trage USB install windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Beste tweakers,

De titel zegt het al, ik merk dat mijn systeem traag is, mogelijk zelfs algeheel traag, maar zover ben ik nog niet met testen.

Ik heb windows 7 RC op een 4GB USB stick van kingston staan (data traveler). Deze (windows dan he) wil ik installeren op mijn nieuwe PC met de volgende specs:

GIGABYTE GA-MA790X-UD4P laatste bios versie F4.
4GB RAM DDR2 1066Mhz
Ph2 940
1x Samsung 320Gb HD 16Mb Cache 7200rpm
Sapphire radeon 4850 512Mb
DVD RW van Samsung
54Mbps PCI wifi kaartje

Niks ge-oc'ed alle temps in orde +- 35 graden.

Nu merk ik dat de installatie van windows erg traag verloopt. Met name het starten van de install is enorm traag, het laden van de 2e witte balk duurt erg lang. Ik vergelijk dit met een Acer Aspire 5310 (1,6Ghz M520 2GB RAM, niks bijzonders dus, maar wel vele malen sneller.

Nadat windows geinstalleerd is heb ik op de laptop en mijn eigen PC hdtune geinstalleerd en een test gedaan. Ik kan dan geen verschil in leessnelheid ontdekken.

Wat heb ik zelf tot nu toe gedaan:

Google geraadpleegd: GIGABYTE GA-MA790X-UD4P trage usb en GIGABYTE GA-MA790X-UD4P slow USB performance.

Op Tweakers gezocht naar relevante info met bovenstaande zoekopdracht maar ook algemene systeem traagheid en trage USB.

BIOS settings nagelopen, maar daar valt weinig aan te tweaken, zodra ik de USB 1.1 controller uitschakel, dan schakel ik ook de 2.0 uit dus helemaal geen USB meer.

Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar mogelijk oorzaken, maar ben eigenlijk op een dood spoor beland. Dus vandaar mijn poging hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 03:05
Ja en? Het kan toch gewoon dat je USB gewoon niet sneller is en dus het bottleneck voor beide systemen is? Je laptop heeft ook gewoon USB 2.0 en daarnaast is Windows Setup altijd wel wat trager dan gewoon werken op de PC...

Waarom zou je USB opeens sneller zijn in een razendsnelle PC? Dat is hetzelfde als verwachten dat een Suzuki Alto ineens 120 kan op de snelweg 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik denk dat je me niet begrepen hebt. Ik snap dat USB2, USB2 is en dat het niet sneller gaat dan dat het kan. Maar dat het nu een factor 3 langzamer gaat, geeft mij het gevoel dat er iets niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zegt dat het langzaam is, maar wat voor snelheden je haalt vind ik nergens... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan nog - wat maakt install snelheid sowieso uit, het gaat er toch om hoe snel dingen draaien als het geinstalleerd is :?

Overigens heeft deze vraag muv het feit dat er een USB poort op het moederbord zit niets met Processors, Moederborden en Geheugen te maken. Ik verplaats naar Opslagmedia & I/O Controllers, dat zijn hier de relevante zaken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25

job

Een beetje rappe usb-stick doet misschien 20MB/sec. Iets wat bij de snelheid van een moderne HD (80 MB/sec) inderdaad nogal tegen kan vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 14-05-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:54:
je zegt dat het langzaam is, maar wat voor snelheden je haalt vind ik nergens... :P
Nou, tijdens de windows installatie kan ik dat natuurlijk moeilijk meten, behalve dan alleen de tijd die het duurt om de windows installer te laden. Op mijn PC duurt dat bijna 3 minuten en op de laptop 25 sec.

De leessnelheid die ik meet in windows zelf met hdtune is gem. 17,8 Mb/sec. Op beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
dion_b schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:01:
En dan nog - wat maakt install snelheid sowieso uit, het gaat er toch om hoe snel dingen draaien als het geinstalleerd is :?

Overigens heeft deze vraag muv het feit dat er een USB poort op het moederbord zit niets met Processors, Moederborden en Geheugen te maken. Ik verplaats naar Opslagmedia & I/O Controllers, dat zijn hier de relevante zaken.
De install snelheid maakt me in principe niet uit natuurlijk. Wat me wel uitmaakt is dat hij simpelweg vele male trager is en dus mogelijk dat er meer aan de hand is. Je zou je toch zelf ook afvragen waar dit verschil vandaan komt en willen weten wat de oorzaak is, of niet?

Dank voor het verplaatsen, ik heb er nog even aan getwijfeld om het daar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

17.8 mb per seconde is volgens mij behoorlijk snel voor een usb stick. Ik haal max 8 mb ofzo. of ben ik nou gek? :?

EDIT: en aangezien het op beide systemen zo gaat lijkt het gewoon dat het zo hoort. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een stick die 30MB/sec leest en 15MB/sec schrijft. Je hebt er ook die 2 keer zo snel zijn. Het gemiddelde ligt echter een stuk langzamer. Er worden zelfs vandaag nog sticks verkocht die amper 1MB/sec doen bij schrijven. Daar word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Die 17.8Mb is gemeten in windows en het gaat me dus niet om de snelheid in windows, maar om de install snelheid van windows. Die is vele malen trager op mijn nieuwe PC als op mijn oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:37
Maar is de werksnelheid wanneer je windows hebt geinstalleerd ook lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
bas r schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:24:
Maar is de werksnelheid wanneer je windows hebt geinstalleerd ook trager?
Ik had van te voren een E5200 met 4Gb RAM en gevoelsmatig werkte dat systeem soepeler. Ook hier verliep de install sneller.

Ik heb een burnin test gedaan m.b.v sisoft sandra, systeem blijft verder stabiel. Ik heb verder geen benchmarks gedraaid, dus het blijft gevoelsmatig.

ter info: op mijn nieuwe PC staat alleen Win7 en de catalyst 9.4 drivers geinstalleerd, verder geen AV e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-07 22:00
Zou het niet te maken hebben met moederbord drivers die tijdens de installatie nog niet goed geïnstalleerd zijn en daarom niet de volledige snelheid kan benutten ofzo, dat die het al een USB 1.0 apparaat pakt?

Ik vind het trouwens niet zo'n boeiend verhaal dat die tijdens de install trager is.. als het nu maar goed werkt. Zou niet eens rekening houden met een mogelijke onderliggende oorzaak. Die merk je vanzelf als je Windows zelf langzamer/onstabiele gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-07 18:53
Ik heb een heel ander probleem met windows7 als ik mijn externe hardeschijf wil verwijderen via het icoon veiligverwijderen, zegt ie je kan je hardeschijf nu veilig verwijderen maar als ik dat doe kan je duidelijk horen dat het motortje nog draaid van de hardeschijf en als ik de usb stekker er uit trekt hoor je een beetje gierend geluid, dus met andere woorden de hardeschijf is helemaal niet afgesloten om te verwijderen, zo kan je data beschadigd raken.
Hebben meer dit of mischien een tip O+

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:52
MiskentTalent schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 11:15:
Ik heb een heel ander probleem met windows7 als ik mijn externe hardeschijf wil verwijderen via het icoon veiligverwijderen, zegt ie je kan je hardeschijf nu veilig verwijderen maar als ik dat doe kan je duidelijk horen dat het motortje nog draaid van de hardeschijf en als ik de usb stekker er uit trekt hoor je een beetje gierend geluid, dus met andere woorden de hardeschijf is helemaal niet afgesloten om te verwijderen, zo kan je data beschadigd raken.
Ja, gewoon kabel eruit trekken. Doe ik altijd met alle USB apparatuur en tot nu toe niks aan de hand.

Volgens mij is het een bug in Vista/Windows 7 met dat Safely remove hardware, in XP werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je installatie op een mobo via usb niet snel gaat, dan is dat gewoon een eigenschap van je mobo.
Er is niks 'mis', maar door hardware design en firmware e.d., zeg maar low-, lower- en lowest-level, kan het best zijn dat het niet identiek aan een ander model functioneert.

Windows verbergt dat alles, zo dat de hardware fabrikanten zich niet meer over het totaalplaatje van hun apparaat hoeven te buigen, maar dus alleen alles optimaliseren voor een windows installatie. Wat er verder gebeurt boeit die mensen echt niks.

Om eerlijk te zijn had ik verwacht dat een tweaker dat wel zou weten, of tenminste tegen deze feiten aan was gelopen.

Een van deze links had je zelf kunnen bedenken:

- http://tinyurl.com/lw72bc
- http://tinyurl.com/atad4x

En bovendien lijk je weinig verstand van je hardware te hebben :)

Het is niet mijn bedoeling te ranten oid, maar je had wel wat research kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

chimo schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 11:20:
[...]
Ja, gewoon kabel eruit trekken. Doe ik altijd met alle USB apparatuur en tot nu toe niks aan de hand.

Volgens mij is het een bug in Vista/Windows 7 met dat Safely remove hardware, in XP werkte het wel.
Hehe ditto, ik zie meestal mensen helemaal moeilijk via het icoontje werken. Ik ros altijd gewoon de usb stekker eruit als ik klaar ben met wat ik wilde doen :)

Nooit problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
MiskentTalent schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 11:15:
Dat het motortje blijft draaien is niet zo raar, spanning op de USB poort wordt door het mb geregeld. Windows kan er alleen voor zorgen dat er geen bestanden geopend zijn. Overigens gebruik ik zelf meestal 'Uitwerpen/Eject' in het rechtsklik menu in Deze computer, vind ik wat sneller werken.
Pagina: 1