[OC] Overclocking newbie stuff

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hey all,

Ik ben van het weekend samen met een vriend van me eens begonnen met het OC'en van m'n BP6 met dual C400. Mijn systeem draait nu stabiel op 2x480 Mhz. Maar hij begint in Win2K te sputteren over IDE/ATAPI time-outs enzo, en als ik nog hoger ga (83 Mhz bus) dan zijn de time-outs helemaal niet meer van de lucht.

Ik heb 2 Maxtor schijven en ik heb eerder gehoord dat deze over de zeik gaan met OC'en. Heb ze al terug gezet naar PIO 4 maar tis toch nie alles. Heeft iemand een goede oplossing om het beestje over de 500 te trekken?

Trouwens, het is me opgevallen dat de koeler van de BX chipset ook goed warm word. Is het geen plan om hier misschien een fannetje op te knallen, of een bottere koeler?

Weet ook niet hoe veel mhz m'n geheugen is. hoe kan ik dit zien? Want anders gaat m'n mem straks in vlammen op.

En last but not least, is het gebruik van koelpasta een goed plan tussen CPU en HS/F?

Thanks alvast,

Hans

• Hans
  • Niet online
Ohja en nog wat:

- hOe komt het dat de multiplier (bijna) geen toegevoegde waarde heeft?

- Wanneer moet ik de core voltage aanpassen? (heb hem nu op 1.90 staan)

Verwijderd

Celeron heeft een multiplier lock.... Kun je dus niet veranderen !!! ;)

Verwijderd

Het is erg belangrijk om te weten of je nou 66Mhz of 100Mhz geheugen hebt. Gewoon ff checken op de verkoopbon en/of winkel bellen.. er zijn ook van die whacko's die op websites de namen van chips bijhouden en er vervolgens de snelheid etc. bijzetten. gewoon ff zoeken dus..

als je je hdd's al teruggezet hebt naar pio4 (wat ik sowieso al niet zou doen, omdat de winst die je vervolgens met oc'en pakt toch niet tegen het verlies dat je met je schijven hebt opkan ..) dan ligt het dus niet aan je hdd's :P

> is het gebruik van koelpasta een goed plan > tussen CPU en HS/F?

het is eigenlijk meer een vereiste als een goed plan, de onderkant van een heatsink is nooit helemaal vlak en door een klein dungesmeerd laagje pasta over deze onderkant te smeren is de geleiding vele malen beter.

je moet er trouwens rekening mee houden dat er een hoop andere componenten zijn die gaan flippen bij 41Mhz op de pcibus.. vooral videokaarten en de sb-live

voltage moet je alleen verhogen om het systeem stabieler te krijgen. dit verhogen zorgt wel voor een flinke warmtetoename (vette koeler nodig dus).. maar als het juist de warmte is die je systeem onstabiel maakt kan je ook proberen het voltage terug te brengen naar 1.8V

o ja, en je geheugen gaat niet in vlammen op zolang jij maar niet blijft booten in een onstabiel systeem..
je moet het zo zien, als je systeem stabiel draait met een goeie koeling dan houden je componenten het ook wel vol ;)

good luck,
rhythm

• Hans
  • Niet online
Thanks voor de info tot zo ver...

Ik heb op de HCC beurs bij een vage jap twee koelers gekocht van redelijke afmeting (bijna even groot als GlobalWin). Daarop zit een soort van aluminium folie als warmte geleider ofzo. Volgens mij kan ik die sjit er beter af rippen en koelpasta gebruiken dus.

Ik kan dus in principe gewoon proberen op 100 Mhz zonder dat de boel gaat branden ;) ? en dan die maxtors maar wippen ofzo voor een IBM oid....

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

hard discs vervangen voor overklokken? Sjonge jonge.....veel geld voor een beetje winst, maargoed.

Ik heb nog wel een goeie tip voor je. Koelpast is indeed nog een vereiste.
Wat je ook kan doen is het volgende: die heatsinks zijn nooit helemaal goed vlak aan de onderkant (in ieder geval die van mij niet). Wat ik gedaan heb is een stuk schuurpapier halen, met korrel 400. Ik geloof dat er ook korrel 600 bestaat, maar die hadden ze hierniet en ik had geen zin om ver te fietsen/rijden naar de bouwmarkt.
Ik had trouwens ook water-proof schuurpapier (niet echt nodig geloof ik). Toen heb ik dat papier een ebetje nat gemaakt, op een glasplaat gelegd, en dan de onderkant van de heatsink schuren. Hij was zwart, en door schuren kwam de metaalkleur eruit. Dan kan je pas goed zien dat dat ding dus echtniet vlak is.
Goed, schuren dus totdat hij mooi vlak is. (Misschien handig om eerst met 400 te schuren, en dan met 600 netjes glad te maken. heb ik niet gedaan trouwens.)
Maar dus wel op glasplaat schuren, zodat hij mooi vlak blijft (lukt je anders niet).

Dan dan een klein beetje koelpasta op de processor doen. Echt een heel klein beetje, zodat er ook nix op de pinnetjes van de processor komt. Dan doet hij het namelijk niet meer (geloof me, ik spreek uit ervaring..zeer irritant). Wat ik gedaan heb is de pinnetjes afplakken met plakband, zodat ik zeker wist dat er niets op kwam.
Voor de rest fans in je kast erbij hangen zodat er een goeie air-flow van frisse lucht is langs de processor.

als je nog meer vragen hebt kan je ook wel ff mailen.
suc6 ermee

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ald je hem wel op 100 krijgt lopen je hd's ook weer op een normale snelheid is dat ook opgelost

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

'k Weet niet of een C400 600 MHz trekt, maar het is aan te bevelen. Dan moet trouwens de cpu-voltage wel aanzienlijk omhoog, want 1.90 is echt te weinig. Maak er maar 's voorzichtig 2.1 of zo van (zorg wel dat je koeling goed werkt!!)

• Hans
  • Niet online
Bedankt voor de tips! :)

Ik ben gisteravond nog eens wat aan 't hobbyen geweest, en heb hem nu stabiel draaien op 500 (83 Mhz bus en 2.0 core)
Ik heb m'n BX chip voorzien van een fan, en die aluminium shit van m'n koelers gehaald. Dat scheelde best wel.

Ben er gisteren achtergekomen dat ik 100 MHZ geheugen heb (er zit in ieder geval een stickertje op met PC100) maaaarrr als ik m'n systeem instel op 100 Mhz bus speed dan boot ie niet eens meer. alleen maar zwart scherm... is er misschien een ander component die dan over z'n nek gaat? Heb de CPU/AGP ratio op 2/3 gezet, gekloot met core voltage tot 2.20, no luck :(

Heb hem met busspeed 95 ofzo tot de 2x570 gekregen maar dan izzie _zwaar_ instabiel. Zowiezo alle busclocks boven de 83 gaat ie over de zeik. Dan krijg ik segmentation faults, en hard disk trubbels. Hoe valt dit te voorkomen, want ik wil toch nog wel wat harder dan 500 (570 lijkt me een leuk doel! ;) )

Thank you

Hans

• AcidBurn
  • Laatst online: 22:16
als ie op 95 mhz erg instabiel is, en op 100 mhz niet wil booten, ook niet na voltage tweaking, dan is het antwoord heel simpel: hij trekt het gewoon niet.
dat zal denk ik niet aan het geheugen liggen (pc-100 moet naar mijn weten minimaal 10 ns zijn (als dat bestaat, ben het nog nooit tegengekomen), de meesten zijn 8 ns, en ikzelf heb 7 ns, wat gelukkig ook wel redelijk te vinden is. Dus voor de rest denk ik toch dat je cpu die fsb's simpelweg niet trekt. heel jammer, maar het is niet anders :(

Verwijderd

Bijna 100% zeker dat de CPU het probleem is. 600 Mhz is wat veel voor een C400.

• Hans
  • Niet online
Dat sucks! ik wil hoger! :)

Ik heb op overclockers.com mensen gezien in die database van ze die een 400 @ 800 hebben gedraait. Wel zwaar onhaalbaar voor de huis tuin en keuken tweaker (nitrogen cooling) maarja. Er moet toch wel meer dan 500 uit te trekken zijn....

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja.......is het echt waar wat die lui je daar vertellen? Soms twijfel ik echt wel een beetje hoor..ik bedoel, meer dan 100% sneller (er waren nog hogere namelijk).
Dan moet je toch echt wel ver onder het vriespunt gaan zitten en dan nog.
Maargoed, misschien is het wel waar (met nitrogen cooling moet je wel beneden vriespunt kunnen komen :))
Pagina: 1