JBOD naar RAID1 veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Ik heb een 500GB HDD met Windows XP erop op een MSI K9A2 Platinum zitten, op de RAID controller van de SB. Hier wordt gebruikgemaakt van de zogenaamde "fastbuild utility".

Nu is het geval dat de OS HDD gezien word als een JBOD van 500GB. We hebben een identieke schijf gekocht, en de vraag is: hoe kunnen we van die JBOD een RAID1 met die tweede HDD maken, zonder dat de data van de JBOD gewist hoeft te worden? Moet ik hiervoor de JBOD verwijderen en een RAID1 creeren met beide schijven, of raak ik dan alles kwijt?

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Boxman
kick

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je raakt sowieso alles kwijt, de data zul je dus even op een andere HD moeten zetten wil je het bewaren.

Rail Away!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Mad Marty schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:30:
Je raakt sowieso alles kwijt, de data zul je dus even op een andere HD moeten zetten wil je het bewaren.
Is dat zo? Lijkt me nogal raar, aangezien het mij lijkt dat je gewoon de data op de andere schijf erbij kunt schrijven.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07

rally

Deyterra Consultancy

Dat ligt aan de controller.

Veel goedkopere controllers wissen alle data op de disk.
Controllers van (bijvoorbeeld) Areca/Adaptec/Promise hebben ook de mogelijkheid om disk voor disk toe te voegen en daarna een source en destination disk voor mirroring op te geven.

Weet je toevallig van welke chipset die controller gebruik maakt? (Intel Storage Matrix o.i.d.?)
Want bij Intel kun je met de Raid Utility volgens mij wel achteraf een disk mirroren.

http://www.deyterra.com

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aan dat Fastbuild utility ding te zien gebruik je de Promise RAID controller op dat bord en niet de onboard ATI SB600 SATA controller (persoonlijk zou ik liever de SB600 gebruiken). Je zult even moeten uitzoeken of de Promise controller RAID migration kan doen.

• Boxman
Oh wacht, misschien is het dan niet die melding maar gewoon "Press .. to configure raid". Het is namelijk wel zeker weten de SB600 die ik gebruik, aangezien ik de Promise in de bios uitgeschakeld heb.

Ik heb nu zelf toevallig een Areca ARC-1210 gekocht. Even gedachtenspinsel (is wss niet compatibel maargoed): kan ik dan de schijf aan de Areca hangen, daarop de RAID1 maken, en hem dan terugzetten op de K9A2 onboard, en herkent die ze dan als RAID array?

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Nee, gaat niet.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Elke RAID controller heeft zijn eigen metadata informatie op de schijf waarin de RAID indelingen staan opgeslagen. Je SB600 kan dus geen RAIDsets van andere controllers lezen. Meestal is er wel compatibiliteit tussen verschillende types van dezelfde fabrikant, maar verder houdt het op.
Een JBOD array van 1 disk is over het algemeen gewoon single disk en zou dus ook zonder aanpassingen op elke andere controller moeten werken.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Boxman schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:45:
Oh wacht, misschien is het dan niet die melding maar gewoon "Press .. to configure raid". Het is namelijk wel zeker weten de SB600 die ik gebruik, aangezien ik de Promise in de bios uitgeschakeld heb.

Ik heb nu zelf toevallig een Areca ARC-1210 gekocht. Even gedachtenspinsel (is wss niet compatibel maargoed): kan ik dan de schijf aan de Areca hangen, daarop de RAID1 maken, en hem dan terugzetten op de K9A2 onboard, en herkent die ze dan als RAID array?
Bij de specs van de Areca kaart:
RAID Features
[list]• RAID level 0, 1, 10(1E), 3, 5, 6 (if RAID 6 engine supported) and JBOD
• Multiple RAID selection
• Array roaming
Online RAID level/stripe size migration
Online RAID capacity expansion and RAID level migration simultaneously
• Instant availability and background initialization
• Automatic drive insertion/removal detection and rebuild
• Greater than 2TB per volume set
• Support S.M.A.R.T, NCQ and OOB Staggered Spin-up capable drives
• Support spin down drivers when not in use to extend service life (MAID)
Met andere woorden: Hang de nieuwe schijf aan de Areca controller, maak een single-disk array, kloon vervolgens de oude JBOD array naar de nieuwe array, zorg dat de boel nu van Areca controller kan booten (dat kan lastig zijn in verband met controller drivers die je OS nodig heeft) en vervolgens kan je, als alles naar wens draait, de oude HD aan de Areca controller hangen en een online level migration doen naar RAID 1 zonder data kwijt te raken.

edit:
... Ik zie nu dat ik je verhaal niet helemaal goed lees... Dus bovenstaande is wel juist, maar niet van toepassing als je niet over wil stappen op gebruik van de Areca kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door JumpStart op 17-05-2009 18:09 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Boxman
Hmm ik zit even te denken en ik denk dat ik het als volgt ga doen: mijn eigen moederbord heeft ook een AMD Raid geval (SB750 meen ik), en die herkent ook de raid van de SB600. Hopelijk werkt dat dan ook vice versa:

Ik haal de HDD"s hierheen, kloon de huidige HDD op een HDD op mijn PC, maak op mijn PC een RAID1 aan, kloon terug, en zet het dan in de andere PC.

Ik laat jullie nog wel weten of het werkt, zodra ik de zin heb gevonden om aan dat klusje te beginnen.

Alleszins bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 17-05-2009 18:11 ]

Pagina: 1