Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb lightroom op mijn pc staan (net zoals mijn foto's) en heb al aardig wat foto's bewerkt. Nu wil ik alleen een externe HD kopen om daar al mijn foto's op te zetten en hiermee wil ik het volgende:

Ik wil deze externe schijf met (bewerkte) foto's soms in mijn PC en soms in mijn laptop pluggen om ze vervolgende te bewerken in lightroom. Het kan b.v. best zijn dat ik een foto 's morgens bewerkt heb in LR op de laptop en er dezelfde dag nog in de middag aan verder wil werken op mijn PC

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Welke stappen moet ik nemen, omdat lightroom de bewerkingen in een aparte database opslaat en natuurlijk niet in de foto zelf.

Is het b.v. verstandig om LR op de externe schijf zelf te installeren?

Ik wil niet dingen moeten doen met importeren of backuppen telkens als ik b.v. iets op de PC hebt bewerkt er er daarna mee verder wil werken op de PC. Het liefst gewoon plug & develop ;)

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan gewoon de LR database en de foto's op de USB disk zetten, dan kan je op beide machines gewoon diezelfde database en foto's gebruiken.

Nadeel is dat het werken vanaf een USB disk mogelijk wat langzamer is dan vanaf een lokale harde schijf. Dat kun je opvangen door de database en/of de foto's eerst even naar een lokale schijf te kopieren voordat je er mee aan de slag gaat en na afloop weer terug.

Ik volg een combinatie van die twee opties. Ik heb foto's (raw bestanden) en database op een USB disk staan en als ik op mijn laptop aan de slag wil dan open ik de database rechtstreeks vanaf de USB disk. Als ik op de PC wil werken kopieer ik het eerst naar een ingebouwde schijf en na afloop weer terug. Daarbij is het dan wel zo handig om een synchronisatie tooltje te gebruiken, ipv. met de hand vanalles te moeten kopieren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

De bewerkingen die je via LR doet komen volgens mij in de XMP file van de foto te staan (misschien niet alle maar dat zou je ff moeten testen). Dus als je gewoon je pics op de externe schijf zet (en de XMP files dus ook) dan kan je volgens mij je bewerkingen direct zien op je laptop/pc.

Andere oplossing is natuurlijk je LR library gewoon ook op de externe schijf zetten... Dan zou je volgens mij wel helemaal afgedekt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheizberd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 14:39
Je library + foto's op de externe schijf zetten. Lightroom installeren op zowel PC als Laptop en verwijzen naar de library op de externe schijf. Dit is misschien niet de snelste oplossing, maar wel de makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daarbij is het wel ook nog ff handig om te zorgen dat de schijf waarvandaan je werkt op beide machines dezelfde schijfletter heeft. Anders moet je elke keer dat je van machine wisselt LR weer duidelijk maken waar hij de foto's moet gaan zoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
mensen bedankt voor het antwoord! ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:51:
Je kan gewoon de LR database en de foto's op de USB disk zetten, dan kan je op beide machines gewoon diezelfde database en foto's gebruiken.
kan iemand mij vertellen waar deze database (met alle aanpassingen aan alle foto's) zich op de schijf bevind en nog belangrijker, waar ik in LR deze locatie kan wijzigen (wijzigen naar de externe HD dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Edit -> Preferences -> General tabblad -> Default Catalog

Ik heb die zo ingesteld dat hij bij het opstarten vraagt welke catalog ik wil openen, omdat ik er meerdere gebruik. Je kan ook daar gewoon meteen instellen dat hij de catalog vanaf de USB disk moet openen. Eerst dus even checken welk path daar nu staat ingevuld, die catalog kopieren/verplaatsen naar USB disk en dan het path aanpassen naar de USB disk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:24:
Edit -> Preferences -> General tabblad -> Default Catalog

Ik heb die zo ingesteld dat hij bij het opstarten vraagt welke catalog ik wil openen, omdat ik er meerdere gebruik. Je kan ook daar gewoon meteen instellen dat hij de catalog vanaf de USB disk moet openen. Eerst dus even checken welk path daar nu staat ingevuld, die catalog kopieren/verplaatsen naar USB disk en dan het path aanpassen naar de USB disk :)
thnx voor je snelle antwoord!

Pagina: 1