Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aardeloos stopcontact: stroomveilige stekkerdoos nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 15:24
Ik heb een hoop elektronica thuis staan, maar geen stopcontacten in de kamer met randaarde.
Nu wil ik de boel beveiligen, maar het lijkt me logisch dat een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging geen nut heeft zonder randaarde. Nou zou ik dat graag zeker willen weten.
Hier zijn veel voorbeelden van de apparatuur waar ik over praat.

vrede in rust

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor zover ik weet heb je helemaal geen randaarde nodig voor een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Dit werkt gewoon met een zekering.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Ga je idd weinig aan hebben. Die bescherming zit altijd fase <> aarde en nul <> aard.

edit:
Een zekering is om (1 malig) te beschermen tegen een te grote stroom. Niet tegen een te hoge spanning. Bij een te hoge spanning kan de zekering door slaan waardoor je er helemaal niks meer aan hebt. Daarom staat er ook 250V max op die 5x20 glas zekeringen.

Beetje afhankelijk van de kwaliteit zit er in zo'n beveiliging een (paar) VDR, netfilters, transzorb etc.

Tegen een direct inslag gaat niks helpen. Of je moet een kooi om je huis heen bouwen.

[ Voor 76% gewijzigd door bassie op 14-05-2009 10:42 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:56
je kunt hem altijd nog aarden via de verwarming :) maar het lijkt mij dat die beveiliging ook via de aarde loopt aangezien je anders nog de pineut zou zijn als de bliksem inslaat...

Waarom is het aarden onveilig via de verwarming? Het lijkt mij dat het ongeveer hetzelfde werkt als de aarde in de stoppenkast, aangezien deze daar ook gewoon de grond in verdwijnt.

[ Voor 34% gewijzigd door muppet99 op 14-05-2009 10:38 ]

Carpe Diem

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
muppet99 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:35:
je kunt hem altijd nog aarden via de verwarming :) maar het lijkt mij dat die beveiliging ook via de aarde loopt aangezien je anders nog de pineut zo zijn als de bliksem inslaat...
Dat ben je ook wel met zo'n "overspanningsbeveiliging" in 't geval van een redelijk directe inslag ;)

En via de verwarming aarden is onveilig.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 14-05-2009 10:36 ]

Verwijderd

muppet99 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:35:
je kunt hem altijd nog aarden via de verwarming :) maar het lijkt mij dat die beveiliging ook via de aarde loopt aangezien je anders nog de pineut zou zijn als de bliksem inslaat...

Waarom is het aarden onveilig via de verwarming? Het lijkt mij dat het ongeveer hetzelfde werkt als de aarde in de stoppenkast, aangezien deze daar ook gewoon de grond in verdwijnt.
Je verwarming is geen stroomdraad. Dat ding is niet gemaakt om elektriciteit te geleiden. Denk aan teflon tussen koppelstukjes, oxidatie, soms zelfs stukken kunststof leiding...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Een eenvoudige werkt zo:
Afbeeldingslocatie: http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/nl/1/23297_1000_int_04.jpg

Zo als je kan zien werkt deze dus prima tegen overspanning tussen de nul en fase zelfs zonder aarde.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verschillende antwoorden die elkaar lijken tegen te spreken. Ze belichten echter twee totaal verschillende aspecten.
Bij een atmosferische ontlading bij onweer heb je nl. wat in vaktermen heet een common mode effect. Dat houdt in dat het hele net a.h.w. "omhoog wordt getild" en mogelijk de spanning tussen fase en nul veel minder verandert. Bij die verschijnselen zal toch echt voor een optimale werking een deugdelijke aarding een must zijn.

Iets geheel anders is het effect van spanningspieken t.g.v. in- en uitschakelen van apparatuur. Deze treden wel op tussen fase en nul, waardoor deze beveiligingen daarvoor wel werken. Ook al verdient aarding bij computers natuurlijk wel aanbeveling.

PS:
Ik heb het woord "deugdelijk" even benadrukt, het mag duidelijk zijn dat een draadje naar de verwarming dat niet is. Dit is al eerder zo uitvoerig uiteengezet, dat het weinig zinvol is om dit nog eens te herhalen, beetje vermoeiend. Is overigens voor een deel al beantwoord in deze discussie.
Pagina: 1