[HD4850] Dell pc boot niet meer na inbouwen videokaart

Pagina: 1
Acties:

• gerp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
Beste Tweakers,

Tijdens het inbouwen van een nieuwe grafische kaart loop ik tegen een probleem aan. Hopelijk zie ik iets over het hoofd en kunnen jullie mij verder helpen.

Mijn computer betreft een Dell Optiplex 745 van maart 2007. Deze is standaard voorzien van een Ati X1300 pro die ik wilde gaan upgraden. Ik heb me een beetje ingelezen en besefte me dat Dell pc's over het algemeen weinig ruimte bieden om zelf te gaan sleutelen.

Ik kwam erachter dat o.a. de voeding te zwak was welke tevens geen PCI express connector had. Deze heb ik vervangen voor een 450W Thermaltake die de klus zou moeten kunnen klaren. (450W was aangeraden door de website van Ati, de originele voeding was slechts 305W)

Vandaag kwam mijn Sapphire HD4850 met 1gig DDR3 binnen en na enig passen en meten heb ik hem erin gekregen.

Bij het booten is de pc speaker gelijk hoorbaar (constante piep die door blijft klinken zolang de stroom erop staat), maar verder gebeurt er niets. De monitoren blijven het 'no-signal' beeld tonen. Alle fans, inclusief die van de grafische kaart draaien wel.

Ik heb de oude grafische kaart er weer inzitten en gekeken of Google een mogelijke oplossing had. Ik heb een aantal dingen geprobeerd waaronder het flashen van de BIOS. Dit maakte echter geen verschil.

Schiet jullie iets te binnen wat ik zou kunnen proberen? Ik zou nog een BIOS reset kunnen proberen al heb ik het vermoeden dat dit na de BIOS al geflashed te hebben niet veel verschil gaat maken. Mocht dit toch een oplossing kunnen zijn, er is geen jumper aanwezig op het moederbord voor een BIOS reset. Is het verwijderen van de batterij in zo'n geval voldoende? Dit zou normaal in de boekjes van het moederbord staan, maar ik heb hier bij Dell geen informatie over kunnen vinden.

Hopelijk heb ik jullie van voldoende informatie voorzien en hebben jullie enig idee waar ik naar zou moeten zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

• gerp
Ik denk dat ik er al achter ben wat het probleem is.. Bij het lezen van de sticky, stuitte ik op de volgende tekst:
Sinds kort verschijnen PCIe 2.0 kaarten op de markt. PCIe 2.0 belooft hogere bandbreedtes voor de PCIe bus (al wordt de bandbreedte van 1.x nog lang niet volledig benut). Helaas zijn PCIe 2.0 kaarten niet compatibel met PCIe 1.0a moederborden.
Terwijl ik uit ging van:
Algemeen geldt dat een kaart fysiek moet passen (vooral in kleine kasten relevant) en dat de voeding zoals hierboven bij verbruik al besproken genoeg moet kunnen leveren.
Stomme fout :'(

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:20
gerp schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:26:
Ik denk dat ik er al achter ben wat het probleem is.. Bij het lezen van de sticky, stuitte ik op de volgende tekst:

[...]

Terwijl ik uit ging van:

[...]

Stomme fout :'(
Grafische kaarten met een PCI-e 2.0 bus zijn wél compatible met PCI-e 1.0 bussen. Ik denk dat het probleem ergens anders ligt.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je die nieuwe videokaart al eens in een andere pc getest? (Misschien is hij DOA?)

Het resetten van je bios zal weinig uitmaken.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-05-2009 17:42 ]

• gerp
HugoBoss1985 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:41:
Heb je die nieuwe videokaart al eens in een andere pc getest? (Misschien is hij DOA?)

Het resetten van je bios zal weinig uitmaken.
Dit heb ik zojuist gedaan en dat functioneerde prima. Ik denk dat ik er niet aan ontkom het moederbord ook te upgraden, en de rest uit de oude systeem om te zetten naar het nieuwe.

• gerp
Allen bedankt voor het meedenken.

Ik heb de knoop doorgehakt en het moederbord is inmiddels vervangen. Nu werkt alles naar behoren :)
Pagina: 1