Spanned DVD RAR backup

Pagina: 1
Acties:

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Ik wil m'n foto's backuppen (+/- 50gb) en volgens mij is dvd daar wel goed genoeg voor - ik koop elk jaar wel een nieuwe harddisk dus de dvd's hoeven slechts een jaar mee te gaan.
Nu wilde ik met winRAR m'n hele pictures folder in een rar gooien en spannen over dvd-volumes. Het nadeel bij spanning is dat je alles kwijt bent als je 1 dvd mist: voor het uitpakken van een spanned rar moet je alle volumes hebben. Dit vind ik een groot nadeel omdat de kans groot is dat 1 dvd kwijt raakt / opgegeten wordt / whatever.
Ik zoek dus een methode om m'n foto's allemaal op dvd te zetten, waarbij de dvd's onafhankelijk van elkaar zijn. Aan de andere kant wil ik wel graag het voordeel van checksumming en foutcorrectie zoals bij RAR. Een tapedrive kopen is géén optie. Iemand enig idee ?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Per directory rarren en dan per DVD zoveel mogelijk rars erop gooien?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het beste dan kan gaan Parren (net als bij usenet ook gebruikelijk is), afhankelijk van je settings kan je dan wel een DVD kwijtraken. Zie ook: Wikipedia: Parchive,

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom rarren? Stel dat er een bitje corrupt is op 1 schijf. Als je daar 1 4GB volume op hebt zitten ben je 4GB aan foto's kwijt. Als je daar gewoon losse foto's op hebt staan dan mis je hooguit 1 foto.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:29:
Waarom rarren? Stel dat er een bitje corrupt is op 1 schijf. Als je daar 1 4GB volume op hebt zitten ben je 4GB aan foto's kwijt. Als je daar gewoon losse foto's op hebt staan dan mis je hooguit 1 foto.
Bovendien worden jpg fotos nou niet dusdanig veel kleiner in een RAR file dat je dnekt "joepie, een DVD (van 30 cent) gespaard.

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Volgens mij speelt het probleem van de TS alleen als je gebruik maakt van een solid archive en kun je Rars standaard wel onafhankelijk van elkaar uitpakken.

Ik heb zo gauw geen directe bron maar hier blijkt het impliciet uit:
http://www.win-rar.com/in...95&kb=0&kb_article_id=110
First of all, you should use RAR recovery record when storing archives onto unreliable media such as floppies. Generally, it is not recommended to create solid archives in this case. You should use the normal (non solid) mode instead.

[ Voor 56% gewijzigd door fckgw op 15-05-2009 18:05 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Is een externe schijf niet handiger? Die kun je makkelijk aan afsluiten van je pc en opbergen.

Verwijderd

Sowieso geen .rar of andere vorm van compressie gebruiken, .jpg is al gecomprimeerd en kan je toch niet verder inpakken. Bovendien heeft niet gecomprimeerd als voordeel dat er minder kapot kan gaan en dat je niet hoeft uit te pakken alvorens je de foto's kan bekijken.

Wil je herstelgegevens dan gebruik je inderdaad Quickpar om hersteldata te maken.
Of je je brand je dvd's gewoon twee keer.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, externe HDD van een paar tientjes is een prima en vooral makkelijke oplossing. Alles inpakken (zelfs store only) met WinRAR, dan PAR2en en daarna zo schuiven dat alles zo efficient mogelijk op DVDtjes past, is enorm veel werk waarbij weinig te winnen valt. Alle losse foto's simpelweg gewoon 2x branden is dan inderdaad stukken handiger imho ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1