SBS2008: onderwerp in e-mail verplicht maken

Pagina: 1
Acties:

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-01 15:52

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Topicstarter
Is het mogelijk om ergens in SBS2008 in te stellen dat er geen mail van clients (Outlook2007) kan worden verzonden zonder dat er een onderwerp is ingevuld?
Dit om te voorkomen dat er mails worden verstuurd zonder onderwerp, wat bijzonder knullig staat, en niet helpt bij het overzicht van je mailbox.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Geen idee, maar volg het met interesse.

Volgens de rfc's mag een mailserver een bericht zonder onderwerp weigeren ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kun het niet via een instelling in Exchange afdwingen.
Wat je moet doen is een template maken in Outlook die controleert (vbscript) of er een onderwerp is ingevuld.
Alternatief zou je een eventsink op je vSMTP server kunnen maken die bij afwezigheid van een onderwerp het mailtje retour stuurt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik vraag me alleen af of het echt het probleem gaat oplossen. Users die te lui zijn om een onderwerp in te vullen, zullen zo lui blijven en gewoon een . erinzetten, of: "dsaf" of "vcxz", om maar geen foutmelding van de mailserver te krijgen.
Dan zijn er ook mail clients die zelf bij voorbaat al klagen dat er geen onderwerp in is gevuld (Thunderbird), en die dan op zijn beurt de tekst: "(Geen onderwerp)" in het onderwerp zet.

Wat je m.i. veel beter kan doen is proberen om users ervan te overtuigen hoe belangrijk het onderwerp van hun e-mail is. Ik heb de ervaring dat dat doorgaans wel helpt.
Een paar punten die ik zomaar uit m'n duim zuig:

Het onderwerp is belangrijk voor:
- De ontvanger die meestal aan het onderwerp ziet dat e-mail spam is, of niet. Een leeg onderwerp of onduidelijk onderwerp zou weleens onterecht als spam kunnen worden gezien door de ontvanger.
- De ontvanger is bij een goed ingevuld onderwerp meteen geinformeerd waarover je e-mail gaat, nog voordat hij 'm geopend heeft. Dat wekt bij voorbaat interesse, vooral als iemand met smart op je -email zit te wachten.
- Geen onderwerp of "Geen onderwerp" :P invullen kan bij sommige spam filters nog weleens als een false positive aan worden gezien, en dus komt je e-mail niet eens meer aan bij de ontvanger.

En dan nu de 2 allerbelangrijkste:
- Terugzoeken van e-mail is veel gemakkelijker bij een goed ingevuld onderwerp. Zowel bij de verzender als bij de ontvanger.
En wat de TS ook zegt:
- Het staat zoooooo knullig en 1960 als er geen onderwerp in is gevuld, vooral als je zakelijk e-mail stuurt, maar ook als het privé e-mail betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 15-05-2009 14:58 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Het is clientside af te vangen door middel van een stukje script in een marco. Een mooiere oplossing zou een GPO zijn, echter weet ik niet of hier een policy voor is. Zie voor meer informatie over office 2007 policies hier.