[car]2x woofer + 1 tweeter aansluiten op 1 versterker kanaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:02
Hallo,

Ik wil 2 identieke woofers naast elkaar inbouwen en aansluiten op hetzelfde filter + 1 tweeter. Beiden zijn 4 ohm. Alles wil ik aansluiten op 1 versterker kanaal (rechtsvoor)
Mijn versterker is ook 4 ohm.
Niet onbelangrijk : Voorlopig heb ik voor linksvoor nog 1 composetje spelen.

Hoe kan ik deze het beste aansluiten ?

Alvast bedankt voor jullie input,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

voodooless

Sound is no voodoo!

"het beste aansluiten" zal niet gaan. Je kunt niet zomaal random woofers en tweeters op een random filter aansluiten en dan hopen dat het goed klinkt.

Ten eerste moet de kast aangepast moeten worden op de woofers om optimaal te werken. En daarna moet je en filter ontwerpen dat bij de woofers en tweeter past. Doorgaans heb je daar een compleet meetsysteem voor nodig, anders wordt het niks, zeker niet als je geen ervaring hebt.

Maakt het niet uit hoe het klinkt, haal dan gewoon een simpel twee weg filter, en sluit de tweeter op de "hoog" uitgang aan, en de woofers in serie op de "laag" uitgang.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even denken.. Als je de woofers parralel of in serie aansluit, verandert natuurlijk de impedantie. Dat heeft dus invloed op je filter. En, je moet maar kijken of de versterker het trekt. Iets meer gegevens zou fijn zijn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:02
Sorry, ik probeer duidelijker te zijn.

Ten eerste gaat hier om car-audio.
Mijn huidige aangesloten versterker is een 4 kanaals, deze zal binnenkort vervangen worden door een andere (lees betere) 4 kanaalsversterker.

Ik heb 2 composetjes in mijn rechterdeur weggewerkt (volgens mijn idee met exact hetzelfde filter).
- 1x met neodymium magneet (type CAC 2.6 ES)
- 1x met "gewone" magneet (type CAC 2.6)

1 Filter is dus voor woofer, tweeter,in

Aan de linkerkant wil ik tzt. hetzelfde doen...maar hier speelt nu 1 composetje ter hoogte van de "voetruimte".

Nu kan ik natuurlijk voor beiden woofers de bijbehorende filters gebruiken (en op eentje de tweeter aansluiten)..maar dit "kost me" 2 kanalen. 1 Composetje op de Headunit aansluiten is geen optie.

Wie heeft nog verdere raad ? :)
Mvgrt.,

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten730 op 14-05-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als je meerdere speakers van 4ohm op 1 4ohm kanaal aansluit krijg je problemen. Stel, ik neem drie speakers van 4ohm en sluit ze op één kanaal aan: 1/4+1/4+1/4=1/1.3333 dus dan krijgt het versterkerkanaal 1,333 ohm voor zen kiezen (voor sommige versterkers staat dat gelijk aan kortsluiting) en dat betekent meestal instant clip. Ik heb geen idee wat voor invloed een filter op de impendantie heeft maar mijn gok is dat je je filter en je versterker hoe dan ook gaat overbelasten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302304

Je kan proberen om de de twee sets in serie te zetten dan verhoog je de weerstand van 4 naar 8 ohm zet er dan een speaker paralel op je filter kom je op 6 ohm dat kunnen ze wel hebben.die versterker dan.
Pagina: 1