo ja, hoe?

***** Excellent cron job. Will run again.

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Op de Postfix website (http://www.postfix.org/addon.html#security-gateway) zie ik twee pakketten die misschien doen wat jij wilt (DjigZo en Z1 SecureMail Gateway). Heb je hier al naar gekeken?

En anders: Ik weet niet hoe handig jij bent met Postfix/scripts, maar het lijkt mij niet heel moeilijk om een content_filter te schrijven die de body van de mail door 'openssl smime' haalt en resultaat doorstuurd.

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Heel erg bedankt, Djigzo ziet er best wel veelbelovend uit, daar zal ik eens mee aan de slag gaan :)

***** Excellent cron job. Will run again.