Toon posts:

Leessnelheid harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Leessnelheid harde schijf.

Hoe kan het dat een harde schijf een lagere transfer rate heeft als er op de buitenkant van de schijf gelezen wordt? Sectoren lopen toch als taartpunten vanuit het midden uiteen? (data aan de binnenkant dus compacter dan buiten). Aangezien het toerental constant blijft is de hoeksnelheid dus hetzelfde, of er nu binnen of buiten gelezen wordt. Aan de buitenkant is de data wel verspreid over een langer stukje schijf maar de gelijke hoeksnelheid met grotere straal zorgt voor een grotere snelheid van het stuk schijf aldaar. Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor diegene die me dit kan uitleggen,
Dutchman

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
De hd heeft inderdaad een hogere transferrate wanneer 'ie aan de buitenkant van de schijf aan het lezen/schrijven is.

Is er een geval bij jou bekend dat het niet zo is? Ben benieuwd wat de oorsprong van de vraag is.

Of is er misschien gewoon verwarring over het feit dat een hd in tegenstelling tot een cdrom van buiten naar binnen leest/schrijft in plaats van van binnen naar buiten?

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 13:27 schreef dutchman22 het volgende:
Hoe kan het dat een harde schijf een lagere transfer rate heeft als er op de buitenkant van de schijf gelezen wordt?
???
Een hd heeft een HOGERE transfer rate als er aan de buitenkant gelezen wordt!
En de data staat aan de binnenkant niet compacter op elkaar als aan de buitenkant! Zou ook onlogisch zijn, want als je de data zo dicht op elkaar krijgt aan de binnenkant, waarom dan niet diezelfde dichtheid over de hele schijf gebruiken? Levert weer wat xtra hd-ruimte op!

Het enigste wat ze nog wel doen, is niet per ELK nieuw rondje naar de buitenkant toe meer data proppen, maar dat doen ze in stapjes van bijvoorbeeld 50 rondjes (zomaar ff een getal, heb geen flauw idee van reele waarden). Er zijn dus telkes 50 rondjes met dezelfde hoeveelheid data per rondje, en dan naar de buitenkant van de schijf toewerkend doen ze in stapjes telkens meer data in dat rondje... De dichtheid blijft ongeveer hetzelfde omdat de omtrek van het rondje ook toeneemt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat fout ja, ik bedoelde een hogere transfer rate aan de buitenkant. Ik vroeg me dat gewoon af omdat ik weet dat het een feit is en het niet kan verklaren. Ik ging er altijd vanuit dat sectoren gaande van binnen naar buiten opgerekt werden (lang geleden ooit gelezen, was misschien vroeger zo, toen men het al heel wat vond om 10 MB op een schijf te krijgen). Maar het blijkt dus dat die extra opgerekte ruimte gebruikt wordt om een nieuwe sector te vormen en er dus bijvoorbeeld twee of meer sectoren op eenzelfde hoek liggen. Met een gelijke hoeksnelheid geeft dat dus inderdaad een hogere transfer rate naar buiten toe.
Is inderdaad logisch om dat zo te doen, dan klopt dat oude boekje wat ik had dus niet meer!

Bedankt,
Dutchman