Hoi,
We hebben hier sinds kort een snelle verbinding op ons bedrijf.
Nu wil ik het netwerk delen met een aantal andere bedrijfjes op ons terrein. Alle kabels liggen er al en op zich werkt het al, alleen nu zitten ze allemaal op mijn eigen netwerk. Ik wilde ze alleen toegang tot internet geven zonder dat ze al mijn netwerkapparaten kunnen zien (harde schijven, printer, ip camera, computers etc). Ze zijn per stuk wel te beveiligen, maar ik heb ze liever gewoon buitengesloten.
Verder zou het fijn zijn als ik ze per stuk een maximale bandbreedte kon geven zodat onze snelle verbinding niet opgeslokt wordt door iemand die downloadt oid.
Is zoiets op te lossen met een managed router? En kan ik dan gewoon de MAC adressen of iets opgeven die dingen wél mogen (en de rest niet)? Of is het ingewikkelder?
Wat het apparaat moet kunnen / hebben:
- Router (niet alleen switch) die computers rechten kan toekennen / ontnemen
- Per computer de bandbreedte bepalen
- 1 x glas aansluiting
- 8 x koper is genoeg (rest hangt aan switches elders in het netwerk)
We hebben zo'n 19" kast waar die in kan.
Heeft iemand suggesties?
Alvast bedankt!
We hebben hier sinds kort een snelle verbinding op ons bedrijf.
Nu wil ik het netwerk delen met een aantal andere bedrijfjes op ons terrein. Alle kabels liggen er al en op zich werkt het al, alleen nu zitten ze allemaal op mijn eigen netwerk. Ik wilde ze alleen toegang tot internet geven zonder dat ze al mijn netwerkapparaten kunnen zien (harde schijven, printer, ip camera, computers etc). Ze zijn per stuk wel te beveiligen, maar ik heb ze liever gewoon buitengesloten.
Verder zou het fijn zijn als ik ze per stuk een maximale bandbreedte kon geven zodat onze snelle verbinding niet opgeslokt wordt door iemand die downloadt oid.
Is zoiets op te lossen met een managed router? En kan ik dan gewoon de MAC adressen of iets opgeven die dingen wél mogen (en de rest niet)? Of is het ingewikkelder?
Wat het apparaat moet kunnen / hebben:
- Router (niet alleen switch) die computers rechten kan toekennen / ontnemen
- Per computer de bandbreedte bepalen
- 1 x glas aansluiting
- 8 x koper is genoeg (rest hangt aan switches elders in het netwerk)
We hebben zo'n 19" kast waar die in kan.
Heeft iemand suggesties?
Alvast bedankt!