Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Neoware Capio 508 Linux

Pagina: 1
Acties:

• M4rkP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:57
Na enkele mislukte pogingen om Damn Small Linux te booten, wil ik het toch hier vragen. De Capio is een thin client, maar er staan berichten op internet dat het mogelijk is om linux erop te installeren. Ook op t.netheb ik gezocht, en ook enkele tweakers hebben zich eraan gewaagd. Maar, ik vraag me af of dat mogelijk is zonder een hardeschijf erop aan te sluiten, of een cd-romspeler. Die heb ik hier namelijk niet voor de hand. Ik probeer het dus met een USB-stick te doen, maar in het bios is niet aan te geven om eerst de USB te kiezen. Die mogelijkheid staat er niet in.

Specs:
De HP Neoware capio 508 thin client (model cp4a-aa-aa0) is uitgerust met:
- National Geode GX1 300 MHz
- 32 MB RAM (maar deze is gemakkelijk uit te breiden naar 256MB)
- 2x USB 2.0 poorten
- 1 10/100 netwerk aansluiting
- 2 seriële poorten
- 1 parallelle poort
- PS/2 aansluitingen
- VGA poort
- Audio poorten

Heeft iemand misschien suggesties?

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 16:47

Joran

<3 natalee

Ik denk zo dat de computer te oud is en dus geen optie heeft om van USB te booten.

Send me your gameboys

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Wat zit er voor opslag in dat ding?
Harddisk? Compactflash? SD?
Of misschien zo'n DiskOnModule of DiskOnChip.

Fototje van de binnenkant zou welkom zijn ;)

USB boot zou je ook kunnen doen via een floppystation, maar thin client willen nog wel eens maar 1 bootoptie hebben en dan zal je echt je opslag eruit moeten halen en via een andere computer vullen met linux.

• M4rkP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:57
Er zit een disc on chip in.

Wat bedoel je met een USB boot via een floppystation. Ik kan de boot volgorde wel wijzigen in het bios, maar daar staat USB niet tussen.

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 19:41
Ik heb ook een neoware thin client. Ik heb geprobeerd om linux op de disk-on-chip te zetten maar dat werkte niet. Hij kan ook vanaf het netwerk booten. Ik heb echter een IDE-flash module gekocht, die rechtstreeks in de IDE connector op het moederbord zit. Daar staat een linux kernel en een initramfs op. Als de kernel geladen is mount ie z'n root filesystem van een externe USB schijf, en boot ie daar van verder.

Die IDE flash modules hebben ze bijna nergens, ze staat wel in de pricewatch, bijvoorbeeld pricewatch: Transcend IDE Flash Module, 64MB

Je kan ook een IDE-naar-Compactflash converter gebruiken met een CF kaartje,

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10 16:59
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb ook een neoware thinclient met ide aansluiting.
Lastige is dat er geen usb boot functie in zit :(

Hardeschijf een stuk laten installeren op mijn normale pc, totdat hij vraag om opnieuw op te starten, dus dat hij de installatie bestanden gekopieerd heeft naar de HD.
Dan in die thinclient gezet, maar dan krijg je alleen een paar vage tekens te zien en stop de thin client met booten en gaat verder met de xpe.

Heeft niemand hier een workaround voor gevonden?? Het zou zo mooi zijn want dan heb ik een server voor 40 euro met een mooi stroom verbruik.

Weet iemand misschien van een bios update oid, ik heb iig niks kunnen vinden.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Verwijderd

Er is een speciale linux versie te downloaden die voor neoware werkt (NeoLinux of iets in die geest, kijk maar op de site). Heb er zelf ook wel eens mee gekloot, maar is heel veel werk omdat bij de kleine distro's meetal de DoM en DoC modules niet werken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Je kunt ook wat verloopkabeltjes kopen waardoor je gewoon een normale HDD (2,5" of 3,5") kunt aansluiten.

Dan kun je waarschijnlijk gewoon Windows installeren, of Linux (als je dat liever hebt :) )

Weet je trouwens zeker dat de Capio 508 USB 2.0 heeft? Ik ben ook aan het kijken naar zo'n apparaatje, mooi als NAS, Printerserver, Webserver voor in de meterkast, maar ik wil graag zeker weten dat hij USB 2.0 heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThinkPadd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:37:
[...]

Weet je trouwens zeker dat de Capio 508 USB 2.0 heeft? Ik ben ook aan het kijken naar zo'n apparaatje, mooi als NAS, Printerserver, Webserver voor in de meterkast, maar ik wil graag zeker weten dat hij USB 2.0 heeft.
Vrijwel zeker niet :'(

De Geode GX1 300 gebruikt de CS5530 companion chip, en dat heeft een OHCI USB controller. USB 2.0 is EHCI, dus bij gebrek daaraan kun je redelijk uitgaan van 1.1 only.

Oslik blyat! Oslik!

• ThinkPad
Hmm dan kan ik het wel vergeten.

Was van plan om er een externe HDD aan te hangen, maar met USB 1.1 is dat niet grappig.

Alhoewel......... Ik heb nog wel zo'n PCI USB 2.0 kaart denk ik.

Zou dat dan net zo snel werken als 'echte' USB 2.0 op een normale PC ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In een "normale PC" hangt die USB 2.0 controller ook gewoon aan de PCI bus. Dus ja, even snel. Sterker nog, een goede controller (tip: NEC) kan beter presteren en/of CPU minder belasten.

Oslik blyat! Oslik!

• pennenlikker
ThinkPadd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:37:
Je kunt ook wat verloopkabeltjes kopen waardoor je gewoon een normale HDD (2,5" of 3,5") kunt aansluiten.

Dan kun je waarschijnlijk gewoon Windows installeren, of Linux (als je dat liever hebt :) )

Dat hoeft niet want die aansluiting zit er gewoon op.
Bij mijn Neo is een IDE gewoon aanwezig, stroom aansluiting zit er na enige modificatie ook gewoon in voor een HD.

Alleen hoe kun je windows op een HD krijgen zonder dat je andere boot apparten gebruikt :s mijn bovenstaande methode heeft niet gewerkt helaas.
Heb overiges de HD eerst bootable gemaakt, met een primary sector geloof ik, maar heeft helaas niet geholpen.

Ben hier al met een paar collega's mee bezig geweest maar het lukt ons niet :(

Er is een IDE poort, 3 usb poorten en that's all jammer dat er geen twee IDE poorten zijn of dat je niet vanaf USB kan booten.
Niemand die mij een geniale ingeving kan geven? :p

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• ThinkPad
Als er een IDE poort op zit, dan kun je toch 2 apparaten tegelijk aansluiten? (Master en Slave)

Wat voor IDE aansluiting zit er op dan? Gewoon zo'n normale 40 pins ?

• pennenlikker
ThinkPadd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:20:
Als er een IDE poort op zit, dan kun je toch 2 apparaten tegelijk aansluiten? (Master en Slave)

Wat voor IDE aansluiting zit er op dan? Gewoon zo'n normale 40 pins ?
Hele goeie suggestie :)

Het probleem is alleen dat het een verouderde ide aansluiting is, heb het kabeltje onder het stof vandaan moeten halen.
Het is een IDE connector ZONDER blokje in de connector, erg oud dus.
Heb helaas zo'n kabeltje niet kunnen vinden met een splitsing erin naar twee aansluitingen, weet ook niet of die er zijn, maar ik zal is op zoek gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pennenlikker op 05-06-2009 12:59 ]

• ThinkPad
Foto's helpen heel erg, want ik snap niet wat je met een verouderde IDE aansluiting bedoelt.

Als er een normale IDE aansluiting op zit, die ook op een CD-ROM drive, HDD's e.d. zit, dan kun je toch even een kabeltje uit een PC halen en het daarmee even installeren?
Pagina: 1