Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Videokaart past niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb recent een Geforce GTX260 aangeschaft, een beest van een kaart.
Nou doet zich het volgende probleem voor, hij past niet in mijn systeem. Als ik de kaart in het PCI slot probeer te steken, gaat hij er niet helemaal in. De oorzaak (denk ik) hiervan is dat de achterkant van de kaart (waar de fan is) net boven de SATA sloten van het mobo hangt, waardoor de kabels/stekkers de videokaart verhinderen zich helemaal te laten zakken in het PCI slot zeg maar.

Valt hier wat aan te doen?

Ik ben in het bezit van een Acer MCP73 mobo met een nVIDIA nForce 7100-630i chipset.
Mijn kast is een Coolermaster Centurion 5, en de videokaart is dus een Geforce GTX260.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt proberen is S-ATA kabels te gebruiken die onder een hoek van 90 graden staan, zodat ze plat liggen en je meer ruimte hebt voor de videokaart.Anders, als het alleen de koeler is dat ding gewoon verbouwen (zaag een stukje uit 't plastic ofzo).

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:54

g0tanks

Moderator CSA
Wat je ook zou kunnen doen is een PCI kaartje met SATA poorten kopen en daar je hardeschijven op aansluiten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:19:
Wat je kunt proberen is S-ATA kabels te gebruiken die onder een hoek van 90 graden staan, zodat ze plat liggen en je meer ruimte hebt voor de videokaart.Anders, als het alleen de koeler is dat ding gewoon verbouwen (zaag een stukje uit 't plastic ofzo).
Verbouwen ga ik hem niet, veel te riskant lijkt me dat.
Ik zal wel eens naar die nieuwe kabels kijken.
g0tanks schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:23:
Wat je ook zou kunnen doen is een PCI kaartje met SATA poorten kopen en daar je hardeschijven op aansluiten.
Welke raad je me aan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat zou ik nooit doen. PCI is baggertraag, zeker met moderne schijven. Dan zul je toch minstens een PCIe kaart moeten halen wil je nog een beetje bandbreedte overhouden (maar goed, ik ga ervanuit dat hij geen 2 PCIe sloten heeft, anders had hij de kaart ook in het 2e slot kunnen duwen).

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:33:
[...]

Dat zou ik nooit doen. PCI is baggertraag, zeker met moderne schijven. Dan zul je toch minstens een PCIe kaart moeten halen wil je nog een beetje bandbreedte overhouden (maar goed, ik ga ervanuit dat hij geen 2 PCIe sloten heeft, anders had hij de kaart ook in het 2e slot kunnen duwen).
Klopt, ik heb maar 1 PCIe slot. Maar die kabels, heb je daar plaatjes/leveranciers van?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Nieuw moederbord kopen!?!? ;)

Zonder gekheid, je kunt proberen je sata aansluitingen die in de weg zitten niet te gebruiken, andere optie is inderdaad de gehoekte connectors gebruiken. Ik zou niet aan de koeler gaan zagen, want dat vervalt ten eerste de garantie en daarnaast werkt de koeler waarschijnlijk een heel stuk minder goed.

Andere optie is een alternatieve koeler aan te schaffen. Dan vervalt over het algemeen ook wel de garantie, maar dan koelt hij vaak beter en hij is stiller...

Vette shit!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
of koop een moederbord met betere layout.
Zo duur zal een gelijkwaardig moederbord nu ook niet zijn.

edit: sneller typen, of eerst googlen voor een antwoord te typen... 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Quacka op 14-05-2009 23:37 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:35:
Nieuw moederbord kopen!?!? ;)

Zonder gekheid, je kunt proberen je sata aansluitingen die in de weg zitten niet te gebruiken, andere optie is inderdaad de gehoekte connectors gebruiken. Ik zou niet aan de koeler gaan zagen, want dat vervalt ten eerste de garantie en daarnaast werkt de koeler waarschijnlijk een heel stuk minder goed.

Andere optie is een alternatieve koeler aan te schaffen. Dan vervalt over het algemeen ook wel de garantie, maar dan koelt hij vaak beter en hij is stiller...
Het leuke is, de kaart hangt over alle 4 de SATA connectoren, die zo handig 2 bij 2 zijn gegroepeerd.
Waar kan ik deze gehoekte connectoren vinden?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:37:
[...]

Het leuke is, de kaart hangt over alle 4 de SATA connectoren, die zo handig 2 bij 2 zijn gegroepeerd.
Waar kan ik deze gehoekte connectoren vinden?
Bij een computerwinkel ws.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:34:
[...]

Klopt, ik heb maar 1 PCIe slot. Maar die kabels, heb je daar plaatjes/leveranciers van?
Die dingen kun je vrijwel overal krijgen, meestal zitten ze gewoon bij moederborden, maar ze zijn vast lost te verkrijgen.

http://kleinspul.nl/index.php?productID=1604
http://kleinspul.nl/index.php?productID=1608
dit soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:39:
[...]

Die dingen kun je vrijwel overal krijgen, meestal zitten ze gewoon bij moederborden, maar ze zijn vast lost te verkrijgen.

http://kleinspul.nl/index.php?productID=1604
http://kleinspul.nl/index.php?productID=1608
dit soort dingen.
Bedankt!, ik zal morgen even langs de lokale elektronicaboer en zien of door deze kabels de boel wel past.

• Quacka
http://forums.techguy.org...6-solved-cpu-upgrade.html
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/vzbjfd.jpg

Het is niet best idd...
Wat een rot layout. De ontwerper van dat moederbord moet maar putjesschepper worden :+

pricewatch: Gigabyte GA-G31M-ES2L
Zo duur is een te vergelijken moederbord niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Quacka schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:46:
Het is niet best idd...
Wat een rot layout. De ontwerper van dat moederbord moet maar putjesschepper worden :+
Nee hoor, waarschijnlijk is het zo dat het een standaard OEMbakkie is dat de TS heeft, die zijn totaal niet gebouwd op dit soort videokaarten. Dus waarom zou die ontwerper daar uberhaupt rekening mee gaan houden?

• Quacka
Ik draai het om. Waarom zou je er geen rekening mee houden?
Natuurlijk is het zo dat aan de meeste OEM-bakken weinig gebeurd, maar aan een behoorlijk aantal wordt toch wel wat versleuteld. Andere videokaart is dan wel 1 van de 1e dingen.
Als je daar geen rekening mee houdt, dan ben je een slechte bouwer.

Maar goed:
Voor dat de topicstarter kabels gaat kopen kan hij beter kijken of het wel het probleem oplost.
Sata-kabels eruit. Videokaart erin. Zit er nog ruimte tussen de satakaart en videokaart?
Een cm heb je toch wel nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Quacka op 14-05-2009 23:54 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 18:13
Dat is wel erg kort door de bocht, er wordt namelijk waarschijnlijk rekening gehouden met andere dingen, zoals airflow, grootte van het mainbord, etc.

Daarom heb je verschillende form-factors (BTX, DTX, Pico-ITX, u-ATX, etc.).

• Quacka
sata-aansluitingen net naast de enige pcie-poort is gewoon niet handig. Doe dan iets wat minder gebruikt wordt / gaat worden. MATX/ATX/uATX heeft hier verder niet zoveel mee te maken. Het is volgens mij gewoon een mATX-bordje. En daar is ruimte genoeg op. Zeker omdat er ook maar 2 geheugenslots zijn.

Maar ja.. de TS heeft hier verder niets aan.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Daar kan je trouwens ook vaak niet van booten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

0X55AA schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 00:18:
[...]

Daar kan je trouwens ook vaak niet van booten.
Waarom niet? Als het kaartje beschikt over een bootrom kan het prima. Ik gebruik hier een externe RAIDcontroller, kan ik prima van booten als ik zou willen.

@Quacka, zonder teveel offtopic te gaan. OEM is niet gebouwd voor uitbreiden, maar om goedkoop te zijn. Er wordt dus helemaal niet aan dit soort dingen gedacht. Maar om het dan slecht te noemen.

• Quacka
ik stop met de discussie, maar een normale layout kost helemaal geen cent extra.
Gewoon wat basisprincipes houden als moederbordbouwer...

Verwijderd

Quacka schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:23:
Gewoon wat basisprincipes houden als moederbordbouwer...
Mijn P5n-e SLI heeft net hetzelfde probleem bij het 2de PCI-e slot en zo zijn er nog wel meer mobo's.

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:51
Klopt ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn Gigabyte p35-dq6. ik heb het kunnen oplossen met die sata kabels met een bocht erin.

als ik zo op die foto zie dan gaan jou kabels dan naar rechts waardoor je idd meer ruimte maakt voor de videokaart. wel betwijfel ik dat je dan met de kabels zelf in de knoei zit omdat ze dan over elkaar heen komen te zitten als je 3 of 4 aansluit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_FrostBite_ schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:10:
Klopt ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn Gigabyte p35-dq6. ik heb het kunnen oplossen met die sata kabels met een bocht erin.

als ik zo op die foto zie dan gaan jou kabels dan naar rechts waardoor je idd meer ruimte maakt voor de videokaart. wel betwijfel ik dat je dan met de kabels zelf in de knoei zit omdat ze dan over elkaar heen komen te zitten als je 3 of 4 aansluit.
Je hebt kabels die linksom buigen en die rechtsom buigen. Dus dan kun je altijd de kabels halen die op jouw bordje passen.

Verwijderd

idd, maar een gtx 260 is ook behoorlijk lang en dik.

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zie ik het nou verkeerd? je hebt 2 SATA's aangesloten? dan is het toch super simpel? koop 2 sata kabels waarvan ze sowieso aan 1 kant 90 graden gebogen zijn, stop ze naast elkaar zodat ze van het mobo afgaan en elkaar niet in de weg zitten. druk je kaart er in en problem solved...

En voor je volgende bordje is dit weer iets waar je op gaat letten zodat je niet weer dit gedoe krijgt :P ;)
Pagina: 1