Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Na een aantal jaren trouwe dienst is mijn vorige retractable network cable er helaas mee opgehouden... het ding wil niet meer oprollen en is dus toe aan vervanging :'(

Maargoed... dan nu de belangrijke vraag, waar haal ik zo'n ding? Ik heb al eens een aantal kabeltjes van dealextreme geprobeerd... maar die deden allemaal geen gigabit (wat ik wel nodig heb, ik gebruik het ding vaak om eventjes snel een backupje over te zetten met m'n laptop). Een losse kabel zou wel kunnen maar dat is niet heel erg praktisch aangezien het ding altijd in mijn rugtas zwerft.

Om eventjes een beeld te geven van wat ik had, ik heb zo'n ding als deze (maar dan in het zwart en iets groter/steviger) ooit eens gekregen bij een Novell congres.
Afbeeldingslocatie: http://images.auctionworks.com/hi/72/71560/pc-netweb-cable-1.jpg

Dus... iemand ervaringen met die dingen? In de pricewatch zie ik wel een paar producten staan (zie de koppelingen) maar ik heb geen idee of ze daadwerkelijk gigabit halen en 1 van de 2 (digitus) wordt nog verkocht door 1 aanbieder... niet heel praktisch dus.

Bij eBay is een stuk meer te vinden, maar ook daarbij geen idee hoe het met de kwaliteit zit. Dus, welke tweaker heeft er ervaring met een kabeltje die _wel_ netjes de GBIT haalt?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Die verkoop ik in mijn shop! :p Nu zal ik geen reclame gaan maken, maar heb je al gegoogled?

edit: Ik moet leren lezen. Cat6 verkoop ik niet. :p Probeer het eens zo

[ Voor 32% gewijzigd door HenkEisDS op 15-05-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Retractable icm Cat5e / Cat6 gaat lastig worden denk ik, al was het alleen maar ivm de electrische eigenschappen en de manier van afscherming die Cat5e / Cat6 zo specifiek maken.

Je zegt dat een gewone kabel een rommeltje in je tas wordt...misschien een idee om gewoon een Cat6 patchkabel te pakken van 75cm? Die kosten geen drol, en dan benje er ook. Nog makkelijk op te rollen ook, met dien verschille dat het oprolmechanisme je hand is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
HenkEisDS schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:32:
Die verkoop ik in mijn shop! :p Nu zal ik geen reclame gaan maken, maar heb je al gegoogled?

edit: Ik moet leren lezen. Cat6 verkoop ik niet. :p Probeer het eens zo
Helaas zeggen de specs (uit ervaring) zeer weinig, al claimen ze Cat6/Cat5e te zijn, de gbit halen ze meestal niet.
The Eagle schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:38:
Retractable icm Cat5e / Cat6 gaat lastig worden denk ik, al was het alleen maar ivm de electrische eigenschappen en de manier van afscherming die Cat5e / Cat6 zo specifiek maken.

Je zegt dat een gewone kabel een rommeltje in je tas wordt...misschien een idee om gewoon een Cat6 patchkabel te pakken van 75cm? Die kosten geen drol, en dan benje er ook. Nog makkelijk op te rollen ook, met dien verschille dat het oprolmechanisme je hand is ;)
Het probleem is alleen dat ik vaak wel zo'n 1.5 meter nodig heb. En dan is 1 klein ding een stuk makkelijker dan een los snoer in een tas waar al een lading andere snoeren (laptop lader, telefoon lader, etc.) in zitten ;)

Voor 1.5 meter is gbit in ieder geval wel haalbaar (deed m'n huidige ook prima) maar een echte Cat6 kabel gaat natuurlijk onmogelijk worden. Sowieso al omdat het meestal (altijd?) platte kabels zijn terwijl alle Cat* standaarden verplichten dat het TP (twisted-pair) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit wordt gewoon gokken omdat wat jij wilt niet aan de CAT6 standaard voldoet. En anderhalve meter is niks, dat moet je makkelijk zonder problemen kunnen oprollen, zonder dat het in de war raakt met andere kabels. Ik zou dus gewoon gaan voor een standaard patchkabeltje.

offtopic:
De truc is dat je de kabel tijdens het oprollen een klein stukje draait tussen je vingers (van de hand die de kabel aanvoert). Zo krijg je altijd een nette, strakke rol, hoe lang deze ook is.

Hoewel ik verschillende technieken op Youtube zie, lijkt dit filmpje het best weer te geven wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=tsFW0Bdim3U

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Het is prima op te rollen, maar als ik in m'n tas graai (diep vak) dan kan ik niet altijd even makkelijk voelen of ik nou een netwerkkabel of een oplader of iets anders te pakken heb. Een zelf oprollend dingetje is dus prettiger. Ik kan het natuurlijk ook best in een tasje oid. proppen zodat ik er geen last van heb, maarja... we zijn ITers of niet he?

Ik ga er nog wel een paar bestellen via trial & error, het moet niet onmogelijk zijn zoiets te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar misschien is dit iets :

http://pc.pcconnection.co...ctable-network-cable.html
Pagina: 1