• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-02 23:38
Beste Gotters,

Ik zou het op prijs stellen om jullie meningen / ervaringen te lezen.
Ik zit met het volgende:

Ben een systeembeheerder bij een grote organisatie.
We hebben 3 dc's met windows 2003 server erop. Met alle updates en servicepacks.
Verder hebben we in totaal zo'n 74 servers. 60 met windows server 2003 32bits er op staan.
Hieronder zijn ook printservers met 32bits drivers en dergelijke.

Er zijn zo'n 1500 werkplekken met xp prof sp2 met updates draaiend.
Verders hebben we zo'n kleine 300 applicaties gescript via wise. Deze zijn allemaal getest op xp prof 32 bits.

Nu is er vanuit de organisatie een wens om voor zwaardere machines.
Denk aan autocad en gis / viz machines te vervangen voor een zeer zware configuratie.
Denk aan 6gb geheugen, quadcore processor en stevige videokaarten.
Op deze machines zou dan Xp pro 64 bit moeten draaien.

Ik heb al gezocht op internet en meerdere fora, en ook hier.
Maar kan niet echt antwoord op mijn vraag stellen.

Wat is er voor nodig om een xp pro 64 bits goed te laten functioneren in een 32bits domain.
Waar moet ik aan denken?
Ook ben ik benieuwd wat er gebeurd als een gebruiker met een profiel op 64 bits aanlogt en vervolgens weer op een 32 bits. (ander path instelling van program files, 64 bit heeft er 2 en dergelijk)

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat waren de valkuilen?

Ps Vista en Windows 7 zijn geen optie, het is besloten voorlopig op xp prof te blijven.
Ook linux is geen optie.

(heb al gelezen dat drivers vaak een probleem is, en sommige applicaties niet lekker werken)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 07:56
in theorie natuurlijk weinig anders dan 32bit aangezien 95% van je functionaliteit door windows geregeld word.
Met goede drivers kom je eigenlijk al een heel eind.
Bekijk _heel_ goed welke apparaten er gebruikt worden door de systemen, en zorg voor goede drivers.
Qua software kan je natuurlijk niet alles meer draaien, maar dat begrijp je denk ik wel...

Waar ik al een paar keer tegenaan gelopen ben zijn printer drivers... Die zijn lastig te vinden soms...

Even niets...

• elan
Bedankt voor je snelle antwoord.

Printer drivers word in ons geval nog wel een uitdaging denk ik zo.
We hebben OCE multifunctionals staan en dergelijke.

Weet je toevallig hoe het gaat met roaming users die dan de ene keer op een 32bits zitten en later weer op een 64 bits? Bedoel de program files directory's zijn toch anders?

Heb je ervaring met 32 bits gescripte software op 64 bits.
Ben bang dat we alle 300 paketten moeten testen op goede werking en dergelijke.

Moet er verders nog wat in je ad aangepast worden of iets dergelijks?

Heb geen verstand van 64bits xp, 32 bits geen probleem maar dit is een uitdaging ;-)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Over (Arc)Gis, ik neem aan dat je dat bedoeld, kan ik je vertellen dat het wel draait onder XP64, maar dat de (Arc)Gis applicatie(s) zelf slechts 32 bit zijn. Derhalve kunnen ze geen gebruik maken van de voordelen die XP64 eventueel biedt.

• elan
@Warp

Dank je voor de tip, dat wist ik niet van de gis applicaties. En ik bedoelde inderdaad arcgis.
De bedoeling is dat er rond de 30 64bits systemen komen voor het renderen van tekeningen.
3d studio viz en dergelijke. En ook Autocad zou dan op deze komen.
Ik ben zelf btje voorzichtig met xp64 bit in een 32bits domain.

Heb net stukken zitten lezen over de printerdrivers enzo.
Denk dat het verstandig is om een aparte printerserver te nemen voor de 64bit drivers.
Ik ben bang dat de 64 bit drivers "bijten" met de 32 bit drivers op onze 2 huidige printservers.
Wat denken jullie ervan? Kan op internet geen goed sluitend advies daarover vinden.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wij hebben bij ons ook een 300 tal XP64 bit workstations draaien, met aparte software sets speciaal voor 64bit. De SMS/SCCM clients werken prima, McAfee VSE draait ook goed. We hebben wel voor de zekerheid de roaming profiles voor die users disabled, puur ter voorkoming van problemen. Folder redirections werken uiteraard wel nog gewoon aangezien die naar default netwerk paden wijzen.

In WSUS hebben we ook de 64bit varianten van de security patches enabled aangezien je die apart moet aanvinken, wat ik me kan herinneren in ieder geval.

https://discord.com/invite/tweakers

• warp
  • Niet online
@elan: In principe kun je op een 32 bit server gewoon 64 bit printerdrivers aan clients aanbieden. Dit gaat op dezelfde manier als het aanbieden van 32 bit printerdrivers voor andere OS'en (zoals Win9x, NT4, Win2k, etc). Het vinden van 64 bit printerdrivers daarentegen, kan af en toe wel lastig zijn, maar dat was al opgemerkt.

AutoCAD kent i.t.t. ArcGIS wel native 64 bit versies, dus hier valt zeker winst te behalen met XP64. Denk er wel aan dat je eventueel ook nieuwe licenties moet aanschaffen c.q. upgraden voor de 64 bit varianten van AutoCAD (mocht dit nog niet gedaan zijn). ;)

Edit: 3d studio viz heb ik verder geen ervaring mee, dus hier kan ik niet veel zinnigs over zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door warp op 14-05-2009 22:15 ]

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
qua profielen van gebruikers heb je volgens mij geen probleem, omdat dit bestanden zijn en geen applicaties. Ik zou het gewoon testen.. volgens mij kan je geen 64 bits drivers op een 32 bits os zetten. Want een client krijgt de drivers van de printerserver op het moment van connecten naar de printer.

je moet wel idd letten op applicaties..je krijgt 2 program files directories , eentje voor 64 bits en een voor 32 bits. Let hierbij dus op bij jouw gescripte msi paketten..

richt een testomgeving in en testen....

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• warp
  • Niet online
shaowoo schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:44:
volgens mij kan je geen 64 bits drivers op een 32 bits os zetten.
Even goed doorlezen. Zolang de leverancier correct geschreven INF's + drivers aanbiedt, werkt het gewoon. ;)

• elan
Beste Tweakers,

Even een update van de situatie.
We hebben inmiddels een xp64 bits licentiecode aangeschaft. Deze hadden we nog niet in onze license overeenkomst met Microsoft zitten.
Dus het echte testen kan gaan beginnen.

Inmiddels heb ik ook het stukje over de printerdrivers goed doorgelezen. En hopelijk komt dit helemaal goed.
Waarschijnlijk gaan we toch een aparte 64 bits printserver maken. Maar daar zijn we dan nog niet over uit.

@warp:
Wat betreft Autocad, ik heb het nagevraagd, en we zouden dan inderdaad andere licenties moeten aankopen.
Dit levert wel wat problemen op qua financiële dingen. Maar dit is niet mijn probleem ;-)

Voorlopig is het zo dat onze leiding aangeeft 64bits nog niet te ondersteunen. (Dit gezien politieke redenen, binnen onze organisatie) Maar we gaan in stilte het onderzoeken.

Ik houd jullie verder op de hoogte, en de bevindingen lezen jullie nog!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:09
elan schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:13:
Beste Tweakers,

Even een update van de situatie.
We hebben inmiddels een xp64 bits licentiecode aangeschaft. Deze hadden we nog niet in onze license overeenkomst met Microsoft zitten.
Dus het echte testen kan gaan beginnen.

Inmiddels heb ik ook het stukje over de printerdrivers goed doorgelezen. En hopelijk komt dit helemaal goed.
Waarschijnlijk gaan we toch een aparte 64 bits printserver maken. Maar daar zijn we dan nog niet over uit.

@warp:
Wat betreft Autocad, ik heb het nagevraagd, en we zouden dan inderdaad andere licenties moeten aankopen.
Dit levert wel wat problemen op qua financiële dingen. Maar dit is niet mijn probleem ;-)

Voorlopig is het zo dat onze leiding aangeeft 64bits nog niet te ondersteunen. (Dit gezien politieke redenen, binnen onze organisatie) Maar we gaan in stilte het onderzoeken.

Ik houd jullie verder op de hoogte, en de bevindingen lezen jullie nog!
Wellicht een wat overbodige reactie en ik weet niet of het een probleem is. Maar je bent er van de op de hoogte dat er geen Nederlandse versie of Nederlandse MUI voor XP x64 bestaat?
Pagina: 1